Kidnappar denna tråden då jag har en liknande fråga. Sitter idag med en 6 år gammal dator som när den var ny var lite av en värsting (core i7 2600K, 16GB RAM, den då snabbaste SSD-disken (som sen uppgraderats lite efter hand) osv). Ärligt talat funkar den fortfarande bra. Största anledningen till att byta är att den är så jäkla stor och optymplig där den står under skrivbordet. Den är hela tiden lite i vägen för fötterna. Inför köpet av den så var jag rätt så up to date angående komponenter men det har hänt en del sen dess och jag har inte tid att läsa ikapp, framförallt är det väl disk
Så jag önskar förslag på något som kan ersätta denna på ett bra sätt men som är mindre och smidigare och kan stå på skrivbordet alternativt en vägghylla.
Användningsområde:
- Photoshop
- Lightroom (har inte använt på ett tag så vet inte hur nuvarande dator hanterar det, men målet är att få tid att komma igång med det)
- Utveckling i Visual Studio
- Allmänt kontorsarbete
- INTE Spel
Krav:
- Snabbare än den jag har idag
- Skärm har jag
- Liten, tyst och smidig (Gärna mITX om jag inte förlorar något uppenbart på det)
- Gärna under 10000kr. Kan tänka mig att betala mer om det ger en markant skillnad, men absolut max 15000kr.
- Möjlighet att ha två diskar, en för system och program samt en för lagring. Har en NAS där alla bilder ligger men dessa synkas även till Dropbox så vill gärna ha plats för hela Dropbox-mappen lokalt, den är i dagsläget på lite drygt 500GB, så vill ha minst 1TB för lagring.
Exempel:
Gillar NUC-konceptet så jag kikade på vad som finns där (snart i alla fall). Här har jag tagit i med värsta processorn, SSD för lagring, 32GB minne och håller mig under 15000 inkl Windows licens.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10281240/
Första frågan är om det är bra nog, andra om det är overkill?
Klarar jag mig med i5-versionen istället så sparar jag en tusing, likaså om jag går ner till 16GB vilket bör räcka gott? Byter jag SSD-lagringsdisken till en mekanisk så sparar jag nästan 3000kr. Sist jag byggde var det 3,5" eller 2,5" som gällde för diskar och de anslöts med SATA-kabel. Har inte riktigt fått grepp på allt med m.2, NVMe, PCIe osv och vad som är kompatibelt med vad och vilket som är snabbast så om NUCen jag valt blir en flaskhals mot systemdisken jag valt så säg gärna vad jag ska ha istället (antingen istället för NUCen eller istället för disken)
Vad tror ni?
Har jag missat något?