Annons

köpråd första objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

mrab95

Ny medlem
Hej har precis köpt en Canon 70D med orglarna objektiv. Kollar snabbt på ett nytt objektiv att ersätta det med :) kollar på ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

är det bra att byta ut mitt original objektiv med ?

Hej, eftersom du precis köpt kamera med objektiv så gissar jag att du inte riktigt hunnit lära dig grejerna, och att du därmed inte vet vad du eventuellt saknar. Jag gissar att objektivet som följde med är något av de vanligt förekommande kitzoomarna 18-55 eller 18-135, och jag tycker att de är utmärkta att börja med. Om du efterhand märker att du saknar något hos objektivet du har så kommer du ju ”automatiskt” att få det där köprådet.

... kollar på ett Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

är det bra att byta ut mitt original objektiv med ?

Jag tycker inte det, föredrar Canons 17-55/2,8 eller 15-85. Men det beror ju på vilka egenskaper man värdesätter högst. Vad är det du saknar med objektivet du har?

Jag tycker inte det, föredrar Canons 17-55/2,8 eller 15-85. Men det beror ju på vilka egenskaper man värdesätter högst. Vad är det du saknar med objektivet du har?

Håller med 17-55/2.8 ger mycket bättre balans mellan vidvinkel, och tele i vart fall om man ska ha objektivet att gå runt på stan med eller för reportage. Fördelen med med 17-55/2.8 är att det har konstant ljusstyrka genom hela brännviddsområdet. Det förenklar manuellt blixtfoto, förutom att det är trevligt med hög ljusstyrka hela vägen.

På 70D blir 24-105 motsvarande cirka 40-170 mm men du får svårt att få kort skärpedjup med f4 som grund vilket lär bli cirka f6 på den kameran.
Vidvinkelzoom Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art fungerar bra på en kamera med aps- c sensor, blir cirka 30-60mm och f2,8 som ger kort skärpedjup.
(Lite osäker på exakt f-tal, men tror jag räknat rätt. Andra som vet bättre får berätta om det stämmer.)

Ett standardzoom-objektiv är en schweizisk armékniv. Om du byter en armekniv som är gjord för att passa din kamera mot en armekniv gjord för att passa en fullformatskamera så är risken betydande att du inte uppnår det du vill uppnå.

Vilket leder till nästa fråga, vad är det du vill uppnå?

mrab95, om ditt objektiv råkar vara 18-135 STM så är det riktigt bra om du frågar mig. Om du dessutom kör med "Digital Lens Optimizer" (Finns i Canons RAW program) så blir det ruggigt bra.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto