Har bestämt att jag vill skaffa FF, har idag 60d som skall behållas också.
Har tänkt att använda FF till porträtt, landskap och macro som inte ställer högsta krav på iso.
Vilken skall jag skaffa, gamla 5D eller något nyare 5D mk2?
Är dammreduceringen så pass bra att den är viktig då den finns i mk2.
Rent bildkvalitemässigt, är det stor skillnad? Ni som haft nöjet att använda båda kom gärna med råd
och tips. Det är begagnat som gäller.
Tacksam för tips.
Att bedöma en kamera är ju väldigt svårt. Å ena sidan finns den rent ergonomiska delen av hur kameran är att leva med. Å andra sidan hur kameran levererar både bildkvalitet och korrekta exponeringar och inte minst sätter fokus.
Nu är 5D och 5DMKII väldigt lika vilket underlättar. AF är mer eller mindre samma sak.
Skillnaden ligger i sensorn.
När jag och många andra gick från 20D till 5D så såg fick vi nog många av oss en aha upplevelse.
Filerna var så harmoniska jämfört med vad vi var vana vid från 20D. Att de hade en mer analog känsla vill jag absolut inte hålla med om.
De skannade filer jag har från Nikon F4 och Leica R3 kan inte ens mäta sig med 20D. Det analoga är för mig en nostalgitripp utan like.
Om man nu jämför 5D och 5DMKII på det sätt jag vill genom att jämföra utskrifter i samma storlek så är skillnaden att 5D måste renderas upp mer i Lightroom för att ge 360 dpi som skrivare trivs med.
Där har 5DMKII en fördel eftersom den har högre upplösning.
Tar man 2 lika bilder med 5D och 5DMKII och skriver ut dem i A2 kommer nog få kunna säga vilken kamera som tagit vilken bild. Även om de är experter.
En stor skillnad ligger dock i att 5D hanterar högre ISO sämre än 5DMKII.
Den andra är att 5DMKII får bandning när man lättar bilder för mycket i Lightroom.
Tittar man däremot i 100% på skärmen är 5D betydligt mer harmonisk. Skälet till det är ju också att en 5DMKII fil är en betydligt större förstoring av bilden.
Tittar man däremot vid anpassa till skärm så är skillnaden inte ens synbar ens på en 30 tums skärm eller en Retina 15 skärm.
Jag jobbar idag ofta parallellt med 5DMKII och 5DMKIII med det mest gångbara objektivet på den nya kameran och 5DMKII med den kompletterande brännvidden.
Det är samma sak här. Så länge jag inte pixelpeepar så kan jag inte säga vilken kamera som tagit vilken bild. I en utskrift av en bra bild kan jag definitivt inte göra det.
Samtidigt finns det en utveckling från 5D till 5DMKII och nu till 5DMKIII som är en förbättring av en bra kamera.
Så min slutsats är att 5DMKII ger lite bättre bilder om man ser på utskriften i A3 gjord med en bra skrivare än vad 5D gjorde. Samtidigt är den mer känslig för felexponeringar där skuggorna måste lättas 2-3 steg. Det ger bandning och syns direkt.
Nu missar åtminstone jag sällan så grovt utan kör HDR i sådana lägen.