Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd av ny kamera? (video)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonvo

Medlem
Hej
Vet inte om fotosidan är mycket för rörlig bild men verkar kunnig med mycket annat så jag gör ett försök :)

Efter att ha ägt en Sony DCR-HC23 (Mini-DV kamera) och varit sisådär nöjd med bild- och ljud kvalité planerar jag nu att köpa en ny, som helst ska spela in i HD kvalité.

Har letat på diverse köpsajter och hittat en Canon HF10 som spelar in i HD formatet AVCHD, och efter att googlat lite har jag förstått det som att kvalitén ska vara bra, men det går inte att redigera i nästan några redigeringsprogram!
Eftersom jag redigerar allt jag spelar in (använder Premiere Pro och After Effects CS3) vore det bra om programmen också stöder formatet.

Är det någon här som har någon erfarenhet av AVCHD eller andra HD format som har lust att berätta lite kort vad jag borde kolla efter? Eller finns det något annat format som bjuder på bättre kvalité för pengarna än HD?
Jag är öppen för förslag vad gäller kameror i prisklassen 5 000- 10 000kr, gärna lite större om det finns eftersom jag tycker bilden kan bli lite skakig med mindre och lättare kameror.

Undrar också jag om bilden blir bättre/sämre när man spelar in på minneskort, i jämförelse med t.ex. dv band?

Tack på förhand //Jonas
 
Hej!

Jag har precis varit i dom tankarna även jag. Skillnaden är att jag redan slagit till :)

Det jag visste var att det skulle vara HD. (punkt) Sedan började jag komma in på detta med format.

Och precis som dig, kom jag fram till att hd-format på hårddisk eller minneskort har just detta konstiga format. Så att man blir låst till tillverkarens (eller annat) program att redigera med.

Nackdelen med DV som du redan vet iom mini-dv. Är ju att 1 min film tar 1 min att föra över till datorn. Men kvalitén blir ju bättre på band.
Fördelen är att då får du ju in filmen i det format du önskar, och kan använda programvaran du redan har och kan.

Jag hade först bestämt mig för en Canon HV30. Mest för att det var en canon, och man vill ju ligga på topp ;) Men sedan tänkte jag efter lite. Vad har jag för behov, hur ofta kommer den användas, behöver jag verkligen riktigt top of the line?

Slutade med en Panasonic hdc-sd9. 3ccd och hd. Dock minneskort. Men eftersom jag redan tidigare jobbat med program som stöder formatet så var det mig ingen nackdel. Värre för de som vill köra med moviemaker tex.

Eftersom jag behövde kameran fort, så blev det just ovan nämnda modell. Men hade jag köpt idag, så hade jag tittat på panasonic hdc.sd200 med 3mos sensor.

Men tycker du ska vänta tills i april om du har möjlighet. Då kommer det massor av nya modeller. Speciellt canon har flera i deras nya serie Legria.

Men för att sammanfatta en hel del svammel.

DV är fortfarande bästa alternativet. Däremot om man vill lära sig nytt program är inte avchd (m2ts) dåligt.

3ccd eller nya 3mos ger bättre bild. Speciellt i mörker.

Men hd-kamrorna runt 5-10k är ganska lika i bildkvalité. Mest märket och handhavandet som gör skillnad.

Lycka till!
 
Nu har jag (kanske) bestämt mig efter att ha tittat flitigt de senaste dagarna efter en kamera som täcker mina behov, och vinnaren blir den tidigare nämnda HF10:an av Canon. Måste samtidigt säga att jag får blandade känslor vad gäller att vänta till april månad med köpet. Egentligen borde jag vänta på Legria-serien (som jag inte hört talas om innan, tacksam för upplysningen), och läsa recensioner & jämförelser innan, men samtidigt har jag svårt att vänta med att köpa grejer när jag till slut bestämt mig. :/

Angående kvalitén mellan HDV och HD tror jag stämmer, att analoga är bättre. Men eftersom min nuvarande kameras bild både är brusig och inte tål mörker särsklit bra (vilket HF10:an ska göra), tror jag att den kamera jag köper, oavsett HD eller HDV, kommer att bli ett rejält lyft.

(Det negativa med formatet från HD är ju redigeringen, som CS4 paketet från Adobe stöder, men inte CS3. Det blir ju ett par tusen lappar extra om man vill kunna redigera det man filmat)

Hursomhelst och återigen, tack för svar och lycka till med Panasonic:en, har själv tittat på den ett antal ggr, jag får se hur jag gör som sagt och skrivet, men jag återkommer när jag bestämt mig till 100% ang. valet.
 
Vette tusan om jag inte skulle gått på hv30 istället för hf10? Dom kostar ju detsamma. Och då får man "rätt" format, och eventuellt bättre kvalité.

Nackdelen med band mot hårddisk/minneskort är ju åtkomsten av filmerna. Lätt att klicka sig mellan filerna.

Lider av samma fenomen även jag. Har man fått det dära köpsuget så finns det lite som kan hålla tillbaka en. Även nya modeller runt hörnet :)

Tror även jag att du kommer att bli mer än nöjd på kvalitén oavsett vad du köper.

Som jag skrev tidigare. Inom samma prisklass, full-hd och liknande sensor/-er så är det nog handhavande (storlek, känsla, format osv) som är det avgörande.
 
Hehe du verkar nästan lika engagerad som jag nu. De kameror jag funderat på är följande:
-Canon HF10 (fått bra betyg av många användare, använder HD)
-Canon HV30 (som du nämnde, använder HDV. Filformatet)
http://www.vimeo.com/1464926
-Sony HDR-SR11 (framförallt pga. Carl Zeiss optiken)

Just som du skriver angående hårddisk och minneskort (och det är en av anledningarna till varför jag är sugen på HF10) är enkelheten att kunna bläddra sig fram mellan filerna. Dessutom slipper man ta med sig extra band om man som i mitt läge ska filma mycket natur och liknande när jag är ute och paddlar eller gör fjällvandringar. En till sak jag väger in är att band blir slitna efter några omgångar och det bidrar till sämre bildkvalité.

Som jag skrev längre upp, anledningen varför jag gillar HF10 och HV30 är på grund av deras lagringsmedium, som är helt olika, och det är nog det som är min svåra fråga; Band eller inte band

Det positiva med band är ju kvalitén. Filformatet är inte i närheten av lika krångligt att redigera och lägga över på datorn som HD (tar dock längre tid).

Efter ditt förra inlägg gjorde du nog så jag återigen står mellan DV:n och HD:n. Inte kul. :) Men samtidigt får jag tacka för hjälpen och argumenten du gett mig, får sova på saken och se vad jag väljer. Ska ut imorn och fråga runt lite på diverse foto - och elektronik affärer.
 
Jag vet inte om någon läser detta men eftersom jag sagt att jag skulle skriva hur det gått så gör jag därför det här o nu ;)

Det blev som Berkaking föreslog så jag slog till på en Canon HV30 efter många om och men (som ni kanske förstått)
Vad som avgjorde var:
-hv30:an kör på band=bättre bildkvalité. Lättare att hantera o redigera.
-Hf10 har endast en skärm och ingen viewfinder, vilket gör att batteritiden med LCD-skärmen öppen förkortas.

Jag är nöjd med kameran och den har allt jag önskat (och lite till). Underbar! :)
 
Så det blev en hv30, roligt =)

Får man fråga vart du köpte den? Såg att CP nyligen prissänkt den närmare 1000:-. Bara hoppas du köpte den efter sänkningen eller annat billigare ställe ;)

Hur tycker du det funkar med visning av filmerna genom kameran? Alltså, för att "spola" mellan klippen? Kanske har så den känner själv av när man börjat, slutat filma?

Grattis iaf till en mkt bra kamera!
 
Tack så mycket :)
Jag köpte den på Mediamarkt i gbg. Egentligen tänkte jag bara åka in för att kolla hur den kändes mm. (vet att MM har testkameror där man får testa sig fram). HF10 fanns inte där men det gjorde hv30:an.
Efter att ha pratat med personalen och till slut bestämt mig visade det sig att det inte fanns några förpackade kvar, så om jag ville kunde jag få skyltexemplaret för 500:- billigare. När jag mumlade något om att jag på andra ställen kunde få en ny för samma pris gick försäljaren och knappade på datorn.

7 995:- är mitt sista bud sa han och berättade att de ställen han tittat på som sålde för samma pris inte hade den på lager längre.
Så jag slog till!

Jag har ännu inte testat den så mycket, mest det grundliga, men det jag sett hittills, t.ex. visningen genom kameran, har varit bra. Funktioner som "end search" mm. underlättar när man ska bläddra fram till där man var.
Det mer noggrann testet får bli till någon dag i helgen. Men som sagt en go kamera som verkligen imponerar kvalitémässigt. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.