Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd MacBook pro

Produkter
(logga in för att koppla)

AlbinE

Ny medlem
Hej! Jag har tänkt börja redigera lite bilder och filmer och börjar fundera på en MacBook Pro som dator. Dom är dock fruktansvärt dyra och undrar om den lägsta modellen fungerar? Den verkar ju fungera om man kollar på reviews på youtube. Endast detta den ska användas till, har en stationär till att spela på.
Känns smidigt att ha en bärbar också. Vad tycker ni?

Man kan ju även uppgradera den innan man köper typ 16gb ram istället för 8 då ökar den typ 2000 i pris . Vet inte om det är värt det.

tack på förhand!

Jag har haft ett par MBP, både en basmodell av 13” & en maxad 15”, dock så var det många år sedan & numera så kör jag med en iMac...
(men min kompis använder fortfarande min gamla 15” dagligen & den är 10 år gammal nu...)

MBP är väldigt dyra men dom håller väldigt länge & man får ett uppgraderat OS kostnadsfritt varje år så för mig är det ett stort plus när man har ångest över inköpspriset.

Dock så kan man inte längre uppgradera minnet i efterhand så jag hade kört på 16GB om jag hade köpt en i dag.

MEN, jag kör sedan något år tillbaka med Affinity Photo på min iPad Pro & jag tycker det funkar grymt bra, Apple pencil är väldigt bra till just fotoredigering.

Så mitt råd är att kolla tråden om just fotoredigering på iPad & kanske kan det vara ett alternativ som skulle kunna passa dina behov, dock är det inte säkert att det blir billigare...

Du kommer säkert få fler bra råd & åsikter här inom kort.

Lycka till!!

Jag kollade på mac pro innan jag slog till. Men jag köpte mig en mac mini (2012) som jag har uppgraderat med snabbare ramminne och till en ssd. Jag kör lightroom, PS och Capture one. Om några år så behöver jag kanske uppgradera till en ny modell.
Jag har kollat lite och har försökt se vilka processorer som sitter i datorerna, Det finns många olika varianter ( https://www.cpubenchmark.net/singleCompare.php) Kolla länken, där kan du jämföra olika modeller. Står det I7 så finns det olika varianter, kolla med Apple vad som sitter i just din. Kolla garantin om du ska uppgradera minnen själv. Tror du kommer få många fler bra råd här i forumen //Jens

16GB är ett måste för att hålla blodtrycket under kontroll! Med endast 8GB blir det ofta irriterande longörer under tiden redigeringsprogrammet skyfflar data fram och tillbaka mellan hårddisk och arbetsminne. Med 16 GB behövs inte sådana manövrar.

Under några år har Apple använt ett tangentbord med en annorlunda känsla i tangenterna till MacBook-modellerna. Detta tangentbord och tangenternas känsla har många användare ogillat och haft besvär med. Därför har äntligen Apple börjat byta till ett behagligare tangentbord i de modeller som släpps nu. Förhoppningsvis tål det att det används flitigt också.

Många MacBook Pro användare väljer att ha en större skärm att arbeta med hemma men gillar smidigheten att ta med datorn på t.ex. resor eller utejobb. Klarar den MacBook Pro du väljer att driva en extra skärm så välj den och öka arbetsminnet till 16GB. Det är inte fel att ha en rejält tilltagen hårddisk heller. Lycka till!

Tack så mycket för alla svar. Det lutar åt 13 tum med 512 ssd och 16 gb ram! Fler får gärna skriva tips och förslag :)

Tack så mycket för alla svar. Det lutar åt 13 tum med 512 ssd och 16 gb ram! Fler får gärna skriva tips och förslag :)
Jag vet inte om du har koll på att Apple kör student kampanjer varje höst ”back to School” & då får man som student eller lärare 10% rabatt.
Det ska tydligen vad jag förstått räcka med distansstudier eller ngn form av enstaka kurser så du kanske kan utnyttja den rabatten?
Googla lite på det så kanske du kan spara lite pengar...

Jag vet inte om du har koll på att Apple kör student kampanjer varje höst ”back to School” & då får man som student eller lärare 10% rabatt.
Det ska tydligen vad jag förstått räcka med distansstudier eller ngn form av enstaka kurser så du kanske kan utnyttja den rabatten?
Googla lite på det så kanske du kan spara lite pengar...

hej, jag gick in på deras sida för studier och ingenstans innan betalning så behöver man fylla i något om att man studerar.Hur kan dom veta om ja ska studera eller inte?

hej, jag gick in på deras sida för studier och ingenstans innan betalning så behöver man fylla i något om att man studerar.Hur kan dom veta om ja ska studera eller inte?
Jag är inte säker på hur det funkar men Kontakta kundtjänst så hjälper dom säkert dig.

Man fick tydligen ett par AirPods på köpet i år såg jag, sen kunde man uppgradera till Pro modellen & dom har jag själv numera & kan verkligen rekommendera dom, dessutom så kommer dom efter firmware uppdatering få surroundljud senare i höst, bra när man kollar på film på sin MBP.

Och jag rekommenderar verkligen att du skaffar AppleCare till din nya MBP i fall oturen är framme, studenter fick 20% rabatt.

Lycka till med din nya laptop, jag tror du kommer bli supernöjd!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar