Annons

Köpråd!!! D90

Produkter
(logga in för att koppla)

madizon

Avslutat medlemskap
Nu har jag bestämt mig för en Nikon D90.

Men vart kommer jag billigast undan??
Expert ville ha 10.500:- för hus+18-105mm objektiv.

Men tror det går att komma billigare undan?
dessutom vet jag inte hur mkt användning jag kommer ha av det objektivet??

jag kommer att plåta detmesta,mycket kvällstid.

fick ett förslag på sigma 18-50/2,8HSM Tamron 17-50/2,8

Är det något att satsa på??och när har man användning av dessa?
Gärna mer förslag och beskrivn på objektiv som man kommer ha stor användning av.och som man inte bör va utan.

TACK PÅ FÖRHAND!!
 
Billigare undan ? bara kolla på prisjakt.. Valet av optik beror helt på vad du vill fota ex. 18-105 vr är ett bra all around och du får ju med vr med det. Medans Sigma/Tamron 17/18-50 2,8 får du skarpare och ljusstarkare optik men mindre omfång. Och hett tips är att köpa d90 + tamron 17-50 2,8 hos fotokungen.se (tror de är billigast med de två) :)
 
Dustinhome har ju erbjudande på Nikon D90 + 18-105mm (vilket är ett bra allround objektiv som jag gärna skulle ha i min samling) + 4gb minneskort + väska för 10316kr.. Kan vara lite mer dock, jag har ju studentpriset så vet inte om det diffar något..
 
Ska själv införskaffa en D90 från expert på lördag som det verkar.
Vet inte hur det ser ut i din stad men här är typ expert den enda riktiga fotobutiken och jag lägger hellre till lite extra för att bara kunna traska ner till butiken om man har något problem än att behöva skicka den till ngn internetbutik.
Är dock lite "orolig" för att den kommer dyka upp på mellandagsrean?!
Men vafan en tusenlapp mer eller mindre kan väl kvitta,då missar man ju alla trevliga kort man kan ta under julen.
 
Tror jag har bestämt mig för ett kit d90+18-105.

Kan ni ge förslag på ytterligare objektiv man bör ha tillsammans med 18-105?

ska plåta mkt kvällstid (klubbar)
lär väl behöva s600 blixt eller har ni m
 
Jag skulle starkt rekommendera ett 50mm f/1.4, jag själv har 50mm f1.8 och använder de till 99% när jag fotar.. Funkar bra alltid, nackdelen är väl att det är fast objektiv men jag ÄLSKAR det..

Och angående SB-600 är det en blixt som jag gillar skarpt. Använder den rätt mycket, nästan för mycket, och är super nöjd med den. Så det kan jag helt klart rekommendera.
 
Jag är Canonist (450D) men impad av D90 för HD-filmningen och displayen. Har inte hört talas om 18-105, men har läst mycket fint om 16-85VR. Hade jag inte köpt min 450D i våras (som jag tyckte var bäst då för det jag letade efter) hade det blivit en D90 med 16-85 idag. Tycker du ska titta på det som alternativ till den glugg du redan valt alltså. Eftersom kameran är så bra borde du starta med en riktigt bra glugg helt enkelt!

Tycker du ska börja med ETT (erkänt bra) objektiv och sen plåta en liten stund innan du bestämmer dig för nästa objektiv. Många köper ett rejält telezoom som nr2, andra föredrar en vidvinkelzoom och ytterligare andra något ljusstarkt fast objektiv eller t.o.m makro. Det beror ofta på hur och vad man fotar som sen gör att man upptäcker vad man saknar mest efter en tid. Blir du biten kommer du ändå köpa alltihop till slut. Antagligen. :)
 
Jag har också tittat på 16-85, en glugg som gärna får finnas i min samling .. tids nog. Och känns som man aldrig får nog, man vill bara ha mer och mer.

Ett tips är att skaffa batterigrepp med en gång också. You gonna love it. Kameran känns så mycket mer stabil.
 
så du tror att jag har bättre nytta av ett 16-85vr?

Är ju ute efter en riktigt bra glugg att börja med och sen precis som du säger lär jag vilja ha mer o mer o mer;)
 
Låter som ett alldeles utmärkt kit att börja med. Då kommer du märka efterhand vad du saknar o köper det du behöver istället för att köpa på saker nu som du kanske inte ens har nytta av framöver. Själv har jag kompletterat med SB600 och en 50/1.8 efter jag fotat ett tag med min D80+18-70. Helnöjd med mina prylar o det jag ångrar mest är att jag inte köpte en systemkamera för flera år sedan bara...
Lycka till!
 
om jag startar med den gluggen 16-85vr och kameran

vart hittar jag det kittet för bästa pris??

TIPS TIPS!!
 
Personligen tror jag egentligen inte det spelar någon roll om du väljer 16-85 eller 18-105. Svårt val, så där kan inte jag hjälpa dig.

Angående priset från dustin så är det helt klart ett bra pris. Mycket bra. Fast du är uppmärksam på att Dustin är företagssidan och det priset är utan moms va? Dustinhome som är samma företag men för privatpersoner så är priset för D90 + 18-105mm 10119kr. Så då personligen skulle jag än en gång rekommendera erbjudandet Dustinhome har nu; Nikon D90 + + optik AF-S DX 18-105 ED VR + 4 GB + väska + UV-filter för 10316kr :)

http://www.dustinhome.se/pd_5010196381.aspx
 
EDIT: Kamera Experten har ju inte fått vidare bra kundbetyg...kanske ska se upp med dem, nån annan som kanske har bättre koll på?

Kameraexperten känns luriga. Har mailat lite med dem och litar inte ett dugg på dem. Skulle absolut inte beställa därifrån. Företag jag kan rekommendera är Inet, Cyberphoto, Mediamarkt (kolla dem, brukar oftast vara billigast), NetonNet samt Dustinhome. Hegethorns foto vet jag inget om men de verkar ändå vara ett bra företag baserat på den mailkontakt jag haft med dem..
 
rindge och kollade med media markt idag(kalmar)

de hade d90 med objektivet 16-85 för straxt runt 13500???



Hur pass mkt mer anv. har man av ett 16-85 gentemot en 18-105??
 
rindge och kollade med media markt idag(kalmar)

de hade d90 med objektivet 16-85 för straxt runt 13500???



Hur pass mkt mer anv. har man av ett 16-85 gentemot en 18-105??

Verkar vara ett bra pris.

Beror på i vilka sammanhang du mest använder kameran/objektivet.

Personligen använder jag mitt Nikon 17-55/2,8 till ca 80% (resa, vandra på stan, landskap), resterande objektiv 80-200 (sport/natur) 105 (makro) delar på de resterande ca 20%

Så mitt förslag är hellre 16-uppåt än 18-uppåt.

/Arne
 
kika på 17-55/2,8 objektivet...12500:- saftigt pris=)

men säkert ett underbart objektiv=)


då låter ju kameran + 16-85 13500 billigt=)

ja detta är inte lätt men som sagt man hinner nog köpa på sig ett och annat ju mer erfarenhet man kommer få=)


TACK TACK alla;)
 
kika på 17-55/2,8 objektivet...12500:- saftigt pris=)

men säkert ett underbart objektiv=)


då låter ju kameran + 16-85 13500 billigt=)

ja detta är inte lätt men som sagt man hinner nog köpa på sig ett och annat ju mer erfarenhet man kommer få=)


TACK TACK alla;)

Det finns ju andra fabrikat på objektiv, många väljer Tamron 17-50/2,8 (pris 3990:- Cyberphoto) då du skall använda objektivet kvälllstid etc.

Hoppas jag inte rört till det för mycket......lycka till.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.