Annons

Köpråd - D70 / D70S

Produkter
(logga in för att koppla)

- Andreas

Aktiv medlem
Jag har precis sålt min C-2100 UZ och har verkligen saknat känslan i min analoga Dynax 5i som såldes för ett år sedan. Nu är det alltså äntligen dags att investera i en digital systemkamera.

Jag kikat på en Canon 350D men efter att ha känt på den så lutar det mer åt en D70. Tekniskt sett verkar 350D ha ett försprång men jag kan inte bortse från att D70 känns proffsigare och ligger bättre i handen.

Frågan är: Skall jag köpa en D70 nu till ett lägre pris eftersom den ligger i skarven för att uppgraderas eller skall man vänta till D70S släpps? Det lär väl vara en viss prisskillnad gissar jag.

Är det en stor nackdel att D70 inte går ner till ISO100? Det är väl en av de få saker jag hänger upp mig på jämfört med 350D. Om det är 6 eller 8 MP är inte lika viktigt för mig.

Tacksam för synpunkter.
 
Enligt specarna så skiljer det mycket lite mellan modellerna (D70-D70S), men det kan ju finnas skillnader som inte syns i specarna, som lägre brus exempelvis.

Angående priset är det troligen lönsamt rent ekonomiskt att vänta på D70S om du vill köpa en D70.
Skulle tro att D70 priset sjunker en del när D70S kommer.

Stor nackdel med ISO 200 som lägsta, nej, det skulle jag inte säga.
Man kan ju använda gråfilter om man behöver längre slutartid, men visst är det trevligare att slippa det.

Ett ISO 100 läge hade oxå erbjudit lägre brus.

Det som är mer trist med D70 enligt min mening är att den saknar vertikalgrepp som tillbehör och spegeluppfällning.
 
Som med all elektronik kan du nog räkna med att även kamerorna bara blir billigare ju längre du väntar. Jag skulle nog väntat på D70s eftersom den har en lite större skärm.

Om du nu tillhör gruppen som vill göra sin kamera större med vertikalgrepp är nog också D70s bättre pga att den till skillnad från D70 har uttag för trådutlösare. Harbortronics levererar redan idag vertikalgrepp till D70 och deras modell av greppet fungerar bäst på kameror som de modifierat genom att lägga till just ett uttag för trådutlösare eftersom IR-utlösaren som vertikalgreppets avtryckare annars använder inte stöder halv-nertryck.

Personligen skulle jag inte slänga ut pengarna på ett vertikalgrepp även om det fanns som standardtillbehör. D70 har redan väldigt bra batteritid och jag är nöjd med ergonomin.
 
Framtida batterigrepp finns nog inte i mina tankar. Drifttiden bör också räcka för mig och anledningen till att jag tittar på D70/D70S är just att de från början är lite större och mer greppvänliga. Framför allt i jämförelse med EOS-350D.

Möjlighet till trådbunden fjärrutlösare kan dock locka lite. Hm.. Svårt det här. Hade det varit större skillnad i specifikationerna så hade det varit lättare. Jag lägger gärna en slant extra men inte enbart för en "face-lift". Nu vet vi ju som sagt inte hur mycket som ändras på D70S.
 
Utifrån det man/vi/jag vet idag så har jag faktiskt lite svårt att öht se varför man lagt energi på att "förbättra" D70:n. Det hela verkar mest vara en minimal ansiktslyftning och i mitt tycke inte värd att vänta på.

Nu är det ju så att bara för att specarna är lika så innebär det ju inte att man inte kan ha ändrat saker internt i kameran. Bättre signalbehandling/brusreducering osv osv. Jag tvivlar på att det skulle vara några större skillnader där åxå.
Så är det inte för eventuell möjlighet till trådutlåsare (man kan ju använda fjärrkontroll idag), så skulle jag inte vänta på D70s, om det nu inte är så att man hoppas på ett lägre pris på D70 då...

ISO100 är, som Kim skriver, en liten fördel om man vill ha längre tider mitt på dagen och så, men ett stegs skillnad är ändå inte så jättestor och man kan i många fall ändå behöva införskaffa ett ND-filter.
En annan skillnad med olika ISO-tal är ju att man kan "slå i taket" för den snabbaste slutartiden om det är riktigt ljust ute och man vill ha bilder på stora bländare för att få kort skärpedjup. Men där är de lika eftersom D70 har möjlighet till 1/8000 istället för 1/4000.
 
Hur viktigt är det med trådutlösare vid porträttfoto?

D70S verkar lanseras 050420 enligt vissa men frågan är hur länge det dröjer innan de finns för leverans?
 
Vid porträtt använder man ju inte så väldigt långa bränvidder vanligen och man använder ofta rätt stora bländare som, om det inte är väldigt dåligt ljus, ger rätt snabba tider. Så... Om man inte har ett väldigt klent stativ borde inte trådutlösare vara så nödvändigt.
Sen finns ju alltid IR-fjärr och självutlösare åxå.

Men visst, det är absolut ingen nackdel att ha möjlighet till trådutlösare.
 
Ok. Då var D70S offentlig. De handlare som har lagt ut den har satt den till 10995:- och vanliga D70 ligger nu på 8995:-. Det känns inte riktigt motiverat att lägga 2000:- extra som det är nu. (avser hus+18-70 optik). Men - jag får väl hålla mig till mässan i helgen och kolla av läget där. Sen kan jag nog inte vänta längre. Man kan ju hoppas på någon "mäss-special" kanske.


Angående usb-anslutningen: Är det helt omöjligt att arbeta direkt mot datorn under fotograferingen med gamla D70 eller går det trots att den inte har USB 2.0 ?
 
Senast ändrad:
Det tar ju längre tid att föra över bilderna till datorn. Räkna med 4-5s/bild i RAW och 1-2s/bild i jpeg med D70.
 
- Andreas skrev:
Ok. Då var D70S offentlig. De handlare som har lagt ut den har satt den till 10995:- och vanliga D70 ligger nu på 8995:-. Det känns inte riktigt motiverat att lägga 2000:- extra som det är nu. (avser hus+18-70 optik). Men - jag får väl hålla mig till mässan i helgen och kolla av läget där. Sen kan jag nog inte vänta längre. Man kan ju hoppas på någon "mäss-special" kanske.


Angående usb-anslutningen: Är det helt omöjligt att arbeta direkt mot datorn under fotograferingen med gamla D70 eller går det trots att den inte har USB 2.0 ?

Själv vågade jag inte vänta mer utan har nu beställt en vanlig D70 inklusive kitobjektiv.. Tycker inte det är värt 2000kr extra för de små funktioner som finns på D70s.
Jag går ju från en kompakt digital så för mig blir det ju en enorm uppgradering i vilket fall som helst.
 
- Andreas skrev:
Ok. Har du någon uppfattning om vilka tider man kommer ner på med USB 2.0?

Förutsatt att det inte är kameran, utan minneskortet/USB-gränssnittet som sätter begränsningen så bör man komma upp i iaf 2-3 bilder/s i RAW, tills buffern blir full.
 
Tack skall ni ha för all hjälp grabbar. Det blev en D70 i fredags efter fotomässan. Den passar nog perfekt för mitt behov och för den nivå som jag befinner mig på idag. (det är så man måste se det - bättre modeller finns det ju alltid).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.