Utan att ha sammanställt någon komplett statistik konstaterar jag att över hälften av alla diskussioner här på forumet handlar om vilket objektiv eller vilken kamera man ska köpa? Vad som är prisvärt och vilket objektiv som passar till vad.
Är leverantörerna och branschorganisationerna så dåliga på att informera konsumenterna? Eller vad handlar det om?
Det finns massvis med recensioner och artiklar som beskriver produkterna på internet. Trots det så återkommer frågorna hela tiden!
Vad har hänt med "Learning by doing" och "Trial and error"?
Förlåt, jag är bara så gefla trött på samma frågor hela tiden istället för intressanta diskussioner om fotografi. Så därför bjuder jag på denna "rant".
Jag tycker inte säljreklamen för kamror är tillförlitlig lika lite som all annan reklam. Motivering: I många trådar här diskturas just hur knas säljargumenten är. Först på argumetlistan varför man skall köpa just denna kamera är Megapixel, och chockhöga iso-tal.
Recensioner är en vägledning bland flera. Tyvärr är det inte lätt för en amatör att tolka vad man säger i recensionen. Svårigheten med recension är att recensenten inte vet målgruppen och skriver därefter.
Man vill höra ord från de som håller på med fotografi vad de tycker, i vanligt vardagstal.
Skulle gissa att de flesta som tycker dessa trådar är intressessanta är ganska nytillkomna läsare och har ingen forum-history att referera till. Detta är ganska vanligt på forum och internet. I en del forum arrangerar man en FAQ när en och samma konkreta fråga regelbundet återkommer i allt för täta mellanrum.
Avslutningsvis kan jag tycka att det är lite orutinerat att reta sig på vad andra gör och säger, särkilt på internet och dess företeelser.
Utan att ha sammanställt någon komplett statistik konstaterar jag att över hälften av alla diskussioner här på forumet handlar om vilket objektiv eller vilken kamera man ska köpa? Vad som är prisvärt och vilket objektiv som passar till vad.
Är leverantörerna och branschorganisationerna så dåliga på att informera konsumenterna? Eller vad handlar det om?
Ja, det är för mycket begärt att leverantören av objektivet ska skriva i annonsen sanningen: "Denna objektiv är skitobjektiv, och inte ens värd fjärdedel av det vi begär..."
Om man går in på respektive forumdel som rör ämnet du är intresserad av så slipper du köpetrådarna helt ju
Och är det listningen på startsidans högra fällt du stör dig på så går ju den att stänga helt
Världens vanligaste forumfel är ju såklart att det inte diskuteras det man själv vill diskutera i första tråden...jobbigt tycker en del, trivialt tycker andra.
En vild gissning är väl att ingen tillverkare någonsin skulle säga i reklamen att deras 100mm macro är väldigt skarpt i mitten men dålig kantfokus på större bländare än 8, har snabb fokus men känns plastig och att konkurrenten är mycket skarpare i hörnen men fokuserar långsammare... Och jag personligen har inte råd att köpa 3-4 gluggar i samma segment och slänga dom som inte var bra.
Det tråkiga är ju när samma köprådstrådar dyker upp gång på gång på gång. Nu på sistone har det varit väldigt många "köpråd macro"-trådar i forumet. Vad hände med "sök först"?
Det har föreslagits av ganska många ganska ofta att det vore en bra funktion att kunna välja vilka forum man vill se nya inlägg från i feeden på första sidan, ungefär som det fungerar redan nu att välja om man vill se "Fritt forum" eller inte.
Kan även finnas andra anledningar till att nya trådar startas med mer eller mindre samma frågor. Nya på forum kan ha svårt att ta till sig info i trådar som lätt spårar ur och går off topic.
Om någon frågar efter objektiv eller kamera med en budget på säg max 5000 så kommer det alltid in inlägg om att köp inte det utan för minst 8000 får du bra grejer.
Man ser inte till vad individen har för behov och nivå utan kanske tittar utifrån sina egna ögon.
Jag som inte kan så mycket tycker det är intressant med alla dessa köp och fråge trådar för alltid ser man något nytt som man kan snappa upp.
...
Förlåt, jag är bara så gefla trött på samma frågor hela tiden istället för intressanta diskussioner om fotografi. Så därför bjuder jag på denna "rant".
...
Det hade kanske varit mer konstruktivt om du använt din energi till att starta en "intressant diskussion om fotografi" istället för att kasta bort den på ännu en "rant" om att andra inte anpassar sina intressen till dina ... ;-)
Det hade kanske varit mer konstruktivt om du använt din energi till att starta en "intressant diskussion om fotografi" istället för att kasta bort den på ännu en "rant" om att andra inte anpassar sina intressen till dina ... ;-)
Det är nog inte så konstigt att det mesta handlar om råd inför köp. Om man inte tillhör gruppen som hamnar i programmet "Lyxfällan", så är det naturligt att man får lite köpångest. Ofta kan fotoprylen kosta en hel del och man vill veta om fotoprylen är värt sitt pris eller det finns något annat som är bättre till ungefär samma pris.
Fast i de flesta fall vill man nog bara ha ett "ja det är ett bra köp" från några andra så att köpångesten dämpas.
Utrustnings/teknikfrågor är det enda jag använder FS till. I och för sig så kan jag väl titta på några bilder ibland men det är sällan. Jag kan svara på utrustnings/teknikfrågor i det fall jag har personlig erfarenhet av frågan. Ev. kan jag tipsa om någon länk men markerar då att jag själv inte använt utrustningen. Framför allt så tycker jag att det är intressant och givande att läsa det som står om ny utrustning och hur den använts och dess för- och nackdelar etc.
Jag kan även själv ställa någon fråga ibland och då får jag oftast snabbt ett bra svar. Att traggla in i en ”intressant diskussion om fotografi” har jag verkligen ingen lust med. Har ägnat mej åt det tidigare och det som händer då är att man får otrevliga mail till sin mailbox. Vissa av dessa mail har haft mer svordomar än andra ord. Jag har givetvis rapporterat sådant såväl till FS’ Adm som svärjarens internetleverantör.
/Harald
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.