Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: makro till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Hej!

Jag går i macro-köpartankar och är lite fundersam. Brännvidd jag tänker mig är kring 100mm, till att börja med. Detta är dock om jag nödvändigtvis ska köpa ett dedikerat macro-objektiv.

Är det bara macro-objektiv som gäller, eller kan jag hitta på något kul med mitt 50 1.8G? Jag har endast erfarenhet av macro-objektiv (och endast macroobjektiv) och inget kring t.ex. mellanringar.

Om svaret skulle vara ja på den första frågan ovan, vad rekommenderar ni varmast? Skulle ett Nikkor 105/2.8 "räcka till" som kompletterande tele till mitt 17-55 2.8 och 50 1.8? Jag är medveten om att frågan är omöjlig att besvara om jag inte i detalj redogör för vad jag ska fota, men om någon av erfarenheter kan ni väl dela dessa?

Hur stor skillnad gör förresten de 15mm som skiljer mellan Tamron 90 och Nikons 105?

Massor av frågor, hoppas jag kan få svar på några och bli lite klokare!
 
Kan inte rekommendera nått objektiv, men

"hitta på något kul med mitt 50 1.8G? "

Vänd det bakochfram, så har du ett makro, väldigt svårt att ta bra bilder, men kul är det :)
 
Har du pengarna och vill använda objektivet till annat än makro så hade jag valt 105/2.8. Visst tamron 90 är bra och det kan nog vara möjligt att skärpan kanske kan var lite bättre i makro, men af hastigheten är inte bra och så har den inte internfokus heller. Jag har själv makroobjektiv som vanliga, då jag använder serien 35/1.8 sedan 60/2.8 (båda dessa från Nikon) och så har jag Sigma 150. Nikons makro vinner på dess af träffsäkerhet och hastighet. Om 100 räcker för dig beror på vad du fotar, funkar inte bra till småfågel tex. Men fotograferar du inte djur/fåglar så kommer man långt med 17-100
 
Ett AF-S 105/2,8 VR micro har en trevlig fördel, tillsammans med en 2x telekonverter får man ett stabiliserat 210/4 rätt billigt om 105 mm inte räcker till.

Om 105 mm räcker till beror på vad du ska fota med det, för fåglar är det alldeles för kort och för porträtt kan det vara i längsta laget så det är svårt att säga något allmänt. Som macro är det riktigt trevligt! Stabiliseringen är bra att ha, men hjälper inte så mycket på macroavstånd.
 
Att vända på en 50/1.8 är en bra idé om man har en bländarring. Det har inte en 50/1.8G.

Jag har en Tokina 100/2.8 som är alldeles utmärkt och dessutom byggt som en tankvagn. Den har visserligen en del CA, men jag kör JPEG ur D90 och den gör ett bra jobb med att ta bort CA.

Per.
 
Att vända på en 50/1.8 är en bra idé om man har en bländarring. Det har inte en 50/1.8G.

Jag har en Tokina 100/2.8 som är alldeles utmärkt och dessutom byggt som en tankvagn. Den har visserligen en del CA, men jag kör JPEG ur D90 och den gör ett bra jobb med att ta bort CA.

Per.

Men just de mellanringarna tillåter väl automatik?
 
Jag köpte ett nikkor 105 mm begagnat till min D90. Det har varit mitt bästa köp enligt mig. Den sitter på kameran mest av alla linser, överlägset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.