Annons

Köpråd Nikon D7000 eller Canon 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan! Jag är en total nybörjare med ett stort bildintresse som fotat lite analogt många år tillbaka. Har bestämt mig för att köpa systemkamera och har nästan bestämt mig för D7000. Har väntat på att en ev. efterträdare skulle dyka upp med prisnedgång på D7000 som följd, men det verkar dröja. Kan köpa D7000 med 18-105 för 8.450kr. Egentligen skulle jag vilja ha 16-85 mm. Eftersom 5100 är billig nu så har jag även funderat på om det är bättre att köpa den med kitobjektiv 18-105 så länge och kanske även lägga till 35 mm 1.8 vilket skulle kosta mig 6.700kr? Har även kollat på Canon 60d som ett alternativ som jag skulle kunna köpa för ca 7000kr med 18 -135:an. Har varit helt inställd på d7000, men tänker framåt om jag så småningom vill uppgradera till FF om i så fall Canon 6d skulle vara bättre än Nikon d600? Många frågor som jag inser spretar ungefär lika mycket som mina tankar gör just nu! Tacksam för era åsikter!
 
Du varken har eller tänker köpa världens optikuppsättning så det går väl på ett ut vad du väljer? Du säljer ju kittet ändå sedan.

Då är det nog mer vad du trivs med, testa båda och se om du är en Nikon- eller Canonkille... ;)
 
Jag misstänker att vi redan sett prisraset på D7000. Den har gått ned rätt mycket i pris.
Men - om du funderar på att gå vidare till fullformat, är det inte möjligt att ta det steget direkt? Det är lätt att vara generös med andras pengar, men med D600/6D är det steget mycket mer rimligt än förr. Och det blir billigare totalt än att mellanlanda i APS.
 
D7000 är bättre. Om du inte har optik innan från Canon så bör du sats på D7000. Tänker du fota jpeg spelar det ingen större roll.