Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd:Kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JudithH

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är intresserad i fotografi och funderar på att köpa en mer utrustad kamera än kompaktkameror, så att jag kan få experimentera. Vilken kompakt systemkamera rekommenderar ni?

Jag vill helst att kameran ger bra kvalité på bilderna i dåligt ljus samt kunna ta bra makrobilder, porträttbilder. Jag vill också att kameran har bildstabilisator och tar bra bilder när motivet är i rörelse.

Samsung NX300 och SonyNex 7 verkar vara de hetaste kompakt systemkameror därute just nu som ligger under 6000kr.

Några tips på vilken kompakt systemkamera jag ska investera på?

Tack i förhand.
 
Olympos

Hej!
Själv har jag fotat med Canon i mååånga år, men tröttnat på storlek och vikt. Därför köpte jag en Fujifilm XPRO 1 och det passar mig utmärkt.
Den är dock inte bäst på snabba motiv som barn och hundar. Då är det en spegelreflex som gäller, till priset av större storlek och vikt. Av de som finns idag skulle jag kolla ordentligt på Olympus kameror som är lite mindre och lättare men lika bra (för icke yrkesfotografer) som de större husen från Canon, Nikon och Pentax.
 
Kan vara värt att vänta på Sony A6000 som är uppföljare till Sony NEX7. Bl.a. lär den få väldigt bra autofokus, något som ofta annars brukar vara spegellösas svaga punkt. I övrigt välj något med APS-C stor sensor om det ska fungera bra i mörker. Kombinera med ljusstark optik.
Fördelen med NEX7 och nya A6000 över Samsung är att de har riktiga sökare. Det är mycket enklare att komponera bilden i en sökare där man inte har reflexer från soljus och där motivet skärmas av ordentligt från omgivningen. Det är dessutom lättare att hålla kameran stilla eftersom man även kan ta stöd mot huvudet när man håller kameran till ögat.

Så av de två du tittar på hade jag främst rekommenderat NEX7:an om du inte vill vänta på A6000
 
Vill man ha kompaktast möjligt så är Samsung med deras utmärkta pannkaksobjektiv utmärkt, vill man ha sökare är Sony bättre (om man inte kör på de större Samsung).

Tänk på att bildstabilisator inte hjälper nämnvärt eller alls på motiv som rör sig.
 
Det är ju mer än sensorstorleken som avgör. Ökad ljusstyrka i objektivet spelar stor roll för att minska bruset liksom stor bländaröppning för porträtt. I det sammanhanget bör man även fundera på en Omd EM5 med 45/1,8 för porträtt och kanske 17 eller 20mm som allroundglugg. Zoomarna har inte samma ljusstyrka.

Till NEX blir det ju 50/1,8 och deras 24:a men det kostar en del.

Fuji har sämre AF på deras äldre kameror än XE-2 och XT-1, men fina objektiv som t ex deras 35:a och 23:a.
 
Det är ju mer än sensorstorleken som avgör. Ökad ljusstyrka i objektivet spelar stor roll för att minska bruset liksom stor bländaröppning för porträtt. I det sammanhanget bör man även fundera på en Omd EM5 med 45/1,8 för porträtt och kanske 17 eller 20mm som allroundglugg. Zoomarna har inte samma ljusstyrka.

Till NEX blir det ju 50/1,8 och deras 24:a men det kostar en del.

Fuji har sämre AF på deras äldre kameror än XE-2 och XT-1, men fina objektiv som t ex deras 35:a och 23:a.

Det här är ju egentligen problemet med små kompakta kameror. Ju mindre sensor desto ljusstarkare optik behövs, dels för att kunna hålla nere iso, så att man inte förlorar färger och får brus, dels om man vill ha möjlighet till kort skärpedjup. Och då blir det ofta inte så kompakt längre och de flesta zoomar har ljusstyrkor som är sämre än 2.8 och ännu värre i teleläget.

Håller med om att Fujifilm gör fina prylar, men dels är de väl ganska stora om man talar om kompakt systemkamera, dels är de nog dyrare än vad TS hade tänkt sig. Men om de inte är för stora för TS, kanske någon kompakt DSLR kan duga också, då får man mer för pengarna. Canon har ju en jätteliten modell (kommer inte på modellbeteckningen just nu), och Pentax instegsmodeller är ganska små de också. Så frågan är var går gränsen för kompakt för TS
 
Samsungs pannkakor är iaf hyfsat ljusstarka och billiga.
16/2.4
20/2.8
30/2.0
45/1.8

Jag har dom tre översta och en NX 10. Det är svårt att motivera sig att ta med sin D300 och 16-85 ist,, men när vintermörkret faller och inomhusfoto vankas och en SB800 är nödvändig då får Samsungen vila sig......men nu närmar sig våren och rollerna är ombytta, säsongsbetonat kan man säga. I övrigt kan jag säga att Samsungen levererar precis vad man kan förvänta sig av en modern kamera, för mig var objektivutbudet i kombination med den optiska kvaliteten som i stort sett unisont lovordats ute på nätet som avgjorde mitt köpbeslut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.