Annons

Köpråd Canon 90D vs RP

Produkter
(logga in för att koppla)

Josp

Ny medlem
Hej alla glada!

Står nu inför ett utbyte av en gammal Canon 600D Aps-c kamera.

Och har under flera månader lutat åt Canon 90D då det känns som en helt okej allround även om alla dess video funktioner kanske inte är något som egentligen är intressant då jag kommer till 99% använda den för foton.

Mitt dilemma som uppstått är dock att även om jag på hobby-nivå fotar allt möjligt så är det porträtt som är det som jag helst fotar när man får chansen och något jag vill utveckla, därför har ögonen även spanat något på Canon RP (FF).

Båda kamerorna är inom budgeten jag tänkt och tror inte att jag vill sträcka mig mycket över den tyvärr vilket då stänger möjligheten något för andra FF-alternativ.

Även om RPns FF lockar så känns det som om 90D slår högre på det mesta andra. Sen är ju RPn visserligen spegellös och kanske då lite mer framtidssäker, men det är inget just nu som för egen del drar mig så mycket då det ändå rör sig om budget-steget in i spegellösa världen.

Tänker väl att jag oavsett kommer bli ganska nöjd då jag byter ut en så passa gammal modell. Jag förstår själv att många säkerligen kommer vilja rekommendera andra märken etc men då jag redan har ett antal Canon objektiv (EF) känner jag dock att jag kommer stanna kvar där.

Någon som har någon input? Någon som har en 90D/RP och fotar porträtt? Hur skulle ni tänka?

Tack på förhand och God Jul
 
Jag har iofs ingen egen erfarenhet av 90D, men känner till dess specar väl, och har ägt 70D, men har annars kört 6D.

Det senaste köpet är dock RP och liksom dig fotar jag gärna, eller t.o.m. helst porträtt och jag kan säga att ögonfokus på RP är en "game changer" för just porträttfotografering, särskilt om du vill fota med kort skärpedjup.
 
Jag väljer RP för porträtt och bilder på människor.
Fullformatet är en fördel för landskap, miljö och bättre i svagt ljus på höga ISO.
För sport, aktion och flygande fågel är 90D bättre pga. snabb följande AF.
EF till R adaptern väljer jag den som har programmerbar ring vilket underlättar för smidig hantering av kamerans inställningar.
Om du har EF-S optik för APS-C så är den anpassad för 90D.
Lycka till.
 
Ur ett objektiv-perspektiv (begagnad-marknad) ser jag ingen nackdel med spegellöst.

Jag kör främst spegellöst (R) men skaffar trots det forfarande begagnade EF-objektiv - eftersom de fungerar minst lika bra på spegellöst jämfört med DSLR och oftast t.o.m. ännu bättre (autofokus).
 
Fast med dagens pris bild om du skyndar dig före Brexit är kanske det bästa Canonköpet idag 5DsR eller 5Ds (den första saknar effekten av lågpassfilter för bättre skärpa medan den senare har lägre risk för moiré. Den första är bäst för natur och den senare bättre för bröllop/porträtt om man är rädd för moiré) via e-infinity för 1249EUR. Bra byggkvalitet, bra AF, bra spegeldämpning för diskret ljud och lite vibrationer och 50mp. Detta blir 20mp om beskuret till APS-C. AF är i grunden samma som hos proffsmodellen 1DX men utan färginformation. Byggkvalitet i en annan klass än 90D eller RP. Som sagt, ett alternativ att begrunda.
 
Tack för alla svar hittills, mycket nyttig input ifrån alla håll! Nu när det är så nära inpå så kommer jag nog vänta och se här under mellandagsrean vad som händer, om något alls. Svårt när man kan tänka säg att fota så mycket olika, man skulle ju önskvärt ha flera kameror... Men man måste börja någonstans! Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.