Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: DSLR - Filmning primärt

Produkter
(logga in för att koppla)
Moire/aliasing: Du får det i allt som innehåller upprepade mönster, helt enkelt. Själv stör jag mig något oerhört på det, eftersom det ser för dj-vligt ut.

Det finns faktiskt AA-filter man kan montera på objektivet i en vanlig filterfattning, men det är inga billiga grejor. Vet inte ens om jag kan länka ut något försäljningsställe... Jag vet dock ett par som tillverkar sådana.

Det man behöver motverka är aliasing i höjdled i bilden, eftersom Canon bara använder var tredje pixelrad när de fångar in bilden. Det ljus som träffar de två pixelraderna mellan de som används går helt "förlorat" - därför får man konstiga effekter i bilden. Tänk dig själv att du har en liten detalj som rör sig i höjdled i bilden....
-"Syns, syns inte, syns inte, syns, syns inte, syns inte, syns" - osv. Detta är den signalteoretiska grunden till moire och aliasing.

GH2 är fortfarande mitt tips. Spara en månad till.
 
hd video kamera

Jag menade en hd videokamera.
Det skrivs bara om pixlar och sensor, bara teknik.
Ni glömmer det hur det är att filma med kameran. Jag har en sanyo xacti videokamera.
som komplement till min D80
Kan ni filma med en hand. Kan lyfta upp kameran med en hand och filma.
Sökaren som går vinkla är mycket bättre en på en DSLR.
När vi går på kalas hos barnbarn,kan låta mina barnbarn filma med utmärks resultat. Det är mycket lätt att filma med kameran. Bildkvalitet är mist lika bra och du kan filma hur länge du vill,
Ska man i första hand filma så prova en riktig videokamera.Finns flera i prisklassen 1000- 1500Kr
Nackdel med att andra filmar är jag själv hamnar på filmen.Hur många av er är med på era filmer.
Vi kanske har hamnat lite utanför ämnet ska nog vara en ny tråd i ämnet.
Göran
 
Väl talat Goma. Det är så lätt att snöa in på teknik och glömma det roliga; filmandet. Jag har gång på gång i olika trådar försökt säga att spegelreflexkameror är krångliga att filma med. Den aspekten ignoreras av de flesta.
 
det är krångligt men för en hel del av oss fotografer kan det vara guld värt att även kunna filma ett skeende, efterfrågan på filmsnuttar ökar hela tiden och det är bökigt att ta med en videokamera tillsammans med två slr hus
 
Är det bara jag som tycker Sony NEX är ett bra alternativ?

Den är inte lika go att hålla och göra inställningar med som en större systemkamera, men den har många bra saker.

Nu är en NEX-5N på gång och det verkar som den kommer ha en touchscreen. Drömmen vore att man under tiden man filmar kan peka på något på skärmen så ändras fokus mjukt till det man pekat på. Det vore grejjor det! :) Även om det inte kommer den här gången så kommer det säkert i framtiden.
 
Är det bara jag som tycker Sony NEX är ett bra alternativ?

Den är inte lika go att hålla och göra inställningar med som en större systemkamera, men den har många bra saker.

Nu är en NEX-5N på gång och det verkar som den kommer ha en touchscreen. Drömmen vore att man under tiden man filmar kan peka på något på skärmen så ändras fokus mjukt till det man pekat på. Det vore grejjor det! :) Även om det inte kommer den här gången så kommer det säkert i framtiden.

Ingen sökare.
 

Jag har en NEX-5 som är en kanonkamera för att filma med.
Videofilmat familj och barn har jag gjort i 15 års tid nu. Har haft 3 olika videokameror. Hela tiden med skärmen som sökare. Jag har provat att filma med den riktiga sökaren, men för mig känns det väldigt onaturligt. Speciellt då i början när sökaren var svartvit, värdelös bild helt enkelt.
I sökaren får man heller inte samma överblick på "scenen" som man får i en liveview skärm. Mycket lättare att få stadigare film om man lägger kameran på magen som med en hassebladare... Speciellt om man skall zooma manuellt, då kameran annars tippar lite när man vrider på zoomringen.

Jag ska köpa en ny dslr för för att fota med, typ D7000 eller liknande bara för att det är lättare med tillbehör samt att det känns mer naturligt att fota med en riktig sökare. Hade en D7000 en helg för påseende och vad gäller filming så är min NEX hästlängder bättre. Eftersom jag inte filmar annat än vardagshändelser så är NEXen med sin autofokus att föredra före D7000 och liknande kamerors ICKE autofokus.
Sedan att den är liten och smidig och ger lika bra bilder som en D7000(jo den ger lika bra bilder) gör att jag kommer ha den kvar sida vid min "riktiga" DSLR.
 
Det blir ytterst förvirrande för den glade svensson när de anammar "det är populärt att filma med DSLR", för tröskeln i användarvänlighet är lång bortom vanliga videokameror. Det finns en stor risk att man läser saker på nätet, blir varm och sedan spontanhandlar en DSLR bara för filmandes skull; that's a no-no... Ja, det är en rolig bonusfunktion för den som egentligen är fotograf, men jag avråder starkt att hoppa på den båten som faktiskt rör sig bortom även proffskameror i +100k klassen, beträffande den kunskap du MÅSTE besitta för att kunna få acceptabelt material Jämfört med den billiagste HD-kameran på mediamarkt.

Jag har förvisso lärt mig om digitalt filmskapande just genom att ta mig vatten över huvudet genom att köpa 550D när den kom, men VDSLR är i verkligen inget för "den vanlig dödlige" som bara vill kunna filma familjen osv. för då är som sagt vilken hederlig Videokamera som helst +11111 bättre.


Jag filmar med både vanlig DV kamera och min NEX. Tycker nog att båda kamerorna är likvärdiga i användarvänlighet. Sätt NEX i gröna läget och tryck på rec knappen, svårare än så är det inte. Men man kan ändra på lite mer inställningar OM man vill med en systemare.
 
Det må fungera för en familjefilmare att hålla kameran på utsträckta armar och jaga efter barnen, frugan eller vad det kan vara, men ingen seriös filmare använder den metoden särskilt ofta.

Därför behöver kameran en sökare att trycka mot ögat.
Stabiliteten i filmningen och kontrollen av det som filmas blir betydligt bättre än den ovan beskrivna varianten.

Det finns naturligtvis tillfällen när den utsträcka armarnas metod fungerar, men att hävda att man klarar sig med den är inte att vara seriös.

Ett undantag där live view är bra är vid användande av stativ, men det tycks ju inte vara så populärt i lägret för utsträckta armar.

En lagom stor videokamera är bäst att filma med, en systemkamera ger bäst bildkvalitet och en systemkamera med sökare, men utan spegel, är den bästa kompromissen.
 
Det må fungera för en familjefilmare att hålla kameran på utsträckta armar och jaga efter barnen, frugan eller vad det kan vara, men ingen seriös filmare använder den metoden särskilt ofta.

Därför behöver kameran en sökare att trycka mot ögat.
Stabiliteten i filmningen och kontrollen av det som filmas blir betydligt bättre än den ovan beskrivna varianten.

Det finns naturligtvis tillfällen när den utsträcka armarnas metod fungerar, men att hävda att man klarar sig med den är inte att vara seriös.

Ett undantag där live view är bra är vid användande av stativ, men det tycks ju inte vara så populärt i lägret för utsträckta armar.

En lagom stor videokamera är bäst att filma med, en systemkamera ger bäst bildkvalitet och en systemkamera med sökare, men utan spegel, är den bästa kompromissen.

Vem har sagt att man ska stå som en j-a idiot med utsträckta armar? Läs om läs rätt!!!
Man står stadigare och får en mycket, mycket bättre överblick över scenen om man håller kameran mot magen. Med erfarenhet så sitter scenen där utan att man egentligen behöver titta i sökaren/skärmen. Men vi orutinerade filmare som står med utsträckta armar vet nog ingenting om detta....
Mitt sätt att filma på skulle säkert passa de flesta på detta forum som filmar, ytterst få här som är kameramän för biofilmer.....
 
Vem har sagt att man ska stå som en j-a idiot med utsträckta armar? Läs om läs rätt!!!
Man står stadigare och får en mycket, mycket bättre överblick över scenen om man håller kameran mot magen. Med erfarenhet så sitter scenen där utan att man egentligen behöver titta i sökaren/skärmen. Men vi orutinerade filmare som står med utsträckta armar vet nog ingenting om detta....
Mitt sätt att filma på skulle säkert passa de flesta på detta forum som filmar, ytterst få här som är kameramän för biofilmer.....

Jag har i alla fall inte sagt att man skall stå med utsträckta armar, däremot hävdar jag att det är den metod som är mest vanlig vid filmning med en kamera utan sökare.
Med dårens envishet påstår jag att det är mycket bättre att ha en kamera med sökare.
Numer finns det ju en rad tillbehör som gör att även skärmkameror blir användbara, men då faller ju själva grundidén att det skall vara enkelt och smärtfritt att filma.
Mina kriterier på en enkel och bra film/stillbildskamera uppfylls med Panasonic G-serien. Just nu är GH2 mitt förstahandsval. Med den kan jag välja själv vilken filmmetod som passar bäst för den aktuella scenen.
 
raka armar

Ni har hakat upp er på mina raka armar..
Jag menar när man vill veta vilken kamera man ska köpa.
Då måste man ange vad ska du göra med dina alster,
Lägga ut det på nätet, naturfilma eller vad det blir.
Mitt filmaden är bara till för dagboks filmning, visas bara för släkt och vänner.
Min utrustning funkar bra för mig, skärpan mycket bra. Det täcker mina behov.
Med mitt inlägg vill jag att ni skriver hur ni använder er kamera vilken utrustning ni har, glöm det
tekniska för ett tag.

Visst jag använder ofta stativ. När jag är på MC-dagarna här i Västervik massor av folk,då är jag glad för vara lång och ha långa armar för att kunna filma med en hand. Om det är seriöst vet jag inte, men jag blir nöjd av resultat.
Göran
 
Hej!

Min första post på denna sida då jag nyss registrerade mig i hopp om att få lite hjälp av ett köp.

Jag har länge älskat att hålla på med film, både inspelning, editering och allt där emellan.

Nu är det dags för mig att köpa mig min först ordentliga kamera för inspelning/filmning och då har jag valt att köpa en DSLR kamera.


Skulle ni kunna hjälpa mig välja kameran som bäst kommer passa mina behöv?
  • Max 6000-6500kr med Kit-objektiv.
  • 50/60fps i HD (720p).

Det är mina krav och är öppen för förslag.

Kan säga att jag var ytterst nära på att köpa en Canon EOS 550D då jag hört att den var bra, men så såg detta klipp på Vimeo och blev genast osäker: http://vimeo.com/20565849 och sedan verkar det som att den överexponerar en del?

Sedan har jag även tagit mig en titt på Sony Alpha SLT-A55, Panasonic Lumix DMC-G3 och Panasonic Lumix GH1 men kan inte bestämma mig för någon.

Vet ni ytterligare kameror som skulle passa mina behov var vänliga säg dem.


Vilken kamera rekommenderar ni och varför?

Har letat igenom X-antal googlelänkar men kan fortfarande inte bestämma mig.
Tack så hemskt mycket på förhand!


Hej

Jag skulle rek 600D istället även om den kostar lite mera.
Du har bättre inställning till miken och vridbar skärm.

Många ovetande tror att en videokamera har samma bildkvalite men det skiljer så enormt.
Hade Panasonics SD600 vilken bildkvalitetsmässigt är samma som SD800 och 900.

Går inte jämnföra bildkvalite.

Vad ska du filma för något för är det småbarn eller lekande hundar så är det svårare med DSLR.
Allt är igentligeb lite svårare och krångligare men du får ju ett helt annat resultat.

Jag tycker själv du ska sattsa på Canon då beg är så mycket större och många många fler kör med Canon så finns många tips och forum om det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.