Annons

Köpråd, första systemkamera - siktar på Eos 7D men vilka (konsert)objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjo!

Jag har fotat i ett gäng år nu på kompaktkameranivå (nu S90, tidigare G9 och Sony DSC-W7), men hela tiden har jag försökt att hålla så hög kvalitet jag förmår på bilderna när jag fotograferar (några exempel finns här www.solsjo.com). Jag har dock inte nischat mig mer än att jag tycker om att gå på spelningar och att fota dessa. Jag har länge varit sugen att gå upp på systemkameranivå för att trigga mig till att fota mer och nå nya nivåer, och nu finns det konkreta funderingar på detta. Jag har i princip bestämt mig för Canon Eos 7D därför att jag vill ha något att växa i och inte känna mig begränsad, samt att jag gillar filmfunktionen. Jag har känt på den och den föll mig mer i smaken än Nikon D300s.

Objektiv är dock klurigare. Såhär funderar jag:

Det finns ett kit-objektiv; 15-85 f3.5-5.6. Det tänker jag i så fall kan vara bra som ett allround-objektiv, dock inte så ljusstarkt och lämpat för spelningar, men att jag kan komplettera med ett Canon 35 mm f2 eller liknande för spelningarna.
Mitt andra alternativ är att köpa huset och direkt satsa på Canons 17-55 f2.8 (för att det är relativt ljusstarkt med en kanske lämplig brännvid för allround + spelningar), som tyvärr är tokdyrt.

Det är detta som är så svårt som systemkamera-nybörjare att veta vad man kommer att vilja ha, använda, mm. (jag har ju ändå tänkt använda kameran till så mycket som möjligt och prova mycket). Att föreställa sig objektiven in action i olika sammanhang är ju inte lätt när man inte har något tidigare att jämföra med.
Därför tänkte jag att jag kan be om er input utifrån erfarenheter etc? :)
 
Ta en titt på Sigma 18-50/2.8
Har en själv (dock till Nikon) som jag är mycket nöjd med.
Mycket bra skärpa, speciellt om man ser till priset
 
Jag fotar mest med mitt 70-200 på konserter faktiskt, men då står jag å andra sidan inte alldeles framme vid scenen.
 
Själv är jag en total nybörjare, men jag tänkte ge min åsikt iaf:

Har du funderat något på ljusstarka fasta objektiv?

Själv har jag ett canon ef85mm 1.8 och ett ef28mm 1.8 till min 450d.
Är väldigt nöjd främst med 85mm som är riktigt skarpt med snabb fokus o.s.v. På konserter brukar man få runt halvkropps"porträtt" om man står nära scenen med 85mm objektivet och 1.6 crop-sensorn.

(nu är väl säkert 7d väldigt mycket bättre än 450d i brus på höga iso, så behovet av ljusstarka objektiv kanske minskar lite. Finns ju å andra sidan konserter där det ljuset är lite sämre också så ljusstarka objektiv är nog aldrig dumt)
 
Jag fotar mest med mitt 70-200 på konserter faktiskt, men då står jag å andra sidan inte alldeles framme vid scenen.

Ja, då kan ett tele vara bra. Jag är oftast på klubbspelningar och där blir tele lätt överflödigt, och inte det är inte heller så lämpligt som första allround-objektiv tror jag. Men tack för tips på tele för då vet jag vad som kan funka när jag bestämmer mig för att komplettera med ett! :)

Har du funderat något på ljusstarka fasta objektiv? Själv har jag ett canon ef85mm 1.8 och ett ef28mm 1.8 till min 450d.
Är väldigt nöjd främst med 85mm som är riktigt skarpt med snabb fokus o.s.v. På konserter brukar man få runt halvkropps"porträtt" om man står nära scenen med 85mm objektivet och 1.6 crop-sensorn.
(nu är väl säkert 7d väldigt mycket bättre än 450d i brus på höga iso, så behovet av ljusstarka objektiv kanske minskar lite. )

Japp, Canon 35mm f2 funderar jag på för att det ungefär ska motsvara fullformat 50mm, och hoppas att f2 som största bländare räcker.
7d har nog, som jag förstått det, endast marginellt bättre iso-egenskaper så jag ska försöka sikta in mig på ljusstarka objektiv. Tack för dina tips på objektiv också, skall kollas upp!
 
Jag kan rekommendera 28-75/2.8 tamron men vissa tycker det kan det bli snävt med cropkamera, 17-50/2.8 är annars ganska populärt, scenerna är olika på många konserter, beroende på hur stor gruppen som spelar är, vart de spelar om det är festival eller inomhus konsert, storleken på stället de spelar mm.

Använder oftast mitt 28-75/2.8 på kameran men ibland även 70-200/2.8

Jag skulle inte rekommendera ett fast objektiv om det inte är så att du har ett hak du kommer gå till där det är fast scen, kan kännas skitbra tills det kommer ett tillfälle där ett fast inte kanske alls är lämpligt.
 
Jag tycker de fleste börjar i fel ände. Är det inte objektivet som begränsar fotograferandet mer än kameran?

Visst kan det var kul med nya dyra kamerahus. Men instegskamerorna har ju samma sensor som de dyrare kamerahusen och det är ju objektivet som släpper igenom ljuset till kameran. Har man ett billigt objektiv på en dyr kameran får man sämre bilder än med en billigare kamera med ett dyrare objektiv. Iaf om det är lite sämre ljusförhållanden. I vackert väder kan man ju ändå fota och få bra bilder med kompaktkameran...

Javisst. Mitt inlägg i debatten kanske är lite bakåtsträvande...
/Lars
 
Det är ett par saker som är viktiga vid konsertfoto; det är ofta dåligt med ljus så man måste upp på höga iso, dessutom rör sig artisterna och står man nära bashögtalarna skakas man om av dem och då kan man inte ha för långa slutartider. Brusegenskaperna på höga isotal är alltså viktig och det bästa är ju förstås en fullformatare ur den synvinkeln, men det kostar ju på så en 7D är en bra kompromiss. De billigare kamerorna är inte jättemycket sämre på höga isotal, men en annan sak som är viktig är hur bra AF-systemet fungerar vid dåligt ljus och där är 7D klart bättre. En smart funktion som 7d har och som är bra vid konsertfoto är det automatiska bytet av aktiv af-punkt när man vrider kameran till höjdbilder.
 
Intressant med af-kommentaren på 7d och att den ändrar vid höjdbilder, tack för infon!

Ang. kameravalet handlar det mer om att 7d täcker upp andra cases utöver konsertfoto såsom den bra filmfunktionen, bra af som nämnts, den är snabb, har bra sökare, och massa annat. Jag har inte tänkt köpa det bara för att det är dyrt, då kan jag lika gärna köpa fullformat (som i mitt fall är för dyrt ändå).

Jag ska kolla upp objektiven ni tipsar om, thanks! Hur ska jag resonera kring bildstabilisator i objektiven, jag misstänker att det är en fördel oavsett foto-situation och även bra vid filmning?
 
Jag ska kolla upp objektiven ni tipsar om, thanks! Hur ska jag resonera kring bildstabilisator i objektiven, jag misstänker att det är en fördel oavsett foto-situation och även bra vid filmning?

Ang. bildstabilisator: Det är bra att ha då slutartiderna glider ner mot 1/50-1/20s, men man måste veta att ingen stabilisator kompenserar för rörelseoskärpa (rörelse som sker på bilden medan slutaren är öppen), utan endast för skakoskärpa (vibrationer p.g.a. att man inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt, vilket blir svårare och svårare ju längre brännvidd man använder). På scen rör sig människorna förhållandevis mycket och för att få ut bästa skärpa har jag märkt att det lönar sig att hålla slutartiderna på 1/80s eller under, i alla fall med mitt 35/1.8 (Nikon). Jag höjer iso tills jag når dit, eller kör i M-läge med autoiso på. Körde tidigare lite lägre iso och längre slutartider, men bilderna blev inte tillräckligt skarpa då tyckte jag.... I alla fall, med den brännvidden (35mm, på fullformat ca 50mm) och den slutartiden är det tveksamt om man skulle vinna något på en eventuell stabilisator (vilket inte det objektivet har, känner inte till något objektiv med ljusstyrka f/1.8 eller bättre som har det).

Har ingen erfarenhet av filmning, men jag kan väl tänka mig att stabilisator är t.o.m. mer användbart vid filmning än vanlig fotografering...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.