Annons

Köpråd Nikon D7000 eller Canon 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan! Jag är en total nybörjare med ett stort bildintresse som fotat lite analogt många år tillbaka. Har bestämt mig för att köpa systemkamera och har nästan bestämt mig för D7000. Har väntat på att en ev. efterträdare skulle dyka upp med prisnedgång på D7000 som följd, men det verkar dröja. Kan köpa D7000 med 18-105 för 8.450kr. Egentligen skulle jag vilja ha 16-85 mm. Eftersom 5100 är billig nu så har jag även funderat på om det är bättre att köpa den med kitobjektiv 18-105 så länge och kanske även lägga till 35 mm 1.8 vilket skulle kosta mig 6.700kr? Har även kollat på Canon 60d som ett alternativ som jag skulle kunna köpa för ca 7000kr med 18 -135:an. Har varit helt inställd på d7000, men tänker framåt om jag så småningom vill uppgradera till FF om i så fall Canon 6d skulle vara bättre än Nikon d600? Många frågor som jag inser spretar ungefär lika mycket som mina tankar gör just nu! Tacksam för era åsikter!
 
Du varken har eller tänker köpa världens optikuppsättning så det går väl på ett ut vad du väljer? Du säljer ju kittet ändå sedan.

Då är det nog mer vad du trivs med, testa båda och se om du är en Nikon- eller Canonkille... ;)
 
Jag misstänker att vi redan sett prisraset på D7000. Den har gått ned rätt mycket i pris.
Men - om du funderar på att gå vidare till fullformat, är det inte möjligt att ta det steget direkt? Det är lätt att vara generös med andras pengar, men med D600/6D är det steget mycket mer rimligt än förr. Och det blir billigare totalt än att mellanlanda i APS.
 
D7000 är bättre. Om du inte har optik innan från Canon så bör du sats på D7000. Tänker du fota jpeg spelar det ingen större roll.
 
Vad gäller D600 vs 6D verkar de vara relativt lika. Inte så att det inte finns skillnader (som kan vara viktiga, beroende på ens preferenser), men överlag skulle jag säga att skillnaderna inte är större än att vad man tycker om respektive tillverkares objektivutbud kan väga tyngre. Eller om man känner folk med endera märket som man kan låna objektiv av.
 
Oj, vad många svar redan! Tack! Tyvärr är det en kostnadsfråga. Jag har ingen att låna objektiv av. Tänker mest på hur jag ska få ut mest för den budget jag har, och att om några år kanske när jag lärt mig lite, ev kan köpa en FF då de jag nämnt samtidigt borde gått ner i pris. 7d vet jag inte mkt om, är den inte dyrare? Har känt på Canon d60 och Nikon d7000, varav den senare känns bättre i handen och jag tycker den känns mer logisk för mig, vet att många tycker tvärtom. Är kvinna, har små händer och tycker den känns snudd på för tung medan 5100 känns plastig, vilket den ju är, men samtidigt lätt. Vill ha en kamera att utvecklas med.
 
D5100 är iofs mycket kamera för pengarna i dag. Det är samma sensor som i D7000, vad som skiljer är handhavande. Jag värdesätter stort de två rattarna och toppdisplayen på D7000 och är man inte ute specifikt efter den vinklingsbara skärmen, och också tror att man kommer liksom jobba med kameran, skulle jag säga att D7000 är så gott som entydigt bättre. Men som sagt, det är lätt att vara generös med andras pengar.
 
varför inte Pentax?

Mrs C;1904370........ har nästan bestämt mig för D7000. .......Har även kollat på Canon 60d som ett alternativ... ![/QUOTE sa:
Hej nybörjare! Jag bara undrar varför du fixerat dig vid Nikon och Canon? Det finns ju flera väldigt bra semiproffs-kameror till hyfsade priser. Köpte själv Pentax K5 för ett par år sedan och är mycket nöjd. Den har samma sensor som D7000 och, tror jag, Canonen men är lite behändigare i formatet. En annan jag övervägde var Sony, minns inte beteckningen nu men i samma klass, tekniskt och prismässigt som Pentaxen. Som nybörjare är du ju inte låst vid några speciella märkesfobier eller -favoriter, skulle jag tro...?

Lyckat till med valet, vilket det än blir!
 
Jag har även tittat och känt på Pentax, som jag inte fastnat för, dock inte Sony. Det började med att jag läste tester där Canon 650d fått väldigt bra omdöme, och tänkte att det kanske var kameran för mig. När jag provade den i butik där de rekommenderade den framför Nikon pga bättre menysystem enlig dem, så tänkte jag att det var synd eftersom jag tyckte Nikon kändes bättre i handen. Efter att upprepade gånger varit och tittat så har jag för min del tyckt att Nikon känts mer logisk, och efter mkt surfande på nätet så har jag inte kunnat undgå att D7000 verkar vara en mkt bra kamera. Det finns självklart många andra bra och eftersom jag är novis behöver jag och är glad för alla förslag
 
Hej Christina,
om du tycker Nikon D7000 känns bättre i handen så är det ett skäl, så gott som något, att välja den kameran. Som redan nämnts är alla kameror i din prisklass bra och ger goda resultat.
För att trivas med en kamera ska ergonomin stämma också, tycker jag.
 
Jag misstänker att vi redan sett prisraset på D7000. Den har gått ned rätt mycket i pris.
Men - om du funderar på att gå vidare till fullformat, är det inte möjligt att ta det steget direkt? Det är lätt att vara generös med andras pengar, men med D600/6D är det steget mycket mer rimligt än förr. Och det blir billigare totalt än att mellanlanda i APS.

Så du tror inte huset kan gå ner mer i pris och man ev. kunde lägga mer på optik t ex 16-85? Brukar Nikon ha speciella tillfällen när de annonserar nya kameror?
 
Jag har även tittat och känt på Pentax, som jag inte fastnat för, dock inte Sony. Det började med att jag läste tester där Canon 650d fått väldigt bra omdöme, och tänkte att det kanske var kameran för mig. När jag provade den i butik där de rekommenderade den framför Nikon pga bättre menysystem enlig dem, så tänkte jag att det var synd eftersom jag tyckte Nikon kändes bättre i handen. Efter att upprepade gånger varit och tittat så har jag för min del tyckt att Nikon känts mer logisk, och efter mkt surfande på nätet så har jag inte kunnat undgå att D7000 verkar vara en mkt bra kamera. Det finns självklart många andra bra och eftersom jag är novis behöver jag och är glad för alla förslag

Känns Nikonen rätt i handen, och menyerna verkar logiska och det är lätta att hitta i, ja då har du din kamera...om också ekonomin stämmer! Jag tror man ibland underskattar de första faktorerna och fokuserar för mycket på megapixlar och annat. Ha det gott!

PS. Ang ekonomien kanske du skall kolla här: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_s...ix=nikon+D7000,aps,241&rh=i:aps,k:nikon+d7000
 
Känns Nikonen rätt i handen, och menyerna verkar logiska och det är lätta att hitta i, ja då har du din kamera...om också ekonomin stämmer! Jag tror man ibland underskattar de första faktorerna och fokuserar för mycket på megapixlar och annat. Ha det gott!

PS. Ang ekonomien kanske du skall kolla här: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_s...ix=nikon+D7000,aps,241&rh=i:aps,k:nikon+d7000

Tror du har rätt, jag ska kolla igen, förmodligen blir det en D7000. Är fundersam över objektivet, vissa tycker att det är bra att börja med för att se vad man saknar sen, och att det är ett bra objektiv, andra tycker annorlunda, att det är ljussvagt och oskarpt. Men det kanske jag får kolla upp i en annan tråd. Tack för tipsen, de uppskattas mycket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.