Annons

Köpråd? Macro Objektiv till olympus E-PL1

Produkter
(logga in för att koppla)

slonken

Medlem
Jag har en Olympus E-PL1 och skulle vilja köpa ett macro objektiv för att ta kort på klockor smycken och annat.


Va har ni för tips, jag kan tyvärr inte köpa något dyrt så alla tips är till hjälp? passar alla m.zuiko digital eller hur är de? har alla e-lp modeller samma fäste för objektiv eller är de olika?

jag vet verkligen inte vilka objektiv som passar min modell så hjälp mig gärna!

Kan man köpa en adapter och köra med andra objektiv?
 
1. vad är din budgetgräns

För m43 finns det 2 macros, och den billigare är Olympus 60mm 2.8 för ca 4800:-
för 4/3 finns det några till och den billigare är väl 35mm macrot för ca 2500, men vet inte om den säljs längre. Begagnat kan den finnas att få tag på. Dock kräver dessa två (och alla 4/3 zuikos) en adapter för att funka med m43 fattningen.


2. Vilka/vilket objektiv har du nu?
beroende på vad du har, så beror svaret hur mellanringar kan funka för dig. Ju kortare brännvidden ju mindre arbetsavstånd kommer du få.

Min slutsats: Har du råd köp 60mm macrot.
Vill du komma undan billigt och okonstlat (inga adaptrar/manuell fokusering) köp 12-50 zoomen som har en macrofunktion. (vid 43mm) till klockor och sånt bör det funka kan jag tycka.
 
Billigast blir nog att köpa ett gammal manuellt objektiv och adapter som passar din kamera. Jag använder själv ett Pentax-M 50mm med reverse adapter och mellanringar med gott resultat. När man fotar makro ser jag ingen nackdel med att köra manuellt.
 
Billigast blir nog att köpa ett gammal manuellt objektiv och adapter som passar din kamera. Jag använder själv ett Pentax-M 50mm med reverse adapter och mellanringar med gott resultat. När man fotar makro ser jag ingen nackdel med att köra manuellt.

Det kan jag tro. Men jag tror att har man inte så mycket koll på vilka objektiv som passar ens egen fattning, så kommer det bli krångligt att söka rätt på ett bra manuellt macro med ditto adapter, och det kommer kosta mer än det smakar. Tid är ju också pengar. Samt att macroobjektivet lär nog inte användas till mer än just detta. 12-50 zoomen har mycket bra videoegenskaper samt är ju mer användingsbar till fler saker än macro.

Men absolut, äldre objektiv går att hitta till bra summor, om än inte lika lätt (eller lika prisvärt) som för några år sen, då fler system kan använda sig av dessa med rätt adapter.
 
tror jag sattsar på en adapter då och ett äldra macro objektiv. tro min mor har massa fina gamla objektiv från när hon jobbade som fotograf hehe:) får kolla de då.

vad kommer jag att tappa när jag använder ett gammalt objektiv? är de bara autofokus eller är de mer saker jag kommer att få justera på objektivet?
 
Med ett gammalt objektiv och en adapter så kommer du förstås att tappa autofokus, men makrofotografering är oftast en ganska stillsam syssla så det är ingen jättenackdel.

Dessutom kommer du att vara tvungen att blända ner manuellt. Det innebär att du måste blända upp när du fokuserar och sen blända ner till vald bländare när du ska ta bilden. Lite omständligt, men återigen ingen större katastrof vid makrofoto av orörliga motiv.

Jag har ett Olympus OM 50mm f/3.5 Macro som jag använder med adapter till min Micro Four Thirds-kamera. Jag tycker att det ger helt OK resultat, speciellt eftersom det var rätt billigt. Det finns andra gamla makroobjektiv att välja bland, och det finns adaptrar för de flesta gamla fattningar, så det är bara att börja leta!
 
Makroalternativ till m4/3

Jag tar upp den här tråden på nytt istället för att skapa en helt ny då min fråga är närbesläktigad. Jag vet att det finns en hel värld av manuella alternativ men för att begränsa diskussionen är jag bara intresserad av de objektiv som har en elektrisk koppling.

Det finns nu en drös alternativ för makro till micro 4/3 och jag är ute efter lite personliga erfarenheter. Objektiven jag kommer på på rak arm (Inkl 4/3 med adapter, ordnade efter brännvidd):

* Olympus zuiko 35mm f3.5 (Med MMF-x)
* Olympus m.zuiko 12-50mm f3.5-6.3 vid 43mm makroläge
* Panasonic Leica 45mm f2.8
* Olympus zuiko 50mm f2.0 (Med MMF-x)
* Olympus m.zuiko 60mm f2.8

Själv äger jag Zuiko 35mm samt m.Zuiko 12-50mm. Jag har aldrig gjort några "studiotester" utan bara använt de när närbilder uppenbarat sig.

Framförallt Zuiko 35mm finner jag ger utomordentliga resultat när det kommer till makro, men handhavandet och elementet som skjuter ut nästan hela objektivets längd med fokuseringen kan göra mig smått galen. Autofokusen är nästintill meningslös på min E-M5 men det går att leva med.

Andras erfarenheter? Jag nyfiken efter både upplevelser i handhavande och resultat som makroobjektiv, någon som t.ex. testat både Panaleica 45 och Olympus 60 eller någon av de gamla 4/3-objektiven?

För att göra postningen trevligare att titta på har jag bifogat en närbild på vad jag tror är en grön bladspindelhona, fotad med Zuiko 35mm f3.5 på E-M5.
 

Bilagor

  • gron_bladspindel.jpg
    gron_bladspindel.jpg
    118.8 KB · Visningar: 71
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.