Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd angående objektiv till Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)
Glömde kanske viktig information, jag är en glad amatör som inte har fotograferat väldigt länge. Student för övrigt, så är det värt de extra tusen för att få bländare 2.8 istället för 3.5?

Tack än en gång.

Jag skulle nog ha letat efter en Canon EF 70-200/4,0 L USM begagnad. Det finns flera exemplar till salu för 4500-5000kr på Annonsmarknaden här på Fotosidan.

Om jag fått välja skulle jag tagit 50-150 f2.8. Tycker personligen att det är det bästa objektivet av dem.

Men det är kanske inte helt lämpat för arkitektur då det motsvarar 80 - 240mm i småbildsformat. Där vill man ju hellre ha ofta ha vidvinkel.

50-150 objektivet passar även med teleextender 1.4 vet inte om superzoomen gör det.

Med 1.4 extendern blir det 70-210 f4 istället (motsvarar 112-336mm på småbild) och bildkvaliten kommer fortfarande att vara "bra".

Generellt så är bildkvaliten på en superzoom sämre än motsvarande ickesuperzoom. För att nå en förstoring på 11.1 ggr så måste man helt enkelt gena gör mycket för att inte priset ska stiga.

Mitt råd:
Köp 50-150 f2.8 idag... spara till en 18-50 f2.8 eller en 1.4x extender.

Nja.. Ibland behöver man 2.8, men oftast klarar man sig gott med 4. Även vikt mässigt gör det ju skillnad, så lugna dig lite med 2.8. I alla fall på 70-200 objektiv. Fast om du dyker på ett Sigma för runt 5000kr så är det ett bra köp.

Om du hellre vill ha ett Canon 70-200 4L USM så borde det kosta ungefär 5500kr att importera ett från BH i New York. Det är 1500 billigare än t.ex. cyberphoto. Och garantin ska gälla...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar