Annons

Köpråd, Nikon D5100 vs beg Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

LucyEwelyn

Medlem
Så länge jag kan minnas har jag velat ha en Nikon D300/D300s, men det höga priset har gjort att jag gått hålla fingrarna i styr. Snart är det dock dags att köpa ett nytt hus, har en Nikon D80 sedan tidigare som jag varit toppen nöjd med!

Nu är då min fråga, borde jag lägga pengarna på en ny Nikon D5100 eller en begagnad D300 (tror inte jag har råd med en beg D300s) på runt 35.000 exponeringar?

Hoppyfotograf
 
D5100 med en modernare sensor ger troligen bättre bilder när man väl har sin bild i kameran, det är väl vägen dit som tex D300 kan utgöra en förbättring jämfört med D5100 (eller kanske en D90 kan vara något).

Jag köpte i förra veckan min första D300 begagnad, har gått från D5000 > D80 > D90 och nu
D300 (har dock kvar alla utom D80, då jag ofta fotar med två hus)

- D5100 har jag bättre sensor och bra filmegenskaper

- D300 har ett bättre chassi, har bättre sökare, har direkt knappar för många funktioner, bländare/tidshjul, har AF motor i huset, blixtstyrning via CLS systemet, möjlighet att styra prioritering til avtryck eller skärpa på AF-C, High speed synk, mm

Jag köpte en D80 och senare en D90 för jag tyckte att sökaren var bättre än D5000, om man ska sälla manuellt så är viktigt att den är så bra som möjligt.

Eftersom du har en D80 så vet du ungefär vad du kommer att sakna om du väljer en D5100, så det är lite valet handhavande mot kanske slutprodukten. Men får man inte till det under fotograferingen att den inte hinner sätta AF eller att man sätter fokus manuellt fel, så hjälper ju inte den bättre sensorn
 
Gick från en D200 till D7000 för snart ett år sedan och valde då precis som du försöker göra nu mellan D7000/D5100 och D300(s). Det ända som jag upplever negativt med D7000-huset är att greppet är något för grunt för mina händer. Annars tror jag faktiskt att sensorn i D5100/D7000 är strået vassare än i D300 som idag är en rätt gammal kamera. Med det sagt är D300:an fortfarande en riktigt bra kamera som levererar mycket bra bilder! Skulle ändå rekommendera att du går på D7000 huset istället för D5100 om du absolut inte behöver den vinklingsbara skärmen. Bra mycket tåligare konstruktion och känns avsevärt mycket mer gedigen. Nu kanske valet bara blev ännu svårare, jag har inte ångrat mitt val i alla fall vilket kanske kan vara en vägledning. Kanske att jag i framtiden byter upp mig till D300:ans ersättare (om det nu kommer en såklart).
 
Jag har verkligen grubblat jätte länge på detta, ett riktigt svårt beslut. Har sett Cyberfotos rea, men vad gör man när man inte har hela beloppet?
D5100 ligger just nu på runt 5000:- på Media Markt! Den vinklingsbara skärmen tycker jag är en riktigt fräck grej som jag tror kommer komma till nytta. Huset kunde varit lite större i handen, men det kan ett batterigrepp rädda lite. Vill ha något att hålla i om ni förstår.
Jag ska kika på D7000 också, den har ganska många fokuspunkter va? Det gillas!
 
Jo, det finns i alla fall pirat. Varför vill du ha en ny kamera, egentligen är det väl så att du har det mesta på en D80? Kanske ger ett annat objektiv mer?
 
Jag har båda. Skaffade d5100 enbart för att testa video men föredrar helt klart d300 för att fota!
Köp beg d300 och sälj den igen med minimal förlust om du mot förmodan inte skulle vara nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.