ANNONS
Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)
Se upp för en Dennis Johansson, ny medlem, ville köpa ett objektiv av honom och ville köpa via Rocker, fick då svar att det var sålt, men nu ligger det åter till försäljning med ytterligare tre annonser.
 
Se upp för en Dennis Johansson, ny medlem, ville köpa ett objektiv av honom och ville köpa via Rocker, fick då svar att det var sålt, men nu ligger det åter till försäljning med ytterligare tre annonser.
Alla hans annonser är falska! Jag har hittat nästan alla bilderna på andra köp&sälj-ställen både i Sverige, ute i Europa och USA.
 
Använd rocker pay. Både när du säljer och köper. Det fördröjer affären och det gillar inte bluffarna.

Det tycker jag är ett bra råd. Jag fick ett väldigt bra intryck av dem efter en strulig affär som säljaren först avbröt på Blocket. Rocker krediterade mina pengar snabbt på ett par dagar. Kan ni inte samarbeta med Rocker då?

Det fanns inget skumt uppsåt av säljaren utan bara ett lite klantigt hanterande av Blocket som av någon konstig anledning godkänner direkt köp där affären direkt släpps igenom till Rocker fast den samtidigt är öppet för en budning som säljaren uppfattat som pågående och utan att han accepterat affären innan den släpptes igenom av Blocket -systemet.

Nåväl jag fick det jättefina Sony Zeiss 55 1,8 som jag länge velat ha vid ett nytt försök efter en direkt Swish-affär istället med för mig rimlig säkerhet efter SMS-verifiering av paket, adresslapp och spårnings-ID som gjorde att jag kände mig hyfsat OK med den risken.

Jag tycker fortfarande att Blocket borde täppa till dessa hål i deras system. Varken Blocket eller Rocker kan ju tycka att det är särskilt optimalt med denna typ av ineffektiva processer som bara skapar onödiga ineffektiviteter i deras flöden. Mitt fall kan ju liksom inte vara det enda de har att hantera manuellt via ett antal mail (fem stycken: varav två till Blocket och tre till Rocke ). Då har jag inte ens nämnt ett antal mail, SMS och telefonsamtal med säljaren, som dessutom var helt onödigt strul för mig och säljaren utanför Blocket/Rocker.

Även om det nu var det strul det var i detta fall med Blocket, så tror jag det är nödvändigt för en Köp & Sälj-lösning att kunna erbjuda "säkra köp" ( a la Rocker) och Blocket skulle kunna ha erbjudit en sådan lösning om inte deras system haft det hål det uppenbarligen har. Är det inte av detta skäl Klarna vunnit viss mark med sitt system? Jag säger detta inte som någon reklam för Klarna som ju tidigare varit en totalkatastrof säkerhetsmässigt och de hade ju länge haft som måtto att "det ska vara enkelt att handla via Klarna". Tyvärr var det då lite väl enkla att handla från - även för bedragare.

Som bedragare hos Klarna kunde man tydligen ett tag under deras "öppna famn"-lösning (mitt begrepp och inte Klarnas) handla och skicka räkningen till någon bara genom att uppge någon annans d.v.s min mailadress i beställningen. De kunde ju åtminstone ha kollat mailadressen mot deras egna databasdata. Då hade detta aldrig kunnat uppstå och inte ens den lilla kollen gjordes.

Så jag fick hux flux en räkning på nära 20 000 för saker jag inte köpt. Kontaktade då ett motvilligt och ointresserat Klarna som inte tog mina uppgifter på allvar först. Jag trodde dock att det var uttagerat efter att ha pratat med en av deras chefer, tills jag fick en ny räkning månaden därpå med en lite hotfullare ton då jag ju ännu inte betalat.

Då rynkade jag ihop "en smula" och blev så pass sur att jag polisanmälde Klarna och först då tog det äntligen skruv och inbetalningarna slutade komma. Dock inte tillstymmelse till ursäkt för det strul och obehag man skapat genom att slarva med säkerheten. Nåväl, nu krävs äntligen Bank-ID även hos Klarna och det är ju bra. Polisutredningenn lades självfallet ned efter ett kvartal och jag hade heller inte förväntat mig annat. Det jag väl istället skulle ha gjort borde väl varit att anmäla dem till Finansinspektionen istället.

Jag betalar f.ö. numera alltid direkt, för att aldrig mer ha med Klarna att göra även om de försökt trängt sig emellan mig och säljaren. Jag är glad över att Fotosidan inte längre använder Klarna, vilket man väl gjorde ett tag om jag inte missminner mig. Jag tycker också av princip att det är osunt med ett Finansbolag som också parallellt och integrerat i samma affär är både kreditgivare och inkassobolag.

Är dock medveten om att många tydligen uppskattar Klarnas upplägg där man erbjuds kolla varorna innan man betalar för det stärker ju kunderna i affären men baksidan av det är ju bl.a. att det istället missbrukas av en del köpare - inte minst av kläder som sedan inte kan säljas som nya längre, utan som sedan i värsta fall hamnar på något sopberg i Väst-Afrika. Hur bra är det för miljön? Ville bara påpeka att det inte bara är Klarna som har ett ansvar för detta uppenbart urspårade buisiness-flöde även om det nu råkar vara något business-snille där som designat detta.
 
Senast ändrad:
Tyvärr var det ju så enkelt då hos Klarna att man som bedragare kunde handla och skicka räkningen till någon bara genom att uppge någon annans d.v.s min mailadress i beställningen. Så jag fick hux flux en räkning på nära 20 000 för saker jag inte köpt. Kontaktade då ett motvilligt och ointresserat Klarna som inte tog mina uppgifter på allvar först. Jag trodde dock att det var uttagerat efter att ha pratat med en av deras chefer, tills jag fick en ny räkning månaden därpå med en lite hotfullare ton då jag ju ännu inte betalat.

Jag tycker också av princip att det är osunt med ett Finansbolag som också parallellt och integrerat i samma affär är både kreditgivare och inkassobolag. Jag är dock medveten om att många tydligen uppskattar Klarnas upplägg där man erbjuds kolla varorna innan man betalar för det stärker ju kunderna i affären men baksidan av det är ju bl.a. att det istället missbrukas av en del köpare - inte minst av kläder som sedan inte jan säljas som nya utan som sedan i värsta fall hamnar på något sopberg i Väst-Afrika. Hur bra är det för miljön?
Första stycket - Det är personen vars personnummer som fakturan är skriven på som är betalningskyldig, inte personen som råkar ha den mailadress fakturan skickas till. Som tur är kan man nu (OBS - Ej inställt som standard hos varken Klarna eller Qliro senast jag kollade utan även Agda 95 MÅSTE logga in på Klarna och Qliro och manuellt ställa in att bank-id ska krävas för ALLA köp) ställa in så bank-id krävs vid varje köp.

Andra stycket - Håller med. Det har tyvärr gått alldeles för långt med konsumenträtt - Det är ENORMT många som missbrukar sina rättigheter idag - jag vet - då jag driver e-handel själv. Det jag egentligen stör mig mest på är hur folk tror de gör miljömässigt bra val, men de returnerar saker hej vilt, handlar för 50kr och får det skickat tvärs över Sverige och ska sen returnera skiten för att få tillbaka sina 50 kronor.. Helt intelligensbefriat.

Det händer att vi "skänker" bort produkter till kunder som vill returnera för att kostnaderna och arbetet för att returnera vida överskrider produktens värde - och då har vi ändå inga "fria returer".
 
Första stycket - Det är personen vars personnummer som fakturan är skriven på som är betalningskyldig, inte personen som råkar ha den mailadress fakturan skickas till. Som tur är kan man nu (OBS - Ej inställt som standard hos varken Klarna eller Qliro senast jag kollade utan även Agda 95 MÅSTE logga in på Klarna och Qliro och manuellt ställa in att bank-id ska krävas för ALLA köp) ställa in så bank-id krävs vid varje köp.

Andra stycket - Håller med. Det har tyvärr gått alldeles för långt med konsumenträtt - Det är ENORMT många som missbrukar sina rättigheter idag - jag vet - då jag driver e-handel själv. Det jag egentligen stör mig mest på är hur folk tror de gör miljömässigt bra val, men de returnerar saker hej vilt, handlar för 50kr och får det skickat tvärs över Sverige och ska sen returnera skiten för att få tillbaka sina 50 kronor.. Helt intelligensbefriat.

Det händer att vi "skänker" bort produkter till kunder som vill returnera för att kostnaderna och arbetet för att returnera vida överskrider produktens värde - och då har vi ändå inga "fria returer".
Dropshipping är det nya lureriet. Det säljs skit som kommer bl a från Kina och man fås att tro att det är ett svenskt företag som är säljare. Köper du en extern hårddisk på 4 Tb för 500:- och är lika korkad som jag då kan du returnera det till Kina för samma pris. Klarna är inblandat och står på skojarnas sida.
 
Första stycket - Det är personen vars personnummer som fakturan är skriven på som är betalningskyldig, inte personen som råkar ha den mailadress fakturan skickas till. Som tur är kan man nu (OBS - Ej inställt som standard hos varken Klarna eller Qliro senast jag kollade utan även Agda 95 MÅSTE logga in på Klarna och Qliro och manuellt ställa in att bank-id ska krävas för ALLA köp) ställa in så bank-id krävs vid varje köp.

Andra stycket - Håller med. Det har tyvärr gått alldeles för långt med konsumenträtt - Det är ENORMT många som missbrukar sina rättigheter idag - jag vet - då jag driver e-handel själv. Det jag egentligen stör mig mest på är hur folk tror de gör miljömässigt bra val, men de returnerar saker hej vilt, handlar för 50kr och får det skickat tvärs över Sverige och ska sen returnera skiten för att få tillbaka sina 50 kronor.. Helt intelligensbefriat.

Det händer att vi "skänker" bort produkter till kunder som vill returnera för att kostnaderna och arbetet för att returnera vida överskrider produktens värde - och då har vi ändå inga "fria returer".
Tack Daniel för ditt inspel och det klargörandet (så kan det ju självfallet vara) men det ändrar ju egentligen inget i sak för man kan ju inte hänga upp denna affär på att vem som helst skickar in mitt personnummer och min mailadress.

Om det är som du skriver att Bank-ID inte är tvingande (default) så undrar jag verkligen varför det fortfarande kan vara så. Det är ju precis sånt som jag tycker Finansinspektionen ska stävja. Vi vt ju att Klarna varit en följetong hos dem så att detta fortfarande skulle kuynna vara på det sättet är väl ändå lite märkligt?

Angående bra miljöval. Tyvärr har "bra miljöval" blivit något som kapats av businesslivet och hamnat på "floskel-toppen".

Känner en kvinna som brukade lämna tillbaka kläder till H&M men slutat med detta efter att hon fick veta att de ändå dumpades på ett sopberg i Väst-Afrika och i bästa fall ändå brändes där alt. dumpades i havet. Hur bra miljöval är det att skeppa grejorna till Afrika när de ändå ska brännas? I det fallet är det nog bättre att bränna det i en sopförbränningsanläggning i Sverige för här försöker man väl ändå att filtrera bort den värsta skiten som går upp i röken.

... eller så förväntas vi betala en slant för att miljökompensera att för att vi flyger någonstans. Hå hå jaja! som Kronblom sa när han lagt sig på sofflocket för en nap. Kronblom flög nog överhuvudtaget ingenstans.
 
Senast ändrad:
Min fru hamnade i en mardröm som varade i nära 6 månader, hade beställt två jackor och betalt för bägge allt genom klarna, Klarna hävdade att dom bara fått betalt för en, pengarna var dragna från bank, bevis skickades med OSR nummer för gällande jacka, både från postgirot och banken, uppenbart var att någon anställd helt enkelt slarvat och bara bockat av den ena jackan. En mardrömslik konversation startade med klarna personal som hittade på allt som var möjligt för att dribbla bort dilemmat, jag lovar att skicka ärendet vidare till finans-avdelning åter kommer inom 48 timmar var en i raden som aldrig verkställdes, personalen verkade intrimmade på försöka kollra bort kunden med alla tänkbara medel. Det hela blev så absurt så det går inte att beskriva med ord. tillslut fick vi besked med ett extremt invecklat långt svar som inte går att beskriva eller att förstå andemening med, mera än att ärendet till slut blev avslutat. ( vi var beredda att be om en ny Faktura på jackan och då betala en extra gång bara för att slippa eländet )- mardrömmen var över.
 
Jag förstår att känslorna kring Klarna är många men skulle önska att vi kunde försöka få tillbaka den här tråden till det den är tänkt för, att göra varandra uppmärksamma på misstänkta annonser här på FS.

Kanske kan admin flytta inläggen om Klarna till en egen tråd om intresse finns att fortsätta den diskussionen?

/Jon
 
Jag förstår att känslorna kring Klarna är många men skulle önska att vi kunde försöka få tillbaka den här tråden till det den är tänkt för, att göra varandra uppmärksamma på misstänkta annonser här på FS.

Kanske kan admin flytta inläggen om Klarna till en egen tråd om intresse finns att fortsätta den diskussionen?

/Jon
Det är inte bara känslor för Klarna är en väldigt spridd lösning som även Fotosidan använt tidigare när det gällt årsavgifterna. Klarna är faktiskt ett av marknadens mest använda alternativ för säkrare handel mellan säljare och köpare (oavsett vad vi nu än tycker om Klarna) och Blocket/Rocker är en annan. Diskussionen här handlar väl ändå i slutänden om problemen med bedragare på Fotosidans Köp&Sälj hur skyddet mot bedragare ska kunna bli bättre.

Visst kan man laborera med medlemstiden på FS men i sak ändrar det inte säkerhetsnivån överhuvudtaget generellt. De här problemen med bedrägerier på Köp&Sälj på FS har varit en följetong utan slut under många år. Jag tycker nog att man behöver lösa detta på FS eller helt enkelt lägga ned och låta Blocket/Rocker fixa detta istället, för där finns ju redan en stor del av landets försäljning av fotogrejor och dessutom just med den säkerhet som FS faktiskt saknar idag. Det kostar ju heller inte mer på Blocket idag för säljarna än på FS, för numera är ju även det "gratis".
 
[...] Jag tycker nog att man behöver lösa detta på FS eller helt enkelt lägga ned och låta Blocket/Rocker fixa detta istället, för där finns ju redan en stor del av landets försäljning av fotogrejor och dessutom just med den säkerhet som FS faktiskt saknar idag. Det kostar ju heller inte mer på Blocket idag för säljarna än på FS, för numera är ju även det "gratis".
Man kan naturligtvis lägga ner, det är enklast.

Men jag säljer helst här på Fotosidan, går till Blocket eller eBay bara om det verkligen behövs. Det finns ingen riktig logik i detta mitt beteende - bara en känsla av att det kännsbbra att vara på en fotosida. Precis som att det känns bra att köpa en kamera i en fotoaffär och inte på en Stormarknad med allt från elektriska tandbortar till frysboxar.

Kanske kan man införa obligatorisk identifiering med Bank-ID för att få lov att sätta in en annons (eller redigera en annons)?
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Jag har iofs inte köpt något här, men rent generellt tycker jag att det känns tryggt med köp via forum. Men endast om man håller sig till att göra affärer med kända forummedlemmar. Jag skulle inte köpa av någon som är ny och inte gjort ett enda inlägg. Visst kan en forumräv också blåsa folk, men gör han det är det det sista han gör på det forumet, så inte så troligt.

Men jag hajar. Alla tänker inte så och blir blåsta och det är så klart inte bra.
 
Jag har iofs inte köpt något här […].
Jag har köpt flera fotoprylar via Fotosidan köp&sälj. Mycket bra affärer varje gång. Ibland har affären gjorts upp öga mot öga, ibland via email.

Ingen gång har jag behövt avbryta affären pga misstanke om brott.
Jag har väl en osviklig förmåga att bara leta upp ärlig säljare. :)
Nä, men lite mer seriöst så måste man förstås inse att om något verkar vara för bra för att vara sant, så är det nog inte sant heller.

Affärer som handlar om mer pengar än jag har råd att förlora har jag alltid gjort upp öga mot öga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.