ANNONS
Annons

Köpråd - Nybörjare...igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Wosp

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att skaffa system igen efter lång tids torka på den fronten, efter mycket letande och testläsande så står det mellan dessa tre:

Pentax K20D
Pentax 16-50mm F2.8 DA* ED

Canon EOS 50D
Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS USM

Nikon D90
Nikon 17-55mm f2.8 G DX AF-S IF-ED

Jag är mycket osäker på vad jag ska välja, jag gillar pentaxen för att den är vädertätad, men sedan har jag läst att objektivet inte når upp till Canon/Nikon's klass, så då inriktade jag mig på Canon tills jag fick se att några hade haft lite problem med elektroniken på 50D/40D.
Vände mig då mot Nikon som jag uppfattade hade lite för mycket lull-lull & plast(personlig reflektion=o) och dessutom inte har någon vädertätning.
Pentax huset verkar vara helt i min smak, men hur är det med objektivet?
Värt att notera är att jag kan plussa på ett 50-135mm f2.8 DA* ED SDM till Pentaxen för samma pris som de andra två kostar med ett objektiv...(iaf om jag handlar i England)

Så jag skulle verkligen uppskatta råd från er som redan innehar några av dessa kameror/gluggar.

Råd & tips - ris & ros - pest eller mässlingen spelar ingen roll, allt emottages tacksamt

ps.min senaste systemkamera var en Nikon Fm2, så jag är inte så hemma bland all elektronik...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar