Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd kring systemkamera Nikon d3200/5100??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabinapina

Medlem
hej på er

Finns det nån vänlig själ därute som kan hjälpa lilla mej med val av en systemkamera? Jag är helt nybörjare på detta! B-)

Jag vill kunna fota naturen, havet men även stjärnorna och månen. Gubbarna på månen behöver inte vara synliga utan jag nöjer med med månens vackra kratrar.

Jag har kikat på Nikon d3200 och även d5100. Prismässigt villa jag helst lägga mej under 6000kr.
Är kamerorna nedan prisvärda??
Vad ska jag tänka på ? Objektivet?

Oerhört tacksam för alla råd!

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-55vr55-300vrsvart/171614.3301/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510018-105vr/152708.3301/
 
Tänk på att det bara följer med ett objektiv till D5100:an. Ska du fota månen så behöver du ett teleobjektiv, och ett sådant får du med D3200:an.

Ett tips är att kolla efter en D7000 också. Mer kamera för samma peng jämfört med D5100.
 
Tänk på att det bara följer med ett objektiv till D5100:an. Ska du fota månen så behöver du ett teleobjektiv, och ett sådant får du med D3200:an.

Ett tips är att kolla efter en D7000 också. Mer kamera för samma peng jämfört med D5100.

Tack snälla !! Ska kolla lite till innan jag bestämmer mej.
 
Jag stod också i valet mellan dessa två och valde 5100 som inkluderade 55-300 objektiv och 18-55. Mer och bättre tele får man nog inte för rimliga pengar. Paketet kostade för ett halvår sedan ca 5700 kr.
Båda kamerorna verkar mycket prisvärda enligt alla de tester jag plöjde genom och hitills är jag väldigt nöjd med 5100. Lite bättre tele står på önskelistan men då blir det helt andra kostnader (15 000-50 000 kr)
 
Jag stod också i valet mellan dessa två och valde 5100 som inkluderade 55-300 objektiv och 18-55. Mer och bättre tele får man nog inte för rimliga pengar. Paketet kostade för ett halvår sedan ca 5700 kr.
Båda kamerorna verkar mycket prisvärda enligt alla de tester jag plöjde genom och hitills är jag väldigt nöjd med 5100. Lite bättre tele står på önskelistan men då blir det helt andra kostnader (15 000-50 000 kr)


Tack snälla för ditt svar! :)
Har du lyckats med att ta några astro foton med den utrustningen?
 
Bra pris

Kolla in Elgiganten som har kampanj på 5100 nu för 3690 med 18-55. Då har du pengar över till ett telezoom. Det fins både sigma och tamron 70-300 för runt 1500kr.
 
Nikons instegskameror (D3xxx/D5xxx) är inte speciellt prisvärda, man betalar förhållandevis mycket för loggan. Kamerorna är ganska aviga att använda med usel sökare och bara en inmatningsratt, är inte kompatibla med äldre optik vilket kan vara bra om man vill handla begagnat, de saknar även en del finnesser vad det gäller blixtstyrning som man är van vid från andra nikon kameror

Vill du ha Nikon för de pengarna är det bättre att du försöker hitta någon begagnad Nikon D7000.

Ett annat alternativ, om du vill ha en ny kamera, kan vara att titta på Pentax K-30 som har samma sensor som Nikon D7000 och precis som D7000 har sökare som visar 100% och återigen precis som D7000 använder ett riktigt prisma istället för speglar. Dessutom robustare byggd än nikon Dxxxx, p.g.a stomme i stål och vädertätning som värsta proffskamera.

Fotografera månen på ett bra sätt tror jag blir svårt att fixa inom budget, ska kratrar synas tydligt behöver man ganska långt tele, kanske fem- sexhundra millimeter om det ska bli riktigt bra. Och sådana spräcker hela din budget med råge(tänk småbilspris) även om du skulle hitta något begangnat begagnat. Faktum är att bara stativet som du behöver för ett sådant kommer att spräcka budget.
 
Efter att i 30 år konsumerat mig genom ca 8 analoga och 5 digitala kameror kan jag bara säga att de s.k. instegskamerorna som t.ex. D5100 är i det närmaste tekniska underverk. Vist saknar jag en massa manuella rattar från analoga tiden som nu mest finns på kameror för 50 000 kr.

Prisvärda är just vad jag tycker om D5100, D3200 mm. Hur mycket billigare än ca 3000 kr för att kompetent hus skall dt annars vara för att vara prisvärt? Det som sedan kan kosta skjortan är ju objektiven oavsett märke.
 
hej på er

Finns det nån vänlig själ därute som kan hjälpa lilla mej med val av en systemkamera? Jag är helt nybörjare på detta! B-)

Jag vill kunna fota naturen, havet men även stjärnorna och månen. Gubbarna på månen behöver inte vara synliga utan jag nöjer med med månens vackra kratrar.

Jag har kikat på Nikon d3200 och även d5100. Prismässigt villa jag helst lägga mej under 6000kr.
Är kamerorna nedan prisvärda??
Vad ska jag tänka på ? Objektivet?

Oerhört tacksam för alla råd!

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-55vr55-300vrsvart/171614.3301/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510018-105vr/152708.3301/

Jag själv har inte någon erfarenhet från varken 3200 el 5200 men min kusin har en 5200 och verkar nöjd med, bilderna den levererar är riktigt fina.

Vad bekommer månen, jag bifogar en månbild tagen med Nikon 70-200 f2,8. Man får beskära bilden en hel del men man får med ganska så mycket info ändå. Ska man ha superskarpa fina måndetaljer bör man nog köpa en betydligt större brännvidd.
 

Bilagor

  • DSC_1623.jpg
    DSC_1623.jpg
    40 KB · Visningar: 115
Vad bekommer månen, jag bifogar en månbild tagen med Nikon 70-200 f2,8. Man får beskära bilden en hel del men man får med ganska så mycket info ändå. Ska man ha superskarpa fina måndetaljer bör man nog köpa en betydligt större brännvidd.

Ska man få månen att fylla hela bilden så behöver man ett objektiv med en brännvidd på cirka 1600mm. Sådana objektiv är antingen groteskt dyra och stora eller
skräp. Jag har en bild på en fullmåne i mitt galleri som är tagen med 1000mm (Sigma 150-500mm med en 2x teleförlängare) och den blev ändå inte mer än ca 2000x2000 pixlar. Och inte blev den så skarp som jag hade önskat heller...
 
Nikon 3200 är prisvärd som bara den. Att en sportfotograf på Expressen inte vill ha den pga för få knappar kan du strunta i.
 
Jag är inte inriktad på astrofoto överhuvudtaget, men denna bilden tog jag med min nikon D3200 och ett 70-300 tamronobjektiv. (Köpt begagnat, kostade under 4500 för ett D3200 + 18-55mm paket och tamronobjektivet)

DSC_3167.jpg

Bilden är behandlad i Camera Raw och generöst beskuren.

Tror att det är ganska dött lopp mellan 3200 och 5100, jag vet att 3200 har passat mig jättebra och även om jag bara fotar manuellt och inte känner mig som nybörjare längre så känner jag inte att jag växer ur kameran (kanske att ett extra hjul för bländare skulle vara på sin plats, men det är inget som stör mig mycket).

Det viktigaste för dig är nog valet av objektiv, inte valet mellan 3200/5100 :)
 
Efter att i 30 år konsumerat mig genom ca 8 analoga och 5 digitala kameror kan jag bara säga att de s.k. instegskamerorna som t.ex. D5100 är i det närmaste tekniska underverk. Vist saknar jag en massa manuella rattar från analoga tiden som nu mest finns på kameror för 50 000 kr.

Prisvärda är just vad jag tycker om D5100, D3200 mm. Hur mycket billigare än ca 3000 kr för att kompetent hus skall dt annars vara för att vara prisvärt? Det som sedan kan kosta skjortan är ju objektiven oavsett märke.

Nja, du kan få en Pentax K-30 för under 5000 inkluseve kitzoom, som är vädertätad, har riktigt prisma i sökare och visar 100% i sökaren av vad som hamnar på sensorn, snabbare bildfrekvens, och två inmatningsrattar. Så nej man beöver inte betala 50 000 för att få de finesserna.
 
hej på er

Finns det nån vänlig själ därute som kan hjälpa lilla mej med val av en systemkamera? Jag är helt nybörjare på detta! B-)

Jag vill kunna fota naturen, havet men även stjärnorna och månen. Gubbarna på månen behöver inte vara synliga utan jag nöjer med med månens vackra kratrar.

Jag har kikat på Nikon d3200 och även d5100. Prismässigt villa jag helst lägga mej under 6000kr.
Är kamerorna nedan prisvärda??
Vad ska jag tänka på ? Objektivet?

Oerhört tacksam för alla råd!

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d320018-55vr55-300vrsvart/171614.3301/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d510018-105vr/152708.3301/

Tycker första länken är värd pengarna, då du får 2 objektiv på köpet och de kompletterar varandra i brännvidden. Senare sen kan du skaffa dig andra objektiv precis som vi andra dödliga gör och ta det som passar dig.

Här kan du se alla Nikons objektiv, men kom ihåg att D3200 är en DX-kamera (crop) med mindre sensor än en fullformats (35 mm) FX-kamera och det är såna objektiv som du ska kika på:
http://www.nikon.se/sv_SE/products/category_pages/lenses/category_lenses.page?

Sen när du väl ska börja leta på allvar så föreslår jag att du går till en fysisk fotoaffär och ber om att få prova hur objektivet känns i handen samt hur det ser ut när du kikar genom det.
För att sedan hitta billigaste affär så använd Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=326
 
Här kan du se alla Nikons objektiv, men kom ihåg att D3200 är en DX-kamera (crop) med mindre sensor än en fullformats (35 mm) FX-kamera och det är såna objektiv som du ska kika på:
http://www.nikon.se/sv_SE/products/category_pages/lenses/category_lenses.page?

[/url]

Även FX objektiv fungerar på en DX kamera, men eftersom de är byggda för att kunna hantera även den större FX sensorn blir de större och vanligen dyrare, så de kanske inte är aktuella för TS i vilket fall, men det kan ju vara bra att veta att de faktiskt passar. Det är bara objektiv som inte har inbyggd fokusmotor som inte fungerar fullt ut på D3xxx/D5xxx.
 
Nja, du kan få en Pentax K-30 för under 5000 inkluseve kitzoom, som är vädertätad, har riktigt prisma i sökare och visar 100% i sökaren av vad som hamnar på sensorn, snabbare bildfrekvens, och två inmatningsrattar. Så nej man beöver inte betala 50 000 för att få de finesserna.

Jag kan inte förstå varför du hela tiden försöker övertyga nybörjare om att de absolut behöver en kamera med två inmatningsrattar. De som är vana att använda kompaktkameror kommer inte att använda någon av rattarna, utan använder + och - knapparna i stället.
 
En annan fördel med att köpa t.ex. 5100 och 3200 är att märket och dessa två modeller är mycket vanliga. Inga barnsjukdomar då de inte är helt nya. Så vanliga att man t.ex. här på forumet kan få många svar om man undrar något om just dessa modeller. Nikon och andra kända märken har större utbud av tillbehör och "piratobjektiv" görs främst till de större märkena.
Vill man ha en vinklingsbar skärm för att t.ex. fotografera från marknivån är det 5100 som gäller och behöver man inte detta har 3200 en något bättre sensor (fler pixlar)
 
Jag kan inte förstå varför du hela tiden försöker övertyga nybörjare om att de absolut behöver en kamera med två inmatningsrattar. De som är vana att använda kompaktkameror kommer inte att använda någon av rattarna, utan använder + och - knapparna i stället.

Håller med till fullo.
En nybörjare vet inte ens vad de ska med två rattar till.
 
Helt rätt. En 3xxx eller 5xxx har nog med rattar, knappar och inställningar till någon som kommer
från kompaktkamera världen. Teknisk bildkvalité är ju inget att snacka om , dom levererar samma bilder som större DX kameror.

Har inte exakt koll på vad 3xxx eller 5xxx kostar nu men jag vet att D7000 är sjukt prisvärd just nu eftersom D7100 lanserats. D7000 är nog inte så värst mycket jobbigare/krångligare att använda och köper man på sig en sådan från start slipper man kanske nästa uppgradering.

Pratar man Objektiv så är saken en annan (tycker jag iaf) Jag har testat/ägt en massa objektiv, allt från kittobjektiv upp till det Nikon AF-S 17-55 2.8 som sitter på kameran nu. Kan säga att jag hela tiden jagat eller suktat efter något bättre, hade sparat en massa tid, pengar och tjat från min fru om jag köpt detta objektiv för flera år sedan när mitt intresse startade.

Mina 5cent...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.