ANNONS
Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)
Tråkigt att bli lurad, naturligtvis. Men det står i annonsen när, på sekunden, som annonsören blev medlem på FS? Dessutom framgår annonsörens annonshistorik. Det är till god hjälp när man ska göra sin egen bedömning av om säljaren är att lita på eller inte. "Inkubationstid" tror jag inte är så effektivt om enkla pengar är i sikte. Bank-ID minskar nog risken, men jag skulle gissa att det medför kostnader som är svåra att motivera på ett gratis K&S forum.

Hederligheten i Sverige tror jag inte har ändrats så mycket. Det görs oerhört många affärer där folk i förtroende skickar pengar till säljaren. De allra, allra flesta köp fungerar utan problem.

F
Då är det väl frid och fröjd då!

Tyvärr hade vi en bedragare inne i söndag/måndag: Kjohansson95. Han körde med swish och visade bilder på pass för att övertyga. När folk ställde motfrågor så hade han skyddad identitet. Lurade folk att betala förskott och krånglade med de som vill mötas upp. Vi spärrade på tisdag men då var redan ett antal lurade.

Tyvärr hade vi en bedragare inne i söndag/måndag: Kjohansson95. Han körde med swish och visade bilder på pass för att övertyga. När folk ställde motfrågor så hade han skyddad identitet. Lurade folk att betala förskott och krånglade med de som vill mötas upp. Vi spärrade på tisdag men då var redan ett antal lurade.
Så himla synd. Jag anmälde annonsen på söndag kväll och skrev i tråden här om just denne bedragare.
skulle det gå att fixa nån varningsflagga, så att en anmäld annons får markering på sig? Även innan nån admin hinner kika på det? Jag var helt bombsäker på att det var en bedragare. Alla varningsklockor ringde på denna annons och jag tog även kontakt med honom och förklarade läget (han svarade i början och var helt oförstående till att han skulle vara en bedragare).

Senast ändrad:

Vet inte om det är polisanmält? Han försökte lura mig och i samband med det skickade han bild på sitt(?) pass med namn, personnummer osv så drabbade kan höra av sig till mig om ni vill ta del.
Mvh
Joel

Blir ni drabbade så polisanmäl direkt. Han har ju använt swish så det kopplar iallafall tydligt mot en person (även om det kan vara en målvakt).

Det finns nog inga säkra lösningar, men ett sätt att minska riskerna är att handla på Tradera och då bara av säljare som har goda omdömen. Det finns kanske liknande omdömessystem på andra köp- och säljplatser men jag känner bara till det på Tradera.

Någon startade en forumtråd här på fotosidan där köpare och säljare kan lägga in omdömen, men den tråden har somnat.
Med det resonemanget hur stora chanser har man att sälja något om man annonserar för första gången och då saknas historik och omdömen om säljaren?

Alltid är det väl nån som går på det? ;)

Jag resonerade som köpare. En säljare kanske kan bygga lite förtroende genom att skaffa sig omdömen som köpare först?

Det finns en tråd där man kan ge omdöme om en säljare/köpare när man har köpt/sålt något på Fotosidan, men eftersom den tråden är väldigt inaktiv och det inte går att söka efter trådrubriker så kommer ingen att hitta den tråden.

Jag köpte via FS på distans för några år sen. Säljaren hade bett köpare skriva i dennes gästbok. Bra idé tycker jag. Ev. påhittade omdömen kan man ev. få en känsla av genom att leta på vem som gett omdömet - om denne har en historia p.s.s. som man kollar säljare.
Jag ringde också. Säljaren verkade genuin och allt gick också bra.
En separat tråd med omdömen tror jag inte på. Få lär hitta den - vilket också tycks vara fallet.

På swedroid finns det en funktion där man kan lämna omdömen om personen ifråga både när det gäller att ha köpt något och sålt något till personen, Det borde fotosidan också införskaffa. Är då mycket enklare att se om personen är legitim eller ej. Är man osäker kan man kontakta dom som tidigare lämnat omdömen och på så sätt bilda sig en uppfattning om hur säljaren är.

Oseriösa säljare stängs väl av ganska raskt här på Fotosidan, så jag är lite tveksam till om en omdömesfunktion skulle göra så stor nytta.

Allmänna råd: var försiktig med annonser från nya medlemmar i synnerhet om annonsen lagts upp närmast i samband med medlemskapet. Är dessutom priset väldigt bra var extra vaksam. Faktiskt köper jag aldrig något av någon ny medlem om dennes annons inte finns annorstädes där man t ex kan använda blocketpaketet eller annonsören har lång historik på Tradera eller man kan möta upp. Det har emellanåt varit väldigt mycket bliffannonser här (och på andra ställen).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar