Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Kamera m dubbelexp

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalåker

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en kamera som klarar av dubbelexponeringar, klarar lågt iso och är fullt manuell med rawformat. Helst smidig och begagnad.

Kan Nikon D200 eller 300 vara ett alternativ? Vad finns mer?

MVH
Håkan

D200 kan du ta dubbelexponeringar med, antar att du kan det med D300 också men det vet jag inte. Vill du fota låg iso så har D200 bas iso på 100 medan D300 har på 200, kan vara att tänka på. Annars är de väldigt likvärdiga bildkvalitets mässitt på låga iso. Lite billigare med samma bildkvalite som D200, men lite sämre byggt hus och lite mer "menypill" finns D80.

D200 kan du ta dubbelexponeringar med, antar att du kan det med D300 också men det vet jag inte. Vill du fota låg iso så har D200 bas iso på 100 medan D300 har på 200, kan vara att tänka på. Annars är de väldigt likvärdiga bildkvalitets mässitt på låga iso. Lite billigare med samma bildkvalite som D200, men lite sämre byggt hus och lite mer "menypill" finns D80.

Klarar D80 dubbelexp ?
Kan tillägga att jag skall ha kameran som ett experiment och lek komplement till min canon 40d som jag är för övrigt nöjd med. Jag vill inte jobba i PS utan kör i LR.

Pentax K10D och K20D klarar att ta 2-9 exponeringar på en "ruta" om det kan vara ett alternativ. Du kan välja om du skall kompensera exponeringen för de antal bilder du tar eller inte.

//Lars

Pentax K10 och K20 klarar detta. Man kan dessutom ta fler än 2 bilder om man vill. Dessutom kan detta kombineras med Bracketing för de som så önskar. Har aldrig testat, men är tydligen populärt bland fotografer som jobbar med stativ och statiska miljöer då det ökar dynamiken (typ av HDR).

Om du redan har Canon och vill använda eventuella nya objektiv med din 40D, så kanske du ska undvika Sony/Minolta och Canon FD. Dessa är de enda som Canon EOS inte tar med enkel adapter.

Tack för alla svar!

Det bidde en Nikon d300 för "rätt" pengar. Problemet nu är att den är så bra att den ersätter min Canon 40d. Så nu blir det till att sälja canon prylarna 40d,70-2004l,ef10-22,Sigma 18-50Ex och investera i optik till 300:an.
MVH
Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar