ANNONS
Annons

Köpråd, objektiv och väska m m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Scatkatt

Aktiv medlem
Nu är jag här igen med mina frågor, hoppas ni står ut!

Efter att ha tagit ca 300 bilder med min Nikon D80, 18-70 känner jag att jag vill kunna komma "närmare" vissa av mina motiv (jag är för långt borta) Vilket objektiv ska jag satsa på?

Något tips på en bra ryggsäck?

Dessutom tacksam på tips om jag ska tänka på något speciellt när jag ska till Spanien med min kamera? Flyget, filter eller annat?

Polfilter nyttjas för att ta bort reflexer, kan också ge lite djupare färgtoner.

Det är bra att ha när det är hårt solljus som det ofta är i Spanien. Det är alltså en liten glaslins som monteras frampå linsen där du sätter linsskyddet.

Vad är skillnaden på dessa objektiv:

Nikon Objektiv AF 18-200/3,5-5,6G DX VR II IF ED AF-S

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G ED AF-S Silver

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6 DX G IF ED AF-S Svart

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S svart

Sigma Objektiv Af 55-200/4-5,6DC för Nikon

Sigma Objektiv Zoom Af 28-300/3,5-6,3 IF DG Macro För Nikon

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Macro För Nikon

(hoppas jag inte begär för mycket nu, får ta risken jag vill ju veta!)

Scatkatt skrev:
Nu är jag här igen med mina frågor, hoppas ni står ut!

Efter att ha tagit ca 300 bilder med min Nikon D80, 18-70 känner jag att jag vill kunna komma "närmare" vissa av mina motiv (jag är för långt borta) Vilket objektiv ska jag satsa på?

Något tips på en bra ryggsäck?

Dessutom tacksam på tips om jag ska tänka på något speciellt när jag ska till Spanien med min kamera? Flyget, filter eller annat?

Nikon linser kan jag inget om, nikonister - hör upp! ;)

Ryggsäck för kameran? Ok, då kommer lite följdfrågor:

1, Vad vill du kunna bära i den? Förutom kamera och 18-70 lins.

2, Vill du kunna 'växa' med ditt system i den väskan eller vill du bara ha så den klarar det du har nu?

3, Tänkte du bära den en hel dag? Då blir ergonomin, med magavlastningsbälte rätt viktig.

4, Är det viktigt att kunna 'dra' kameran snabbt eller går det bra att den är lite krångligt men desto säkrare skyddad? Finns olika varianter på säckar för olika syften.

5, Kommer du att bära med dig stativ?

6, Är det viktigt att väskan är väderskyddad mer än normalt, dvs, tänker du ge dig på heldagsturer i ostabila väderförhållanden?

....

Så, det är nog det jag kan tänka mig på rak arm man bör tänka på vid väskköp :)

Scatkatt skrev:
Något bra tips på vilket filter jag bör köpa då?

Polfilter finns inte av så många sorter (Soligor, Hoya, ett par till), det hör mer ihop med vilken lins du skall ha filtret till eftersom storleken avgörs av linsens diameter.

Till exempel din 18-70 lins kanske har en diameter på 67mm? Står framtill på linsen skulle jag tro. Hoppas någon nikonist kan hjälpa dig mer exakt.

1+2. Plus ett större objektiv, (snart inhandlat).
3. Nej
4. Behöver ej snabbt få upp kameran.
5. Kanske (måste lära mig mer först känns det som)
6. Behöver inte vara väderskyddad mer än vanligt.

Lan skrev:
Polfilter nyttjas för att ta bort reflexer, kan också ge lite djupare färgtoner.

Det är bra att ha när det är hårt solljus som det ofta är i Spanien. Det är alltså en liten glaslins som monteras frampå linsen där du sätter linsskyddet.
Det tydligaste resultatet man får ut av det är att man lättare får en härligt djupblå himmel på sina semesterbilder istället för den vita som annars är lätt att få i starkt solljus.

Hmm..med tanke på vad du vill ha i, om jag uppfattat dig rätt

Nikon D80
18-70 mm
Teleobjektiv

Så är det inte mycket utrymmeskrav. De minsta av dagens fotoryggsäckar rymmer mer än så. Nu blir det subjektiva åsikter;

Lowepro Micro Trekker 100
Kostar ca 550:- på Cyberphoto.se och är den minsta loweproryggsäcken.

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/classic/Micro_Trekker_100.aspx

Lowepro Orion Trekker II
Kostar ca 800:- på Cyberphoto.se och är halften indelad för kamera & linser samt ett över fack för annat du vill ha med dig.

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/classic/Orion_Trekker_II.aspx

Kan tyvärr inte länka dig till cyberphoto för de kör ett flashsystem på sin webbsida. Det är i alla fall två förslag...nu ska jag ge mig hemåt, du får säkert fler förslag från andra personer. Lycka till. :)

PS: Med tanke på hur lite saker du vill ha i så kanske du borde titta på axelremsväskor? De är generellt lite billigare men å andra sidan inte lika bekväma och de skriker lite mer att du har en kamera i dem.

Tack tack, jag är jättenöjd med dina tips!Det blir den sistnämda.
Jag har lättare att bära en ryggsäck därför vill jag ha en sådan!

ANNONS