Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Aspel

Ny medlem
Just nu så fotar jag lite sporadiskt med min pappas lilla kompaktkamera, en Fuji FinePix A310, om jag kommer ihåg det rätt. Men med ett groende fotointresse känner jag att det skulle vara skönt att skaffa sig en egen kamera, som jag kan ta med vart jag vill, när jag vill. Tyvärr vet jag inte riktigt vad jag är ute efter. Därför skulle jag behöva lite råd.

Med denna kamera kommer jag nog att fota lite allt möjligt egentligen, och helt enkelt prova på. En kamera att lära sig fotografera med. Någonstans att börja, och se vart det tar mig. Så det jag ska ha är väl, vad jag förstått någon slags kompaktkamera. Prisklassen ligger väl omkring 4000:- som högst, men det beror förstås på vad jag får för pengarna.

Den kamera jag använder nu har vad jag upptäckt inga möjligheter till manuella inställningar, och det känns som om jag inte kan påverka speciellt mycket. Det finns liksom inget att leka och lära med. Det är den känsla jag har. Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag skulle vilja ha för något med en ny kamera. Vilka funktioner är bra att ha, och vilka kommer jag som nybörjare kanske inte att sakna? Osv, osv...

Jag vet inte om det behövs någon bättre beskrivning på något. Men fråga om det är något jag glömt ta med, som kan hjälpa.

Jag såg för övrigt också en recension i en tidning om en Fuji Finepix F11, som fick riktigt bra betyg. Finns det något att säga om den?
 
Jag tycker att du borde köpa en begagnad digital systemkamera. Då kan du leka, testa och lära dig hur mycket som helst!

Mvh.A
 
Vad vill Du fotografera?

Jag hörde en proffsfotograf säga häromdagen att tjejerna har de enkla kamerorna men tar de bäst komponerade bilderna. Grabbarna, som jag "gubbe", har massor tekniska prylar men inte blir vi bättre av det.
Med det vill jag ha sagt att Du kan köpa i princip vad Du vill. Kameran gör inte fotografen. Däremot så kanske något digitalt där Du kan leka i efterbearbetningen på datorn vilket kanske ger Dig mer först. Sedan kan Du investera i en enklare dgitalkamera, som jag t.ex., i en nybegagnad och uppdaterad Nikon D70.
Du skall plåta, Du skall trivas med kameran - magkänslan är viktig!!
Lycka till!!
Björn E.
 
En liten kompaktkamera har fördelen att du "alltid" kan ha den med dig. Nackdelen är att inställningarna du vill komma åt kan kräva en hel del knappande i menyer.

Det finns några kameror som är "nästan systemkameror", lite större och klumpigare. De har
- många direktknappar, så att det är lätt att göra inställningar manuellt
- blixtsko, så att du kan använda extern blixt
- oftast bra objektiv och byggkvalitet

Några exempel är Konica Minolta A1 och A2, Olympus C-8080 (kanske C-5060 och C-7070 också), Canon Pro 1 (kanske S1 och S2 också) och Fujis större modeller.

Du måste ju inte skaffa en systemkamera som spräcker din budget. En av kamerorna ovan hittar du säkert begagnad till rimligt pris.
 
Adrian82 skrev:
Jag tycker att du borde köpa en begagnad digital systemkamera. Då kan du leka, testa och lära dig hur mycket som helst!

Mvh.A

Jag håller med herrn här, det är svårt att få förståelse för fotografering på allvar om man inte kan leka med möjligheterna som finns och det medges egentligen bara med en systemkamera.
En kompaktkamera för 4000:- är inte mycket att "hänga i julgran" om man jämför med en begagnad lite äldre systemkamera.
Nikon D70 utan s på slutet går nog att hitta för ungefär samma pengar, sen får du lägga på 1500:- för ett nybörjarobjektiv t.ex. Nikkor 18-55/3,5-4,5 DX. Eller en beg. Canon 300 eller 10D, eller kanske en KonicaMinolta 5.... Det är inte mycket som skiljer dem åt rent digitaltekniskt, mer av en smakfråga...mekaniskt kan det däremot skilja ganska mycket mellan modellerna...men det blir bara en egentlig faktor om man tar MYCKET bilder...

Det var min åsikt godtyckligt blandat med lite fakta...

/ Magnus
 
Hmm, idén med en begagnad systemkamera kändes ganska bra. Köper jag en sådan kommer jag nog få mycket att prova och lära mig av. Det jag däremot kan känna, är väl att jag inte vill ha en alltför stor kamera. Jag skulle tycka att det var väldigt roligt att kunna ha den med mig i väskan, utan att den tar alltför stor plats.
Nu behöver den ju inte vara liten som ett kreditkort, men inte heller alltför stor och klumpig.

Är en systemkamera fortfarande ett hållbart alternativ då?

Det allra bästa skulle väl kanske vara att ha en mindre kompaktkamera att ha med i väskan, och en systemkamera att plocka fram när man känner att man vill/behöver det. Men det blir nog svårt att ordna sådär på en gång, jag har inte råd att köpa två kameror. Men jag måste ju börja någonstans, frågan är bara vars?
 
Då tycker jag att du skall börja med en kompakt kamera med möjlighet till lite manuella inställningar som t.ex. Nikon P1.
Jag vet att det finns fler modeller som har den möjligheten, men kommer inte på någon sådär "på studs".

Glöm inte att bilden är viktigare än tekniken, och en bra bild är en bra bild oavsett kamera !!

/ Magnus
 
Kolla om du inte har nån i din bekantskapskrets som har en digital systemkamera som du kan låna ett par dagar eller så. Digitala kompaktkameror ger ofta alldeles tillräckligt bra bildresultat för de flesta, bortsett från att det inte går att få riktigt kort skärpedjup och det blir brusigt vid mörkerfoto. Det som skiljer mest är som sagt handhavandet, och har man vant sig vid en systemkamera så inser man raskt att fotograferingsglädjen kan öka markant med en sådan. Enda egentliga nackdelen är faktiskt storleken. Att kunna "ha med den i väskan" säger ju inte så mycket om vi inte vet om det är en handväska eller resväska det gäller, men jag gissar på handväska eller kanske mindre ryggsäck eller nåt? En systemkamera med ett zoomobjektiv behöver inte ta särskilt mycket plats, men det är ju lite bökigt om man vill ha med den alltid förstås. Det beror på hur stort fotointresset är i förhållande till jobbigheten att släpa på lite extra när man är ute.
Tyvärr får du nog inte ens en begagnad systemkamera av äldre modell med objektiv för 4000:-, men heller inte någon riktigt bra kompakt om du nu verkligen är fotointresserad.
Jag tycker du ska klura lite på hur stor kameran får vara, och om fotointresset är så stor att det kanske är värt att vänta lite för att spara ihop en tusenlapp eller två extra och köpa nåt redigt på en gång. Risken är annars att om du verkligen är fotointresserad och tycker att det är skitkul, så kommer du vilja ha en bättre kamera inom ett halvår, och då blir det raskt dyrare att byta upp sig än att vänta lite och fundera och spara.

Edit: Jag läste just ditt sista inlägg, och det kanske är vettigt att köpa en skaplig kompaktkamera först. Känner du att intresset växer så kan man ju alltid spara till framtida köp, och under tiden fota järnet med det man har:)
Men, jag vet att jag själv när jag hade kompaktkamera tyckte att det var tråkigt att fota. Det var visserligen ett tag sedan, och kameran var rätt medioker, men ändå. Jag släpar långt hellre på en stor kamera än att alltid ha med mig en liten som inte ger mig de möjligheter jag vill ha.
Svår nöt, detta.
 
Senast ändrad:
Om du känner dig osäker på hur stort ditt fotointresse är så börja med en kompakt, om det visar sig att du inte vill uppgradera till en systemkamera så har du i alla fall en kamera att ta "vanliga" bilder med, (familj, fest, etc) som du vill ha i familjealbumet. Jag började med en kompakt, och kom efter ett tag på att jag ville ha en systemkamera. När jag köpt en systemkamera så förbannade jag mig att jag inte köpte en tidigare, men det är ok. Jag skulle känt mig dum om jag köpt en systemkamera och inte haft intresset, det är en del pengar som man visserligen delvis kan få tillbaka. Hursomhelst, du lever bara en gång, prova ett alternativ.
 
Aspel skrev:
Hmm, idén med en begagnad systemkamera kändes ganska bra. Köper jag en sådan kommer jag nog få mycket att prova och lära mig av. Det jag däremot kan känna, är väl att jag inte vill ha en alltför stor kamera. Jag skulle tycka att det var väldigt roligt att kunna ha den med mig i väskan, utan att den tar alltför stor plats.
Nu behöver den ju inte vara liten som ett kreditkort, men inte heller alltför stor och klumpig.

Är en systemkamera fortfarande ett hållbart alternativ då?

Det allra bästa skulle väl kanske vara att ha en mindre kompaktkamera att ha med i väskan, och en systemkamera att plocka fram när man känner att man vill/behöver det. Men det blir nog svårt att ordna sådär på en gång, jag har inte råd att köpa två kameror. Men jag måste ju börja någonstans, frågan är bara vars?

Hej Therese, jag föreslår att du köper en begagnad
Canon G3, G4, G5 eller G6. De är kompakta och fungerar som Canons systemkameror, samma menyer och knappar osv. Perfekt att lära sig med och mycket trevliga kameror. Jag har sett G4or för ett par tusen och det är mycket kamera för pengarna.

Många yrkesfotografer (jag text) har G-kameror som back up och resekameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.