ANNONS
Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan söka hur många gånger man vill.

Det uppenbara problemet är förstås att du utifrån vad sidan visar inte vet om det är någon som vägrat skriva under en trafikbot, kanske rätteligen, eller en seriebedragare, grov våldsbrottsling e dyl. Åtalad är dessutom inte detsamma som skyldig.

Det uppenbara problemet är förstås att du utifrån vad sidan visar inte vet om det är någon som vägrat skriva under en trafikbot, kanske rätteligen, eller en seriebedragare, grov våldsbrottsling e dyl. Åtalad är dessutom inte detsamma som skyldig.
Man vet om det är lönt att skicka till alla tingsrätter eller ej. Jag har redan färdig mall med alla tingsrätter inlagda.

Det håller jag med om. Trovärdigheten skulle öka om alla säljare var tvungna att uppvisa medlemsaktivitet på FS under några månader, innan de fick lägga upp annonser. Få skojare skulle orka passera ett sådant filter.
Jag har köpt några gånger via fotosidan och brukar alltid kolla hur länge de varit medlemmar och om de haft några tidigare annonser eller forumaktivitet. Har klarat mig än sålänge.. peppar peppar..

På happyride (cykelforum) måste man identifiera sig med BankID för att få lägga upp annonser har jag för mig. Men det finns kanske knep för sånt med?

Problemet är väl att vissa inte bryr sig, de är straffade redan tidigare och de vet att polisen inte lägger ner något arbete på den här typen av bedrägerier.

Jag håller själv på med ett sådant ärende just nu, på Tradera, där jag blivit blåst på en begagnad laptop som jag köpte. Men jag har inga större förhoppningar att få tillbaka några pengar eller att personen skickar laptopen.

Nu år 2022: vad finns det för bra säkra alternativ när man ska köpa/sälja utrustning med frakt? Eller är det hemmasnickrade lösningar som gäller?

Varför i h.....e får en precis inloggad gröning lägga in annons?
Lägg ner Köp& Sälj..
Tråkigt att behöva uttrycka sig på detta vis:
Den urgamla svenska hederligheten tycks ha gått förlorad. Man måste inse att det krävs starkare skydd på FS "Köp & Sälj". Några månaders inkubationstid för medlemskap och Bank-ID (t.ex.) för annonsering kan räcka långt.

Tråkigt att behöva uttrycka sig på detta vis:
Den urgamla svenska hederligheten tycks ha gått förlorad. Man måste inse att det krävs starkare skydd på FS "Köp & Sälj". Några månaders inkubationstid för medlemskap och Bank-ID (t.ex.) för annonsering kan räcka långt.
Tråkigt att bli lurad, naturligtvis. Men det står i annonsen när, på sekunden, som annonsören blev medlem på FS? Dessutom framgår annonsörens annonshistorik. Det är till god hjälp när man ska göra sin egen bedömning av om säljaren är att lita på eller inte. "Inkubationstid" tror jag inte är så effektivt om enkla pengar är i sikte. Bank-ID minskar nog risken, men jag skulle gissa att det medför kostnader som är svåra att motivera på ett gratis K&S forum.

Hederligheten i Sverige tror jag inte har ändrats så mycket. Det görs oerhört många affärer där folk i förtroende skickar pengar till säljaren. De allra, allra flesta köp fungerar utan problem.

F

Nu år 2022: vad finns det för bra säkra alternativ när man ska köpa/sälja utrustning med frakt? Eller är det hemmasnickrade lösningar som gäller?
Det finns nog inga säkra lösningar, men ett sätt att minska riskerna är att handla på Tradera och då bara av säljare som har goda omdömen. Det finns kanske liknande omdömessystem på andra köp- och säljplatser men jag känner bara till det på Tradera.

Någon startade en forumtråd här på fotosidan där köpare och säljare kan lägga in omdömen, men den tråden har somnat.

Problemet är väl att vissa inte bryr sig, de är straffade redan tidigare och de vet att polisen inte lägger ner något arbete på den här typen av bedrägerier.

Jag håller själv på med ett sådant ärende just nu, på Tradera, där jag blivit blåst på en begagnad laptop som jag köpte. Men jag har inga större förhoppningar att få tillbaka några pengar eller att personen skickar laptopen.
Jo, det kan funka. Jag fick tillbaka pengar (+ ränta) fem år efter polisanmälan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar