Annons

Köpråd Objektiv Canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

cezpro

Ny medlem
Hej!

Skaffade mig för några veckor sedan en 600D + kit objektiv, är mycket nöjd men vill nu införskaffa
ännu ett objektiv. Sysslar väl främst med video men tar naturligtvis även bilder.

Tror ni att en 50MM 1.8 objektiv är rätt väg att gå? den ska ju fungera bra vid mörker, men blir det skarpa bilder/videos med den?
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/canon-ef50mm18ii/114859.4569/

Sen lite längre framåt vill jag gärna skaffa ett objektiv där man kan zooma in lite mer, vad kan ni rekommendera då? Fick upp dessa på netonnet i min prisklass:

http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/tele/canon-ef-s55-250mmis/114855.5235/
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/sigma-70-3004-56dgca/104078.4569/

Är någon av dessa 2 något att ha?

Tror ni det är rätt väg att gå eller har ni andra förslag? Kan tillägga att min maxbudget är väl på ca 2500

Hade jag valt ett fast ljusstarkt normalobjektiv till din kamera så hade jag tagit någon av dessa två:
Canon EF 28/1,8 USM
eller
Canon EF 35/2,0

Som zoom hade jag tagit denna som är EXTREMT prisvärd.
Canon EF 70-200/4,0 L USM

50mm/1.8 verkar vara ett rätt vanligt första extraobjektiv, och med tanke på dess ringa pris och att det är väldigt bra skärpa för det priset så kan jag varmt rekommendera det. Om inget annat är det inte alls illa för att lära sig och träna på saker som bokeh och kort skärpedjup.

Mvh,
Richard

50mm/1.8 verkar vara ett rätt vanligt första extraobjektiv, och med tanke på dess ringa pris och att det är väldigt bra skärpa för det priset så kan jag varmt rekommendera det. Om inget annat är det inte alls illa för att lära sig och träna på saker som bokeh och kort skärpedjup.

Mvh,
Richard

Ja det är ett bra objektiv för pengarna men det blir ju som ett kort tele på hans kamera.

Ja? Med tanke på de objektiv som TS pekar på så verkar tele vara intressantare än vidare vinklar...

Mvh,
Richard

Kan även vara så att trådskaparen (vilket är hans första inlägg) inte verkar ha så stor koll och har fått höra att 50mm är normal, vilket är fallet på full frame men inte ett crop hus.

Tack för era tips!

Jakob: Den Canon EF 35 2.0 vekrar ju vara i min prisklass på den. Hur är det med skärpa på den objektivet? Är det stor skillnad mot kit objektivet?

vill du läsa på lite om objektiv så är Cyberphotos sidan bra uppbyggd, har ett stort utbud av objektiv, bra produktbeskrivningar, mycket lättare att jämföra olika objektiv där än på tex netonnets sida...

När man pratar filmning ska man inte glömma fördelen med en tyst fokusmotor och en som kan justeras manuellt även när AF är påslaget (USM)

Tyvärr är 2500:- en för låg budget för de riktigt trevliga objektiven.

50mm

Jag Köpte mig just ett 600D hus men skippade kitobjektivet (ska köpa nåt liknande lite värre) men slog direkt till på ett canon 50 1.8 å är mycket nöjd! riktigt bra ljus å skärpa, dock är det absolut inte nåt vidvinkel som sagt.
Fick ett 50 1.8 i nyskick för 500 så det är riktigt prisvärt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar