Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd nikon analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

ghost102

Aktiv medlem
Hejsan!

Är på jakt efter en nikon systemkamera, då jag har tänkt att lära mig mig grunder inom foto, jag har redan en Nikon D70

så jag är intresserad av en gammal nikon, helst nån som man kan använda objektiven till båda.

har själv en budget på c:a 3000:-

nån som har nåt bra förslag till detta ändamål?

alltså en kamera där man lär sig att fota

tack å hej!

ja delvis mörkerrums arbete,

tänkte börja någon kvällskurs inom foto och då var kravet en analog systemkamera, tror att jag kommer lära mig mer på sådan kurs än någon digital kurs.

Vad har du tänkt dig för objektiv? Ditt 18-70 kan du ju inte använda på en kamera för film, men det visste du säkert.

Om du kommer att köpa fler objektiv utan bländarring behöver du ha ett relativt modernt hus. En F80 borde gå att hitta inom dina budgetramar.

Om du ser till att köpa objektiv som har bländarring blir urvalet större. Då skulle jag föreslå F801/F801s som är en lite gedignare kamera med jättefin sökare. En sån hittar du för en tusing och då har du ju lite pengar över till film. Vill du lägga hela budgeten kan efterföljaren F90/F90x vara något. Vill du ha en extremt gedigen kamera så är säkert F4 inte helt omöjlig att hitta för 3000 kr heller.

Vad värdesätter du för egenskaper? Snabb autofokus, bra sökare, kompatibilitet med gamla objektiv, finesser? Vad plåtar du för motiv?

Du kan med få undantag* använda alla Nikons objektiv till alla Nikons kameror oavsett ålder inom de senaste föregående 40 åren.

*Utöver undantagen gäller att G och DXoptik inte är särskilt lämpliga att köra på manuellt hus respektive filmhus.

Om du har c a 3 papp att lägga och vill ha en trotjänare. Titta efter en Nikon FM2. Det finns också många som gillar Nikon FA.

Johan Okker skrev:
Du kan med få undantag* använda alla Nikons objektiv till alla Nikons kameror oavsett ålder inom de senaste föregående 40 åren.

Det beror ju på vad man menar med använda... de flesta moderna hus mäter ju inte ljus med äldre manuella objektiv.

Jag rekommenderar F601, maximal flexibilitet för en liten peng. Ett rejält bygge som sväljer de flesta objektiv.

dl_4711 skrev:
Det beror ju på vad man menar med använda... de flesta moderna hus mäter ju inte ljus med äldre manuella objektiv.

Hört talas om lösa ljusmätare??
=)

Då funkar din hypermoderna digitalmumbojumbo med nikons dinosauriegluggar som i praktiken nästan är gratis och ofta bättre byggda än moderna dito.

Johan Okker skrev:
Hört talas om lösa ljusmätare??
=)

Då funkar din hypermoderna digitalmumbojumbo med nikons dinosauriegluggar som i praktiken nästan är gratis och ofta bättre byggda än moderna dito.

Eller så köper man ett hus som klarar alla objektiv med en gång. En lös ljusmätare känns ju inte så lite bökigt...

Fast jag ska väl inte uttala mig, jag har provat och förkastat systemkamerakonceptet.

F100

Köpte en sådan för några veckor sedan för ynka 5000:- inkl vertikalgrepp det måste vara oerhört prisvärt men fullt realistiskt.
Det vimlar nämligen av annonser där folk vill sälja dessa för runt 7000:-
Analogt är helt enkelt inte i ropet just nu men det kommer troligtvis (men inte nödvändigtvis) att svänga :0)

Nikon F-401 är den första kameran från Nikon som klarar objektiv utan bländarring.

Du borde kunna få ett hus för 700-800:-.
F-401 s och x är lite modernare med bl a snabbare AF har jag för mig och någon av dessa har dessutom spotmätning.

dl_4711 skrev:
Eller så köper man ett hus som klarar alla objektiv med en gång. En lös ljusmätare känns ju inte så lite bökigt...

Fast jag ska väl inte uttala mig, jag har provat och förkastat systemkamerakonceptet.

Bökigt? Nja, i början kanske.
Och i studio är det ett måste.

Och i princip ett måste med allt i mellanformatet och uppåt (undantaget om du köper till mätprisma).

man tackar och bugar

för alla intresanta svar!

det blir nog att införskaffa sig en FM2 eller en FM2N samt en ljusmätare

harehare

å tack tack

bra deal?

hej har hittat lite beg. prylar som jag tänkte köpa

NIKON F2 900:-
NIKON 50 1.8 975:-

vet iof inte om objektivet har bländarring eller inte men en gammal glupp till F2 borde väl inte vara alltför dyr och svår att få tag på.
(har redan en D70)

tacksam för lite tankar kring detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar