Annons

Köpråd objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
Hej!

Jag har börjat med DSLR video.

Här ligger de videos jag har gjort:
www.youtube.com/playingwithmusictv

Min utrustning är:
Canon Rebel T2i (550D)
Nikkor 28mm f/2.0 Ai, 50mm f/1.4 Ai, 85mm f/1.4 Ai

Nu vill jag börja fota och skulle gärna ha AF. Mina linser blir verkligen helmanuella i och med att ingen typ av mätning fungerar med nikon-canon-adapterringen.
Svårt att ta spontana bilder på stan, barn, och saker som rör sig mycket med MF.

Älskar den gamla analoga bildkvalitén jag får med mina 30år gamla objektiv.
Mjukt och runt, romantiskt, filmiskt.

Filmade parallellt med Canon 5D Mark II med Canon 70-200 f/4.0 USM IS en gång.
Den kombinationen gav helt klart skarpare video. Knivskarpt.
Såg väldigt bra ut, men gav en helt annan känsla än med min rigg.
Gillade bilderna från min rigg bättre. Men jag kan tänka mig att det kan vara tvärt om för foto?!

Så om jag ska ha ett objektiv för foto. Vad ska jag ha?
Finns det nåt med snabb AF med med den gamla mjukare kvalitén?

Jag tänker att nyare objektiv är som att spela högupplösta musikfiler direkt från datorn och att
äldre objektiv blir mer som att spela musik på vinyl. Jag gillar båda, men föredrar vinyl.

Ljusstyrka:
Jag vill ha minst f/2.8, men ännu hellre 2.0 eller helst 1.4.

Brännvidd:
Svårt att få in allt i ett objektiv. Jag prioriterar ljusstyrka framför flexibilitet i bräddvidd.
Vad jag sett så finns 18-200 ned till 3,5typ. Och då går det bort.

Om jag ska ha en zoomlins vill jag ha samma ljusstyrka på alla brännvidder.

Det vore coolast att ha fast optik. Är mest förtjust i närbilder. Att fota ansikten på avstånd med kort skärpedjup vore nice.

Gillar begränsningar. Har bestämt mig att bara fota med kameraratten på M. Alltid ställa in WB, ISO, slutartid, bländare manuellt.

Vore också kul att ha:
10-20mm
24-70mm
70-200mm

Men då blir det för mycket pengar på en gång.

Vill börja med EN lins som funkar som enda lins i ett halvår ca innan jag köper en till.

Jag har inga ekonomiska begränsningar i mitt stundande köp.
Men handlar gärna begagnat.

Ser fram emot köptips! :)
 
Du ha raddat upp ngr objektiv från 10mm till 200mm, men du har inte sagt vad du är mest är intesserad för tillfället, om du nu måste begränsa ditt köp.

Funderar du inte på att skaffa nytt hus? Ett Nikonhus borde fungera bättre med dina manuella Nikonobjektiv. De senaste modellerna Nikon D4 och Nikon D800 har även fått rejält uppdaterad filminspelningsfunktion. Dessa fullformatshus har också större sökare varmed det blir mycket enklare att fokusera manuellt...
 
Du ha raddat upp ngr objektiv från 10mm till 200mm, men du har inte sagt vad du är mest är intesserad för tillfället, om du nu måste begränsa ditt köp.

Funderar du inte på att skaffa nytt hus? Ett Nikonhus borde fungera bättre med dina manuella Nikonobjektiv. De senaste modellerna Nikon D4 och Nikon D800 har även fått rejält uppdaterad filminspelningsfunktion. Dessa fullformatshus har också större sökare varmed det blir mycket enklare att fokusera manuellt...

Det är just det att jag inte riktigt vet vad jag vill ha.
Men om jag uttrycker mig så här:

Jag vill fota människor, vill komma nära, men inte för nära, vill gärna se sammanhanget den porträtterade personen befinner sig i. Jag vill stå så pass långt ifrån att de inte märker att jag fotar dem. Vilken brännvidd ska jag ha då?

Sedan undrar jag också:
Hade ni valt fast optik på ert första objektiv?
Eller zoom? Om ni hade valt zoom och ville fota enligt beskrivningen ovan. Hade ni då valt normalzoom eller telezoom?

Jo, nu kan man ju filma med Nikon, bl.a. eftersom de också börjat med .H264
Jag använder displayen när jag filmar, lättare att röra sig med ett axelstativ som t.ex swedish chameleon eller steadicam merlin. Så är inte i behov av den stora fina ff sökaren. Filma med fullformat innebär mest en högre kostnad eftersom filmfunktionen är i stort sett samma på Canons x1.6 hus. FF klarar iofs högre ISO, men filmerna i länken åvan är filmade med ISO 100-200 och f/1.4-2.0
 
"Jag vill stå så pass långt ifrån att de inte märker att jag fotar dem." - betyder normalt sett ett telezoom som 70-200.
 
Du gillar korat skärpedjup = FF
köp en normalzoom 24-70/2,8

Är 135/2,0 85/1,2 intressanta, välj Canon.

Det är mina råd.
 
Nikons FF med större sökare ger ju bättre möjlighet då du tänkt använda sökaren, dvs vid vanlig fotografering...

AF vid filmning med de senare kamerahusen (t ex Nikon d7000) fungerar ganska otillfredställande, så filmning med objektiv som ger AF ger förmodligen inte så bra resultat som du hoppats. Osäker på om "tillräckligt" bra AF ges vid filmning med Nikon D4 och Nikon D800.

24-70/2.8 blir nog rätt "allround" med dx hus ifall du vill kunna ha lite luft till dem du fotograferar. 24mm borde räcka till porträtt där du får med en del omgivning också.
 
Du gillar korat skärpedjup = FF
köp en normalzoom 24-70/2,8

Är 135/2,0 85/1,2 intressanta, välj Canon.

Det är mina råd.

Tack för tips!
Det kostar ju en slant extra, men det känns bra att välja Canon.
Nu tror jag det lutar åt antingen en 70-200/2.8 IS, 70-200 2.8
eller en 24-70/2.8, alternativt den äldre 28-70/2.8.

Jag kan ju använda mina fasta objektiv med manuell fokus för porträtt under mer kontrollerade former med f/1.4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.