mjewl
Aktiv medlem
tänkte införskaffa mig ett macro-objektiv till min canon eos 550d och vill då helst ha ett 1:1.
men problemet är att jag kommer försöka mig på att fota insekter och andra levande små varelser och vad jag har sett och läst mig till så måste man gå ganska nära med ett sådant och då är ju risken överhängande stor att objektet bestämmer sig för att fly fältet.
men å andra sidan så vill jag ju gå nära när jag ska fota "döda objekt".
så vad rekommenderar ni?
ska väl tillägga att jag inte vill gå över 5000:- (och lägger mig gärna runt 3000
har bland annat spanat in objektiven:
Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF
Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 (men då måste jag köpa till macro-converter för att få 1:1)
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Canon EOS
men dessa tre kanske man behöver gå så där "för nära" så att insekterna inte stannar kvar
men problemet är att jag kommer försöka mig på att fota insekter och andra levande små varelser och vad jag har sett och läst mig till så måste man gå ganska nära med ett sådant och då är ju risken överhängande stor att objektet bestämmer sig för att fly fältet.
men å andra sidan så vill jag ju gå nära när jag ska fota "döda objekt".
så vad rekommenderar ni?
ska väl tillägga att jag inte vill gå över 5000:- (och lägger mig gärna runt 3000
har bland annat spanat in objektiven:
Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF
Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 (men då måste jag köpa till macro-converter för att få 1:1)
Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Canon EOS
men dessa tre kanske man behöver gå så där "för nära" så att insekterna inte stannar kvar