Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa Kavat

Medlem
Hej!
Jag skulle uppskatta råd för inköp av en bra nybörjar-digital-system-kamera.
Jag har en Panasonic DMC-TZ3 och är i och för sig nöjd med den, men jag vill kunna göra lite mera än de "fasta" inställningar man kan göra med den. Jag har t.ex. börjat så smått med makro-fotografering av blommor, men ibland är det så svårt att få till skärpan.
Snälla någon, jag som är helt nybörjare, vad ska jag välja? Vill gärna ha en bra kamera med objektiv för max ca 10 000 kr.
Tacksam för alla tips och råd!
Vänliga hälsningar
Kajsa

börja med att titta på alla andra köpråd-trådar.
Minst en eller två sådana här i veckan.

10000 då får du ett fast macroobjektiv och ett hus, thats it nothing more.

Som ganska ny digital systemkamera användare som nyligen genomlidit detta men med en klenare budget än Dig skulle mitt råd bli följande.

Alla systemkameror håller måttet för en nybörjare då det mest sannolika vid dålig bild är SBK, det som är mer viktigt är att Du trivs med kameran sen om det är en Pentax, Cannon Nikon eller annat är oviktigt, så börja i den lokala fotoaffären men välj en riktig fotoaffär som kan foto inte stormarknaderna där de bara säljer det dem har order att sälja den veckan!!

Kläm och känn på olika modelelr så Du hittar en som ligger bra i handen och kolla in menyerna och hur knapaprna sitter, känns den vettig och ligger bra i Din hand då funkar det på den nivå Du är nu, om några år då Du skaffat egen kunskap kan Du köpa en annan men då efter egna erfarenheter och önskemål, se den första som en lärokamera!!

Många av de zoom objektiv som följer med har vid köp av ett kamerakit har ett Makroläge som är helt OK när Du är i början på detta och inte vet om Du tänker lägga Din mesta tid på just Makro, om Du fastnar på det då köper Du ett enkom Makro objektiv.

Till min har jag två zoomgluggar ett 18-55 och ett 50-200, det lilla har Makroläge och det funkar alldeles tillräckligt bra för att Du ska få reda på om det är Din grej.

Tänk på att Du i budgeten måste få in minneskort, någon lämplig väska/ryggsäck, batterier och laddare, ev en blixt någon lämplig rem och för Makro ett stativ!

Kolla på någon av de nu utgående Cannon och Nikon modellerna som reas, Du kan få en sån och två gluggar av ovan nämda typ för 6-7000 kr och har då pengar kvar till det andra.

Instämmer med föregående skribent. Alla systemkameror oberoende av fabrikat kan leverera suveräna bilder så prova dig fram.

Ett tips är att kolla i Fotokompis-tråden och följa med på en utflykt. Är säker på att du i så fall är mycket välkommen samtidigt som det ger dig tillfällen att prata om och kanske prova olika typer av systemkameror.

Var inte heller rädd att prova marknaden för begagnade kameror. Råd och tips on detta hittar du an masse på Fotosidan.

Akta dig dock för de alltför märkestrogna då deras tro ofta har förblindat dem...

Tusen tack för era råd! Jag har lyssnat på flera i min omgivning och flera här på Fotosidan och fått många goda råd om köp av kamera. Det jag inte hade tänkt på själv är hur viktigt det är att den känns bra i handen! Till slut hamnade jag på Scandinavian Photo-affären i Stockholm och efter att ha provat mig fram blev det en Nikon 5000D med ett 18-105 mm objektiv. Till detta fick jag väska, filter, putsduk, minneskort, rem och lite andra småsaker. Alltihop till ett pris av knappt 10 000 kr.
Jag har bara haft kameran en dryg vecka, och tagit 623 foton!!! De allra, allra flesta har jag redan raderat. Det är en helt ny upplevelse med en systemkamera för mig, så jag inser att det kommer att ta tid att lära mig den ädla konsten att åtminstone ta ett hyfsat foto. Det jag koncentrerar mig mest på så här i början är skärpan. Och det är inte det lättaste för en grön amatör som jag. Men, jag ska inte ge upp, jag är redan biten!
Tusen tack alla ni som tipsat och gett mig goda råd!
/Kajsa Kavat

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto