Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd negativ-scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
Gjorde en sökning men hittade bara ganska gamla trådar så jag gör en ny. Har en del gamla negativ, både 135 och 120-film som jag skulle vilja scanna in. Skulle vara trevligt att även kunna printa ut några bilder av dessa i bra kvalitet i ca 30cm storlek. Vad skall man skaffa för scanner till det? Tacksam för förslag.

Om du skall skanna både småbild och mellanformat skulle jag rekommendera en flatbäddsskanner finns en hel del olika från epson och canon m.fl, som kan skanna film. Min erfarenhet är att de flesta kan leverera filer från småbild som håller för en a4 utskrift.

Själv har jag en epson v750 och en nikon 5000 ed, visst, den renodlade filmskannern lämnar högre upplösning men inte så mycket att det gör någon större skillnad vid utskrifter a4 eller mindre. Min nikonskanner tar dessutom bara småbild.

Tack för svar, Alf. Har läst på lite och wow, skanning är ju en hel vetenskap i sig. Jag börjar nog med att testa lite med någon enklare flatbädd som Epson v600 t ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar