Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd/frågor: Ny dator (PC)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik.k

Aktiv medlem
Hej!

Vet att det finns "bättre"/mer lämpade forum för detta.
Men jag försöker ändå, har tidigare sett att här finns en del kompetens inom området.

Jag sitter och funderar på att investera i en ny stationär dator och önskar svar på några frågor samt några råd.
Datorn skall användas till bildbehandling på "hobby-nivå" och spelande.

Budget: 10k helst inte över det.

Inom denna budgeten skall följande delar få plats:
* Chassi
* Nätaggregat
* Moderkort
* Processor
* Minne
* Grafikkort
* Hårddisk (Systemdisk) (SSD)

Så, nu till frågorna, är PCI-Express 3.0 helt bakåtkompatibelt?
Är lite osäker, för så som jag förstått det så om jag sätter ett PCI-Express 2 kort
i ett moderkort som har PCI-Express 3.0, så blir det inte full hastighet (x16), utan istället x4.

Det är ganska stor skillnad i pris på ett 2.0 kort och ett 3.0 kort och jag klarar mig nog alldeles utmärkt
med prestandan som ett PCI-Express 2.0 kort i priosklassen ~1500sek har.

Sen, processorn. Intel Core i7 har vad jag förstått "Multi-Threading".
Vid bildbehandling, (Lightroom/Photoshop), hur mycket skiljer det i prestanda emot Core i5 som saknar detta?

Är det värt det att lägga de extra ca 700sek för en i7?
Eller ska man istället köpa en i5 och lägga de pengarna på grafikkort?

Vilka delar ger mest prestanda i Lightroom/Photoshop? CPU/Minne/grafikkort?

Har läst att om man har en separat SSD disk till "cachen" i Lightroom så flyter det på bättre.
Tänkte använda den SSDn jag har idag som sådan disk, den är ändå idag för liten för att ha som systemdisk.


Tack på förhand.



/Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.