Annons

Köpråd extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
Då min gamla Imac kraschar stup i ett har jag köpt en begagnad MB Pro M1 14". Den har bara USB-C och jag letar därför efter en ny extern hårddisk där jag har LR Classic och alla bilder. Vad bör jag tänka på?
Jag har kikat på en LaCie Portable SSD 2TB v2. Påstådd överföringshastighet är 1 GB. Jag filmar inte.l Jag kan inte utläsaom den har NVMe (vad det nu är, men ska tydligen vara bra).
 
NVMe är ett protokoll som typiskt används av M.2 SSD, dvs sådana som sitter inne i en dator. Det är inget att fundera över på en USB-ansluten disk.

Ska du ha disken ansluten till datorn normalt så är det bra med en SSD. Ska du ha disken för att lagra saker och ha den ansluten ganska sällan är det bättre med en roterande HD.
 
Program är ju generellt sett bättre att ha på intern disk och sen i så fall ha extern disk till lagring.

Till lagring så behövs ju oftast inte SSD utan en mekanisk disk funkar utmärkt. Då kan du ju dessutom komma undan billigare eller få mer lagringsutrymme för samma pris :)
 
De bärbara diskarna kostar extra för att de är ... bärbara, dessutom har de normalt mindre lagringskapacitet.
Skall du bara ha dem hemma för lagring så är det nog bättre med en docka för diskar.
Så använder du vanliga diskar i dockan. Se till att du väljer en docka där du kan köra i 2 diskar, då är det enkelt att skapa en backup.
 
De bärbara diskarna kostar extra för att de är ... bärbara, dessutom har de normalt mindre lagringskapacitet.
Skall du bara ha dem hemma för lagring så är det nog bättre med en docka för diskar.
Så använder du vanliga diskar i dockan. Se till att du väljer en docka där du kan köra i 2 diskar, då är det enkelt att skapa en backup.
Den här ska ut och resa också, så det alternativet är inget för mig.
 
jag kör och är nöjd med denna disk.
SanDisk Extreme Pro SDSSDE81-2T00-G25 Extern NVMe SSD, 2 TB
när jag är ute och reser, den har usb-c i själva disken och sedan kan du välja mellan usb-c eller den gamla breda att koppla in i datorn.
 
NVMe. Du sparar en rejäl slant om du köper kabinett och monterar in NVMe:n själv. Det tar ca två minuter och kräver inga tekniska färdigheter. Rekommenderar en Crucial P3+/P5+ NVMe och en Sabrent kabinett. Avsevärt snabbare än en extern SSD och fysiskt mindre. Livslängden också bättre.


Som sagt, disken ska med på resor. Så att släpa på ett kabinett låter lite bökigt.
 
Jag kör några av Samsungs T7 som finns i några varianter, t ex Shield och nya med 4 TB som tål väta och att tappas, bra på resor :). ( Mac M1 pro 1 har inte de snabbaste varianterna av USB-C så man behöver inte köpa NVMe-varianter)
 
Det finns externa nvme SSD med Thunderbolt 3 som passar macar bra.
Vet inte om Samsung X5 fortfarande säljs men de kostar en del.
 
USB-C är en kontaktstandard. VIlken hastighet som bitarna kan åka med bestäms av protokollet som används. Senare versioner av Thunderbolt använder USB-C-kontakter.
 
Jag kör några av Samsungs T7 som finns i några varianter, t ex Shield och nya med 4 TB som tål väta och att tappas, bra på resor :). ( Mac M1 pro 1 har inte de snabbaste varianterna av USB-C så man behöver inte köpa NVMe-varianter)

Jag kör Acasis Thunderbolt 3 skal med nvme-diskar i vilket ger mig läs- och skrivprestanda som verkligen maxar den teoretiska gränsen på 2700MB/s på MacBook Pro m1 och Mac mini m1.
Här är en bra men låååång tråd gällande de bästa lösningarna.

 
Jag har alltid använt externa tåliga HD med storlek 500G för att lagra bildfiler, 12/16 Mpix kameror. I dag har jag också 36/45 Mpix. Dessa har varit oberoende av senare OS så länge som det är Windows. Jag har nu skaffat ett backup SSD Samsung T7 2 G till min arbetsstation och fungerar på att även börja lagra bildfiler på tåliga SSD diskar då dessa tar litet utrymme. Det som får mig att tveka är att SSD diskarna verkar vara mer beroende av OS än mina mobila HD. Det är snart dags att köpa ny dator och då blir det ett nyare Windows än 7 och 8. Kommer jag tvingas gära en mirror av bildfiler sparade på SSD i framtiden när jag byter OS eller fungerar de som mina gamla Win XP/ Win 7/ Win 8 HD? Jag håller på att sakta föra över gamla bildfiler till nyare HD i mån av ekonomin.
 
Jag har alltid använt externa tåliga HD med storlek 500G för att lagra bildfiler, 12/16 Mpix kameror. I dag har jag också 36/45 Mpix. Dessa har varit oberoende av senare OS så länge som det är Windows. Jag har nu skaffat ett backup SSD Samsung T7 2 G till min arbetsstation och fungerar på att även börja lagra bildfiler på tåliga SSD diskar då dessa tar litet utrymme. Det som får mig att tveka är att SSD diskarna verkar vara mer beroende av OS än mina mobila HD. Det är snart dags att köpa ny dator och då blir det ett nyare Windows än 7 och 8. Kommer jag tvingas gära en mirror av bildfiler sparade på SSD i framtiden när jag byter OS eller fungerar de som mina gamla Win XP/ Win 7/ Win 8 HD? Jag håller på att sakta föra över gamla bildfiler till nyare HD i mån av ekonomin.

Så länge du håller dig till Windows är det plug n play. Går du över till Mac/Linux krävs lite handpåläggning för att kunna skriva till dom, läsa kommer funka fint dock.
 
Så länge du håller dig till Windows är det plug n play. Går du över till Mac/Linux krävs lite handpåläggning för att kunna skriva till dom, läsa kommer funka fint dock.
Tack, Tycker om de små SSD diskarna och jag antar att de håller bättre då de inte avmagnetiseras.
 
SSD:er "slits" för varje skrivning som görs. Det är dock vanligen inte ett problem. Särskilt inte för lagring där skrivningar är få.
 
Snurrdiskar kan också bli oanvändbara av att ligga stilla länge

I en arkiveringsstrategi bör ingå att kopiera sitt arkiverade data till nya media regelbundet. På så sätt minskar man risken att arkivet ruttnar.

Dessutom bör man ha flera kopior av arkivet förstås.
 
Det är dock en rejäl skillnad hur länge en "snurrdisk" garanteras hålla data jämfört med en SSD. När man levererar industriella produkter ligger dessa ibland i reservdelsförråd ganska länge innan de kopplas in. Då är det ett problem med att SW som ligger på diskar kan försvinna. Min erfarenhet är att även med betydligt dyrare SSD-typer än vad konsumenter använder hittade vi ingen leverantör som kunde garantera mer än 3 månader för en SSD.

I verkligheten håller de datat mer än 3 månader i de flesta fall men det visar på problemet. För magnetiskt lagring (snurrdiskar) fanns inte detta problem eftersom de håller datat tillräckligt länge för att man inte ska se problemet i detta fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.