Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd; Min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonA

Avslutat medlemskap
Jag har med åren kommit på att jag har ett litet intresse för foto och har därmed bestämt mig för att köpa en systemkamera. Jag har inga speciella objekt jag ska fotografera utan det är blandad kompott. Mest utomhusfotografering är dock ett som är säkert.

Ska iväg på en 5 månader lång resa till asien under vintern vilken kameran ska med på, detta kanske kan vara värt att veta när det gäller köpråd. Vad vet jag.

Budgeten har ingen direkt gräns utan jag vill ha en prisvärd kamera med skapliga möjligheter. Jag har själv tittat på kameror kring 5-6 tusen vilket känns rimligt.

Antagligen blir det mycket bilder på natur, människor etc. Möjlighet att fotografera saker i rörelse är givetvis en fördel. Att komma ihåg är att jag aldrig tidigare haft en systemkamera och är därmed en riktig nybörjare. Mitt intresse leder förhoppningsvis till att jag läser en hel del och förhoppningsvis lär mig fort.

Ett par önskemål:
Inte gigantisk stor
Bra batteritid

Vilken kamera ska jag köpa?
Behöver jag extra objektiv?
Var ska jag köpa kameran?
Var får jag tag i en bra väska till den?
Övriga tillbehör?

Tack på förhand!

Grattis Du har vunnit en kaka av plast.

Längst upp till höger finns knappen "Sök". Klicka på den, välj avancerad och mata in "Ny systemkamera" och begränsa till sektionen köpråd.

Resultat? 152 relevanta trådar.

Jag har själv inte denna kamera, men när jag har läst och kännt på den så verkar det vara en mycket kompetent och prisvärd systemkamera i nybörjarklass. Alltså en bra kamera att börja fota på riktigt med. Jag tycker att greppet i kameran är lite bättre än hos konkurenterna. Kameran med kit-objektiv kostar ca. 4000kr.
Själv har jag köpt en Canon 450D nyss och anledningen till att jag valde Canon var främst för att jag haft en Canon innan och kände till menyerna, och även att den hade möjlighet till LiveView om man skulle behöva det någon gång.
Men om jag inte haft en Canon kamera tidigare så hade Nikon D40 eller Nikon D80 varit andra alternativ för mig.
Jag tycker att du ska börja med att köpa kameran med kitobjektivet, sedan känner du efter vilka tillbehör (objektiv, blixt, m.m.) som du har användning av.
Väskor finns det massor utav, jag tänkte köpa min hos http://www.cyberphoto.se eller http://www.dustinhome.se . Jag kommer nog köpa en LowePro Nova 160, som rymmer kameran med kitobjektivet, minneskort, filter, manualen, batteri, laddare och USB-kabel. Denna väskan verkar annars också fin: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=maxi1 eller kanske en ryggsäck: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5400035191

Nikon D40 kan du köpa hos dessa affärer: (jag skulle köpa hos CyberPhoto)
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/45423?opendocument
http://www.computercity.se/index.aspx?Identifier=SE94793
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=D401855 (seriös och shysst affär! rekommenderas)
http://www.dustinhome.se/pd_5010101248.aspx&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5785
(När jag vill hitta bästa pris på något så brukar jag använda www.prisjakt.se de är bättre än pricerunner!)

Om du vill börja med några tillbehör direkt ändå (eftersom att du ska iväg ganska snart) så skulle jag nog rekommendera en extern blixt och en telezoom eller superzoom.
Jag har inte jättekoll på vilka tillbehör som finns för Nikon, men det kan säkert någon annan hjälpa dig bättre med. Såklart behöver du också ha ett eller två minneskort för att kunna spara bilderna. Tex 2 sånna här fungerar bra: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SD2GBU
Fördelen med 2 eller flera minneskort är att om ett går sönder förlorar du inte alla bilderna.
Här är en extern blixt som fungerar tillsammans med D40: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N&infArtnr=D401855&flik=sc3
Här är ett telezoom: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR
Här är ett superzoom: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osn

En blåsbälg för att hålla kameran (sensorn) ren kan vara bra: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5610
Även en duk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Microfiber
Jag skulle också rekommendera ett extra batteri, UV-C filter för att skydda objektiven från mekaniska skador och möjligtvis också polaristionsfilter som gör himmlen blåare på foton.

Budgeten har ingen direkt gräns utan jag vill ha en prisvärd kamera med skapliga möjligheter. Jag har själv tittat på kameror kring 5-6 tusen vilket känns rimligt.
Glöm inte att kolla Pentax och Sonys kameror - det finns fler märken än Canon och Nikon här i världen. ;o) Jag har själv haft en Canon 350D som jag sålde igår för att köpa en Sony A700.

Sony A200 är en väldigt bra instegskamera med antiskakfunktion i huset för runt 4000 kr med kitobjektiv. Det finns också A300 och A350 som är lite dyrare och har några fler finesser än A200 men som ändå håller sig runt din budget.

Läs mer i recensionerna här på FS och Cyberphoto så kanske du får en uppfattning om vad kamerorna går för.

Senast ändrad:
Nikon D80 med Af 18-135 är också ett mycket bra alternativ, som begagnat brukar det finnas för runt sextusen både här på fotosidan och på blocket. /Tjobbe

Hej,

ska du ut och resa så kan det vara vettigt att tänka igenom vilket objektiv man ska ha. Du hade som krav att det inte ska vara för stort och tungt, då borde det vara vettigt att sikta in sig på bara ett objektiv. ETT bra förslag om du gillar Nikons kameror är att skaffa en D40 eller D60 (de är små och lätta) med ett 18-200 VR objektiv. Då har du en lätt utrustning med allt från vidvinkel till tele med bildstabelisering. Alternativt kör du D80 med samma objektiv om du vill ha lite rejälare kamera. D80 + 18-200 VR finns i kit runt 12500 kr, kolla t.ex. cyberphoto.

mvh

Fredrik

Ska iväg på en 5 månader lång resa till asien under vintern vilken kameran ska med på, detta kanske kan vara värt att veta när det gäller köpråd.
Är du säker på att det är en systemkamera du ska ha? Du har inte funderat på en långzoom-kamera typ Panasonic FZ18 eller Olympus SP-570? De är mycket kompetenta och perfekt sällskap på en långresa; minskar packningen med flera kilo jämfört med motsvarande systemkamerautrustning. Till en bråkdel av kostnaden.

Tusen tack för alla tips!

Har läst om kameror hela dagen på olika sidor och lyckats ringa in mig lite känns det som.

Kan inte riktigt motivera varför men det som lockar mig mest är en Canon eller Nikon. Olika orsaker ligger såklart bakom detta och det är bestämt, jag ska köpa Nikon eller Canon. . Såja, lite närmare ett val.

Efter att ha läst olika recensioner och tester upplever jag att någon av följande modeller bäst uppfyller mina önskemål: Nikon D40/D60 samt Canon 400d/450d. Hur jag ska kunna välja ut en av dessa har jag ingen aning om, hoppas på eran hjälp.

Alternativet att handla begagnat hade jag inte ens tänkt på tidigare men detta är ändå något jag helt klart kan tänka mig. Är det något ni avråder ifrån?

Gällande D80, ruskigt dyra objektiv etc. känner jag mig lite tveksam. Jag har egentligen inga problem att lägga ut de pengarna just nu men det känns ändå lite fel. Detta främst på grund av att jag som sagt är helt grön på området, kommer jag ens tycka att detta är kul? Sen är det ju det här med resan, vem vet vad som händer med kameran i Kambodjas djupa skogar, nog för att jag kommer vara väldigt försiktig med min utrustning men man vet aldrig.

Är du säker på att det är en systemkamera du ska ha? Du har inte funderat på en långzoom-kamera typ Panasonic FZ18 eller Olympus SP-570? De är mycket kompetenta och perfekt sällskap på en långresa; minskar packningen med flera kilo jämfört med motsvarande systemkamerautrustning. Till en bråkdel av kostnaden.

Detta var ingen post jag skulle velat ha sett. Ännu mer frågetecken!

Alternativet du presenterar är inget jag ens sett tidigare, vad är den stora skillnaden jämfört med en systemkamera? Låt mig gissa att det är någonting mittemellan en kompakt- och en systemkamera?

Tusen tack för alla tips!

Har läst om kameror hela dagen på olika sidor och lyckats ringa in mig lite känns det som.

Kan inte riktigt motivera varför men det som lockar mig mest är en Canon eller Nikon. Olika orsaker ligger såklart bakom detta och det är bestämt, jag ska köpa Nikon eller Canon. . Såja, lite närmare ett val.

Efter att ha läst olika recensioner och tester upplever jag att någon av följande modeller bäst uppfyller mina önskemål: Nikon D40/D60 samt Canon 400d/450d. Hur jag ska kunna välja ut en av dessa har jag ingen aning om, hoppas på eran hjälp.

Alternativet att handla begagnat hade jag inte ens tänkt på tidigare men detta är ändå något jag helt klart kan tänka mig. Är det något ni avråder ifrån?

Gällande D80, ruskigt dyra objektiv etc. känner jag mig lite tveksam. Jag har egentligen inga problem att lägga ut de pengarna just nu men det känns ändå lite fel. Detta främst på grund av att jag som sagt är helt grön på området, kommer jag ens tycka att detta är kul? Sen är det ju det här med resan, vem vet vad som händer med kameran i Kambodjas djupa skogar, nog för att jag kommer vara väldigt försiktig med min utrustning men man vet aldrig.

Vill du komma så billigt undan som möjligt med bästa möjliga bildkvalle så är detta kit extremt svårslaget: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D401855

Detta var ingen post jag skulle velat ha sett. Ännu mer frågetecken!

Alternativet du presenterar är inget jag ens sett tidigare, vad är den stora skillnaden jämfört med en systemkamera? Låt mig gissa att det är någonting mittemellan en kompakt- och en systemkamera?

"Hej jag har nytt körkort - ska jag skaffa en Lamborghini eller en Königsegg?" - Volvo kanske? Lite tråkigare, lite lättare och kanske inte lika dyrt.

... vad är den stora skillnaden jämfört med en systemkamera?
I grunden är det ju en kompaktkamera -- den har alltså en bildsensor som är ganska liten (jämfört med systemkameror) och man kan inte byta objektiv. Men iom att det är så liten sensor kan man konstruera ett zoomobjektiv med extremt stort omfång (motsvarande ungefär 30-500 mm) med hyfsat goda egenskaper utan att det blir speciellt stort.

Jag använde själv kameror av den här typen under ganska många år och det fungerade utmärkt till allmän rese- och vardagsfotografering. Relativt billiga och extremt smidiga.

Gå till en fotobutik och titta och jämför! Men tro inte på allt försäljaren säger... ;-)

I grunden är det ju en kompaktkamera -- den har alltså en bildsensor som är ganska liten (jämfört med systemkameror) och man kan inte byta objektiv. Men iom att det är så liten sensor kan man konstruera ett zoomobjektiv med extremt stort omfång (motsvarande ungefär 30-500 mm) med hyfsat goda egenskaper utan att det blir speciellt stort.

Jag använde själv kameror av den här typen under ganska många år och det fungerade utmärkt till allmän rese- och vardagsfotografering. Relativt billiga och extremt smidiga.

Gå till en fotobutik och titta och jämför! Men tro inte på allt försäljaren säger... ;-)

Kan bara hålla med. Och inte skulle jag vilja ha med mitt första SLR-kit på en långresa utan att vant mig ordentligt först. Jag gick från en Canon superzoom (S3 IS) till en Canon systemkamera/SLR i våras. Har inte ångrat mig en minut. Men samtidigt som jag är nöjd, så finns det en flexibilitet i superzoomarna som är oslagbar. Objektivet sitter ju alltid på, svårt att missa ett fototillfälle som dyker upp helt enkelt.

En superzoom är som en liten systemkamera. Saknar såklart en del av de mest avancerade features som SLR:erna har, men å andra sidan så klarar dom filma i utmärkt kvalitet (för att nämna något). En SLR går att förnya och bygga ut "obegränsat", medan en superzoom i stort sett är och förblir som på köpdagen. En extern blixt kanske, eller en vidvinkelkonverter, that's it.

Som alla kameror kan man plåta full-auto, men för den intresserade finns nära-nog samma inställningsmöjligheter som på en systemkamera (Av, Tv, Manuell, Program osv). Tittar man feature för feature så kommer systemkameran bräda superzoomen punkt för punkt med mer avancerade inställningar. Men i praktiken vågar jag påstå att 95% av *den extra* funktionaliteten utnyttjas ganska sparsamt av 95% av SLR-ägarna. Och för en som ska testa ifall "avancerad fotografering" kan vara något man är intresserad av, så ger en superzoom väldigt stora möjligheter. Och det till samma prishärad som SLR-ägaren sannolikt spenderar på objektiv nr 2 utan att komma i nivå med superzoomens brännviddsomfång.

Erland nämnde sensorstorleken, den är viktig för den betyder att mörkeregenskaperna är mycket sämre med en superzoom (bilder blir betydligt mer brusiga i dunkelt ljus helt enkelt).

En annan sak att tänka på (tycker jag) är att en standardinställd SLR nästan fordrar att du också bearbetar bilderna något i Photoshop, eller åtminstone "framkallar" dom i något RAW program. Bilder från en SLR kan kännas ganska oskarpa, kontrastlösa och färgfattiga för den som är van vid kompakter. Superzoomarna gör bilderna mer färdiga direkt - genom att i kameran mjukvarumässigt dra upp saker som skärpa, kontrast, mättnad osv. Därmed inte sagt att du inte kan eller ska bearbeta bilderna från en superzoom. Det går såklart också.

Som resekamrat är formatet väldigt mycket mer smidigt än de minsta SLR:erna, ändå är det en "stor kompakt". Och för att tolka vad du skrev först, att du har "ett litet intresse för fotografering", så skulle jag rekommendera spana in några av de senaste superzoomarna som alternativ. Nikon släppte sin första för några månader sen f.ö. På Steves digicams finns bra recensioner och några utvalda som "bäst". Lycka till!

(oj vad långt det blev, sry spammen...;)

Jag tror inte att du kommer se någon skillnad oavsett vilken av dessa kameror du väljer. De är alla i samma klass. Jag skulle kört på D40 (fortfarande) som är billigast och har ett skönt grepp (jmf. med de andra). D60 är inte värt att köpa istället för D40 som är mycket billigare, i princip samma kamera ändå.
Så jag tycker du kör på Nikon D40 med kitobjektiv till att börja med. Sedan några fler zoomar.

Den bästa kameran som finns är den som används - gå på Erlands förslag.
Har man aldrig haft en systemkamera kan de upplevas som "jobbiga"...kanske du t.o.m. kan leva med t.ex. en Panasonic Lumix-TZ5?

Ser ut som en kompakt men har bra zoom och tar väldigt fina bilder.
Dessutom ser den oansenlig ut så du riskerar inte att någon försöker stjäla den etc... Att går runt med en kamera för 10 000 SEK i ett land där de kanske tjänar 1 dollar om dagen kan vara en frestelse så god som någon...

Jag var i Afrika för några år sedan (5) och även om jag då bara hade en analog Nikon 801s så var den som en magnet för de inföddas uppmärksamhet...det kändes aldrig riktigt otryggt i och för sig - men det var många som var nyfikna på kameran...och när jag gick i gränderna i Stonetown/Zanzibar så kändes det säkrast att dölja den...

En kompis till mig blev av med en hel utrustning under en liknande resa...
Jag menar inte att skrämma upp dig, men jag tycker ändå att du skall känna till problemet innan du handlar...

Trevlig resa,

/ Magnus

Senast ändrad:
"Hej jag har nytt körkort - ska jag skaffa en Lamborghini eller en Königsegg?" - Volvo kanske? Lite tråkigare, lite lättare och kanske inte lika dyrt.

Jämförelsen mellan en Nikon D40/Sony A200 resp bra kompakt och Lambo/Volvo är ju befängd. Det går bra att ta fantastiska fotom med en bra kompakt.

Kolla den här och denne medlems överiga bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1326950.htm

Därmed inte sagt att en bra kompakt har sina begränsningar.

Jag köpte min systemkamera (sony A350) för ca två månader sen och är otroligt nöjd. Jag hade tänkt köpa en A200 men när jag handlade hade sony en cashback-drive så jag fick 350:an med kitobjektiv (28-70) för några hundralappar mer än 200:an
Just det kittet funkar bra tack vare lite mer zoomomfång än andra jämförbara. Funkar dessutom utmärkt som nybörjaroptik.

Jisses.. kan du berätta vad det är du läst som gör en Nikon D40 samt en Canon entrylevelkameror till ett så bra val för dig?? Det skulle vara klart intresant att få läsa vad du funnit för saker som gör dom så speciella....

Mvh
Tobbe..

Jämförelsen mellan en Nikon D40/Sony A200 resp bra kompakt och Lambo/Volvo är ju befängd. Det går bra att ta fantastiska fotom med en bra kompakt.
...
Jag har aldrig jämfört vissa kameror med vissa bilar. Jag har aldrig uttalat mig nedsättande om kompaktkameror bildkvalitet. Sök på "Holmåsen" på detta forum och Du hittar några intressanta postningar.

Jag raljerade lite och jämförde med en nybakad körkortsinnehavare, som precis ska till att skaffa bil och som ställer en tokfråga. Rimligtvis borde man lära sig köra bil ordentligt, innan man sätter sig i en Lambo eller ett Egg. Då är en Volvo ett mer realistiskt, säkert och ekonomiskt överkomligt val. Jag ser inte det befängda i den ståndpunkten.

Sak samma med fotografering. Att köpa för avancerad kamera innan man vet vad man ska använda den till är rent ut sagt skrattretande. Om Du vill känna Dig personligen förolämpad av mina åsikter, så får Du göra det, det finns ingen som hindrar Dig. Var sedan Din frustration lämpligast skall kanaliseras är väl närmast en fråga för en annan publik än denna.

Lennart, jag förstår inte alls dina inlägg. Trådskaparen är ny på fotosidan och ställer några väl formulerade frågor inför en resa. Du har - vad jag kan se - inte tillfört något alls med ditt raljerande.

Visst finns mycket av detta avhandlat redan på fs men att få fram allt relevant med sökfunktionen är ju inte det lättast - speciellt som teknikfrågor gärna förlorar sin aktualitet. Om en fråga aldrig fick upprepas skulle nog fs forum vara ganska döda! :)

Jag tycker valet mellan en enklare systemkamera, en superzoom eller en traditionell kompakt är en intressant frågeställning. Oavsett tidigare fotokunskaper kan samtliga ge bra resultat.

Jag tycker inte det finns några givna svar.

Mitt råd blir att om det bara är själva resan köpet gäller - ja då är nog en superzoom den perfekta kompromissen.

Om man däremot tänker sig ett fortsatt intresse även efter fotoresan är det väl lika bra att hoppa på en billigare systemkamera med en gång. Köp den med den kit-zoom som
erbjuds. Komplettera men någon zoom som med fördel kanske kan inhandlas under resans gång för att spara lite pengar.

En ren kompaktkamera funkar ju också men i ärlighetens namn är det ju sällan lika skoj att fota med även om resultatet ofta kan bli bra.

Lycka till!

Mvh
Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto