Annons

Köpråd - Min fösta systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

vimsestellan

Ny medlem
Hej!
Jag skulle verkligen behöva lite rådgivning kring mitt första kameraköp.
Jag har bestämt mig för att köpa min första systemkamera, då jag fotar extremt mycket med min telefon. Jag har precis köpt hund och det blir väldigt mycket fotografering i skogen och vid havet under våra promenader numera.
Jag fotar just nu med min IPhone 13 pro max, som har en väldigt bra kamera (för att fara mobil). Jag känner dock att jag saknar möjligheten att ta skarpa bilder i mörkare miljö, och att fånga min hund på bild i rörelse. Dessutom skulle jag gärna fota naturen mer, och djuren som finns i skogen.
Jag har kollat på flera olika kameror, men tycker att det är svårt att förstå vad det är jag egentligen behöver och vad jag betalar för. Det här med objektiv är också ett stort frågetecken, och jag vet inte alls vad jag behöver.
Jag har bland annat kollat på en Canon EOS R10, och så som jag förstod det så räckte den gott och väl till mig för att utvecklas länge med. Dock fick jag se att den inte var vädertålig, vilket kanske är en stor nackdel för mig som vill fota mycket ute och bor i kalla regniga Sverige...
Andra kameror jag har kollat på är:
Fujifilm X-T4
Canon EOS R7
Nikon Z6
Fujifilm X-S10
Sony A7III
Olympus OM System OM-1
Olympus OM-D E-M1 Mark II

Kameran som jag kanske är mest inne på är Canon EOS R7, men den är för mig tyvärr ganska dyr... Därför tänkte jag att R10an kanske räckte för mig, men med tanke på att den inte tåg lite regn så passar den kanske inte så bra för mig ändå.
Jag är egentligen mest inne på en canon då jag tycker att deras system verkar bäst, och jag gillar verkligen hur kameran tar upp färgerna. Men om ett annat märke erbjuder en kamera som kanske är bättre/billigare för mig så väljer jag det framför Canon.

Skulle ni kunna rekommendera mig någon kamera? Hur ska jag tänka? Skulle verkligen uppskatta vägledning i kameraljungeln.

Vill gärna köpa en kamera som jag kan utvecklas med länge. Jag ser gärna en märkbar skillnad på kvalitén från mig telefon, för annars lär jag tappa intresset ganska snabbt och ha lagt pengarna i onödan. Det jag har tänkt fota är som sagt min hund, och andra djur såsom rådjur, fåglar och harar. Jag fotar även bilar en del. Miljön runt mig kommer mest att vara i skogen och vid havet, alla dygnets tider. Det skulle vara roligt om kameran kan fota fina porträttbilder också, men det är inte lika viktigt som det andra. Jag vill gärna kunna filma videor i slowmotion också.

Kanske är R10an tåligare än vad jag har förstått det som, eller så är det R7an som gäller? Eller är det kanske någon av de andra kamerorna som skulle passa mig bra? Eller någon helt annan som jag inte ens tänkt på?
Ser gärna att objektiv och andra delar till kameran inte kostar en förmögenhet, eller att det finns mycket delar begagnat att köpa.

Sedan är jag helt vilden bland alla objektiv och har verkligen ingen aning om vad jag behöver där.

Tar tacksamt emot hjälp!

Med vänlig hälsning
Estelle

De flesta av oss kan ju bara vårt eget system bra, och har inte superkoll på varenda modell från andra märken. Vi tenderar att råda andra att köpa det märke vi själva har ;) Det råd jag vill ge är att du inte bara tittar på kamerahus, utan också på vilka objektiv du behöver.

Du vill fota hund och vilda djur. Då behöver du minst ett teleobjektiv, som fokuserar snabbt och helst inte är alltför ljussvagt Sen vill du ha bättre bilder när det är lite mörkare, och jag tänker att minst ett ljusstarkt objektiv behövs (bländare max 2.8).

Titta på vad ett helt "kit" med hus och de objektiv du behöver kostar. Objektiven kan du ha kvar även om du byter upp dig till ett bättre kamerahus i framtiden.

Vädertåligt kamerahus är förstås bra, men jag skulle inte fokusera så mycket på det i första hand. En kamera går i allmänhet inte sönder av några regnstänk, och man kan ha en plastpåse etc över kameran om man absout vill fota i regn.

Edit: Jag tittade in här idag och du har fått många vettiga(re) svar. Köp inte något som sväljer hela din budget direkt. Börja enkelt och du kommer att märka efterhand om det är något du saknar. Många fotobutiker säljer också begagnat.

Senast ändrad:
Olympus OM-D E-M1 Mark II är en fin kamera som har allt man behöver. Billiga och bra optik finns till den. jag har flera stycken och är fantastiskt nöjd med dem.

Det går att få mycket för pengarna om man köper begagnad system kamera med spegel. I flera fall har man genom övergången till spegelfritt även bytt fattning. Förra versionen funkar på den nya serien med adapter men ändå...

Om jag var i din situation skulle jag välja att först och främst köpa begagnad APS-C. Mycket för pengarna men där objektiven även senare ska passa utan adapter till en helt ny kamera i samma familj.

Har inte den själv men skulle välja köpa Fujifilm X. En begagnad kamera innan de allra sista. En av mina är Fuji och jag är mycket nöjd och tom imponerad av objektiven. Det viktigaste.

När du ev senare byter kamera behöver du inte snegla på den nya objektiv serien. De passar då också

”Jag har kollat på flera olika kameror, men tycker att det är svårt att förstå vad det är jag egentligen behöver och vad jag betalar för. Det här med objektiv är också ett stort frågetecken, och jag vet inte alls vad jag behöver.”

”Skulle ni kunna rekommendera mig någon kamera? Hur ska jag tänka? Skulle verkligen uppskatta vägledning i kameraljungeln”

Dem här två skrivningarna är det mest intressanta i ditt inlägg. Det gör att jag tipsar om att ta det lugnt med vad du köper. Jag skulle välja något som är riktigt billigt begagnat och prova det ett tag som någon form av lärokamera. Lägg två tusen på något som verka passa bäst. Kör denna i ett halvår sedan har du otroligt mycket kunskap om vad som är rätt eller fel med den kameran. Två tusen är småpotatis mot värdeminskningen på en fabriksny kamera. Sen lägger du ut den på blocket igen om den inte passar. Jag vet att detta tillvägagångssättet är riktigt tråkigt och pretto men tro mig de flesta kameror leverar mkt mer och bättre än vad man tror. Råden som du får är färgade av den rådgivandes egna övertygelse och jag själv är förstås inget undantag. Tänk på att majoriteten av de bilder du ser idag och hittills i livet är tagna med kameror som är sämre än de som är nya idag.

Jag själv tycker det är bra om kameran har sökare, två inmatningsrattar, blixtsko, inbyggd blixt, skönt grepp, vinklingsbar skärm, begripligt menysystem, kan ta kanske fem bilder per sekund vid kontinuerlig frammatning. Jag anser att det mesta övrigt är något som man i de flesta fall princip kan bortse ifrån, man lyfter upp skillnaderna som livsavgörande men det är dem inte, särskilt om man som du inte vet så mycket och det är inget fel att inte veta, men egen erfarenhet är bästa rådet. Glöm inte att mjukvara för bildbearbetning är en stor del i hur bilderna ser ut när man vill skriva ut, jag skulle säga att en begriplig mjukvara har en faktor tio i betydelse på slutresultatet jämfört med vilken sensor som sitter i kameran.

Hans förslag är det bästa men jag har inte själv lyckats följa den filosofin🙈, så här kommer lite tankar.

Kan du släppa kravet på vädertätning så är Canon ett riktigt bra alternativ med ok priser även med nya RF-fattningen. I mitt tycke kanske det bästa utifrån dina önskemål i övrigt.

Alternativ två med Canon är att köpa tex R7 och sen köpa till objektiv med gamla EF-fattningen i de fall du behöver tätning. Jag har kvar några EF-objektiv som jag kör med adaptern trots att jag i övrigt lagt på tok för mycket på nya RF-objektiv, dom presterar bättre än någonsin. Även denna variant är ok men det blir lite klumpigare och extra meck med adaptern. Det kommer nog bli lite motstånd att gå från mobil till systemkamera och kanske skulle det vara skönt att slippa det extra steget som adapter ger. Iallafall i början.

Alternativ tre är att satsa väldigt mycket pengar på den nya fattningen och få det bäst lämpade huset och objektiven. Här kostar det oavsett märke men Canon utmärker sig lite extra gällande att ta mycket betalt.

Alternativ ett eller två lär det väl handla om eftersom du prismässigt tvekar gällande R10 och R7 vilket känns helt rimligt i din situation.

Jag har alltid fotat med Canon och trots att jag ibland suktar efter både Sony, Nikon och Fuji så hittar jag alltid skäl att stanna.
Jag är alltså väldigt partisk som Camilla är inne på men det känns som du helst vill köra Canon och då kan jag ge mina tankar.

Gällande bättre bilder än mobilen så kan det ta ett litet tag innan du känner av vinsterna rent kvalitetsmässigt men det kommer om du tränar, läser på och frågar. Fånga avståndsbilder på hunden och andra djur med mobilen är klurigt så där får du valuta direkt.

Jag blir inte mer specifik än så. Vill du ha förslag inom något av alternativen så kan både jag och många andra ge exempel på objektiv.

Alltså att fota en hund i full fart kräver en hel del av en kamera.
Och framförallt av objektivet, vilket gör dem dyra. Tom såpass dyra att kameran kanske inte är det dyraste i investeringen.

Kan du låna en kamera av ngn du känner?
Nu verkar du bo i Fjällbacka, hade du bott närmre så kunde vi skjutit hundbilder en helg eller flera.
Allt för att få en känsla av vad som är möjligt.
O helt klart billigast för ögonblicket.

Det finns ju flera FS medlemmar i Sverige så kanske du kan skriva en tråd där du ber om att få prova tillsammans med någon. Gärna ngn som redan plåtar hundar...

Lycka till

Inte för att jag vill avråda eller skrämma dig at inte ta steget till en systemkamera. Men det vara värt att komma ihåg att bilderna direkt från en systemkamera är mindre behandlade än från en mobiltelefon. Att fotografera handlar om att fånga ljus och en större sensor fångar helt enket mer ljus så förutsättningarna är bättre. Men en system kamera är mycket försiktigare i efterbehandlingen av bilderna (och om du fotografera i råformat (RAW) så görs ingen alls). Det gör att bilderna kan tyckas sakna stuns så man ska vara beredd på att man kan behöva fixa bildera i efterhand själv för att få det resultat man vill ha. Men det är värt besväret.
Med det sagt så skulle jag också säga begagnad APS och om du vill ha "färdiga" bilder direkt ur kameran så kan det vara värt att kolla lite tester och se hur de olika kamerornas jpeg bilder ser ut.
Fuji har rätt många "färdiga" inställningar att väla mellan ochi de flesta kan man ställa in olika profiler eller kontrast, mättnad etc.
När det gäller objektiv så tror jag att ett i ca 17-60mm och ett annat 60-200mm kan vara en bra start för att se vad du behöver frammåt. Båda dessa brukar finnas i relativt "billiga" kit objeltiv (som kommer i paket med en ny kamera) och lite dyrare och ljusstarkare (bättre i mörker) varianter.

Den goda nyheten: det finns numera (sedan ganska många år) inga dåliga digitala systemkameror. Objektiven håller, med få undantag, också hög klass. Alla kan leverera bra bilder i rätt händer.
När jag skulle köpa min första systemkamera (många år sedan) lånade jag kamera av alla som kom tillräckligt nära. På så sätt kunde jag upptäcka vad som var viktigast för mig, nämligen storlek och ergonomi. På så sätt kunde jag smala ner mina val till två kameramärken (det fanns många fler på den tiden).
Skulle jag stå inför samma val idag hade jag förutom "hur den känns i handen" tittat på menyhantering och var alla knappar och vred sitter, och hur de kan användas. Jag kan erkänna att jag inte använder mer än en bråkdel av alla inställningar som kan göras på mina kameror, men de som jag använder ska sitta intuitivt rätt till.
Så kommer vi till objektiven. Mitt råd: börja med ett prisvärt "kitobjektiv" och fyll sedan på med det du märker att kitobjektivet inte räcker till. Det låter som om du kommer att vilja ha ett rätt långt teleobjektiv, och de kan vara dyra och kräver kanske också ett rätt dyrt stativ för att kunna användas på rådjur och räv. Så vänta och köp sedan ett "lagom" dyrt för dina behov. Det är knappast värt att ställa in flera semesterresor med familjen för att få några coola bilder av hunden.
Och glöm inte: begagnatmarknaden är en välsignelse. Särskilt objektiv håller ofta mycket längre än den ursprungliga ägaren gjorde. Mitt skåp är fyllt av pärlor från "jag vet inget om kameror, men pappa sa att den var fin"-annonser.

Alla moderna kameror är "bra" i något avseende.
Därför brukar jag ge rådet "skaffa något som någon du känner i närheten redan har". Om denne person är snäll och trevlig kan du både få goda råd och kanske även prova någon mojäng (oftast objektiv) som denna redan har och du funderar på.

Ett bra råd som gavs ovan, givet att du skaffar en Canon, är att köpa en R-kamera (spegellös) och använda EF-objektiv med adapter. Jag har själv hittills en R-kamera men inga RF-objektiv. I och med att RF-fattningen introducerades kan man köpa objektiv som brukade vara dyra i EF-serien begagnade till ett betydligt lägre pris.
En del av de bilder du skriver du vill ta är dessutom ofta lämpliga att ta med objektiv med längre brännvidd, tele, och då är det ganska långa i sig själva. Om objektivet är mer än två decimeter långt spelar ytterligare två centimeter adapter inte så stor roll.

Hej Estelle!
Som flera andra föreslagit så är apsc bra att börja med och begagnat är inte fel alls. Apsc är bra för att objektiven är små och inte har en lägre kostnad. Du föreslog Canon R10 och deras senaste kameror har snabb autofokus och det är ju kul att fånga snabba personligheter med. Dom har också kommit ut med bra instegsobjektiv för både apsc och fullformat. Börja med ett normal zoomobjektiv och ett ljusstarkt 35mm objektiv för apsc så kommer du långt.
Ang regn så resonerar jag att det är bra att skydda kameran och objektiv med tex avsedda plastpåsar e dyl, då är man på säkra sidan. Jag är yrkesfotograf och hamnar inte så sällan i regn, har alltid ett skydd med mig. Oavsett vad alla säger några timmar i regn så letar sig vattnet in, inte överallt men det räcker med ett ställe så kan elektroniken strula trots yrkeskameror. Objektiven som är tätade verkar tåla bättre än kameror som har så många rattar och luckor. Ute och fotat i minusgrader? Man låter utrustningen ligga kvar i sin väska i flera timmar innan man plockar upp den i värmen - följer du dessa råd så behöver du inte oroa över att du måste köpa dyra tätade kameror och objektiv. Lycka till!!

När jag var i din situation så slutade det med att jag köpte mig en begagnad kamera här på fotosidan. Håller man lite koll och kan fråga runt lite så går det att hitta väldigt bra kameror här. En 10 år gammal kamera tar oftast precis lika bra bilder som den gjorde när den var ny. Sen skaffade jag några begagnade objektiv ifrån folk här på sidan och sen var det bara att börja fotografera. Mina tips är följande.

Bestäm dig för en budget för vad du vill spendera totalt på kamera och objektiv till en början. Just nu går många över till spegellösa kameror vilket innebär att det finns en hel del bra erbjudande på begagnade kameror med spegel i. T.ex. Canons kameror med EF-fattning. Köper du dessa objektiv och sedan vill gå över till spegellöst så kan du fortfarande använda objektiven om man köper till en adapter. Jag utgår ifrån att det är liknande med andra tillverkare men har dålig koll just nu.

Hitta en kamera som du tror på, fråga oss om råd och tips, sen skaffar du ett billigt standardobjektiv till det så du kan börja ta lite bilder och testa runt och lära dig kameran. Ett 50mm 1.8 går att få tag på väldigt billigt och funkar utmärkt för att lära sig kamerans funktioner. Sen när du testat och ser vad för bilder som du inte riktigt får till så kan man enklare välja nästa objektiv att gå vidare med.

Jag har haft samma svar väldigt länge: Se till att din andra systemkamera blir vad du vill ha.

Den första systemkameran köper du billigt, för att kunna lära dig och förstå vad du egentligen vill ha. Sedan säljer du den igen.

Ett kamerahus och någon normal zoom, "kitzoom", blir nog bra. Det gör inget om kameran är en aning äldre, men köp inte någon alltför enkel modell. Sådana brukar vara svårare att hantera, medan de lite mer avancerade modellerna har gott om knappar och rattar för enkel hantering.

Generellt håller jag med er som säger att testa först och köp bättre sen. Inte minst om målet är att lära sig hantverket i stilla lunk. Däremot tror jag vi måste tänka lite annorlunda när vi råder dom som är vana vid snabb tillfredställelse med bra resultat från mobilerna. TS uttrycker ju att motståndet inte får bli för stort och att resultatet ska bli bättre än med mobilen snabbt. Att i det läget råda till köp av en dslr med optisk sökare blir som att föreslå en tegelsten med knappar på.

Den stora vinsten för Estelle i början kommer bli möjligheten att ta actionbilder på hunden. Det är i stort omöjligt med mobilen och iallafall mer klurigt på en systemkamera utan bra ögonAF för djur. När det då blir lite ”Bang for the buck” kommer förhoppningsvis intresset för utveckling även med övriga delar . Allt som tar kamerahuset närmare en mobil i smidighet borde vara det rätta att föreslå. Tröttnar hon ändå så får det väl kosta lite. Förutsättningarna har då åtminstone varit så gynnsamma som möjligt. På en begagnad dslr förlorar hon inte pengar men chansen till succé i form av en ny systemkamerafotograf är liten. Den typen av fotografer är snart fridlysta så lite nytillskott behövs😉.

Jag hejar på i begagnatspåret.
Det finns massor av fina djur- och naturbilder tagna med kameror som var nya för tio femton år sedan. En begagnad sådan presterar lika bra idag som då när den var ny.

Du kommer undan billigt och får tid att lära dig vad du skulle vilja ha tills det är dags för uppgradering.

Genom att köpa begagnat, förlorar du inte så mycket pengar ifall du ångrar dig och vill sälja. Välj gammaldags spegelreflex sökare för att få ned priset och lägg huvudelen av din budget på optik

Det blir dyrare och tyngre att bära desto större sensor du väljer. Större sensor har dock fördelen av att fungera ge mindre brus i svagt ljus, men det finns idag ganska bra program för att minska bruset, som t.ex. Topaz Denoise AI som kanske löser det problemet till din belåtenhet.

Tyvärr är det så att objektiv för att fota fåglar, rådjur och harar normalt sett kostar en förmögenhet om det ska bli riktigt bra. Men har du inte super krav kan du kanske få ett 150-600 för under 10 000 kr Tyvärr ganska ljussvagt Finns med fattning för Nikon, Canon EOS. Välj någon kamera modell med APC-C storlek på sensorn. T.ex. Nikon D7200 eller Canon 7D mkii.

Väljer du Olympus satsa på 300/4 som du borde kunna få för under 20 000 begagnat. Tillsammans med Oympus små lätta hus får du ett mycket lätt och behändigt system.

Ett annat lite udda förslag är Nikon 1 V1 med Nikon 70-300 som ger väldigt bra räckvid motsvarar bortåt 900 mm på en fullformatkamera. Tyvärr tillverkas systemet längre så du får handla begagnat. Men du får ett system för wildlife som går ned i en stor rockficka.

Hade nog hållit mig borta från Canon nya kameror med R fattning p.g.a. dyra objektiv, annars bra prylar. Om du funderar på att använda gamla objektiv med EF fattning tänk på att det kan vara problem med kompatibilitet

"Jag ser gärna en märkbar skillnad på kvalitén från mig telefon, för annars lär jag tappa intresset ganska snabbt och ha lagt pengarna i onödan. "

Som GamleJ skrev så finns det en stor skillnad mellan mobiltelefoner och systemkameror, nämligen den automatiska bildbehandlingen innan maskinen skickar ut en färdig bild. Det är MYCKET atutomatik i telefonen, och väldigt lite eller ingen alls i systemkameran.

Den allra största skillnaden är att man måste på ett eller annat sätt bestämma över bildbehandlingen själv.

ANNONS