Annons

Köpråd 350D VS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandpappa

Medlem
Ska inhandla en lite roligare kamera än min gamla kompaktkamera.

Har inte haft systemkamera tidigare! Är som sagt nybörjare!

Prisskillnaden från pixmania är 1559:- är det värt att lägga dom extra slantarna?!

CANON EOS 400D + EF-S 18-55 objektiv + Pix Fodral för systemkamera 15 x 11 x 14,5 cm + Minneskort CompactFlash 80x 2 Gb
7783:-

CANON EOS 350D + EF-S 18-55 II + Pix Fodral för systemkamera 15 x 11 x 14,5 cm + Minneskort CompactFlash 80x 2 Gb
6224:-

Bildkvaliten tror jag faktiskt är något vassare med 350D på högre iso. Men 400D tror jag ändå totalt sett är en trevligare kamera att hantera. På låga iso så är nog de extra pixlarna en tillgång, om än en liten tillgång. Skärmen på 350d är ganska så dålig, liten och med usel betraktningsvinkel. 400D kan man nog säga är en rejäl ansiktslyftning jämfört med 350D men skillnaderna är ändå inte jättestora. 350D var som jag ser det ett par år före sin tid i instegssegmentet och i all väsäntlighet så står den sig bra mot de flesta kameror än idag. Brusnivåerna på 350D är mycket bra för en kamera i den prisklassen.

Sandpappa skrev:
Prisskillnaden känns väldigt liten så det kanske är värt att gå på den dyrare... :)
Håller med under förutsättning att du tänker dig behålla kameran ett tag, men finns framtida uppgraderingar i tankarna redan idag så är jag mer tveksam. 400D är ingen succemodell, vilket 350D var på när den kom. 350D var nog att betrakta som sensationell när den kom, fullmatad med godis och nästan jämförbar med storebror 20D bortsett ifrån byggkvaliten.

859:- i prisskillnad efter Canons 700:- cashback.

Känns garanterat värt det! Kommer nog inte att byta kamera på ett bra tag! Har kört med min Dimage Z3 i flera år nu, börjar dock bli lite less på bruset man oftast får. Samt att jag vill prova på en "riktig" kamera.

Skillnaden i brusprestanda är försumbar.
Skillnaden i upplösning är försumbar.
Autofokus, skärm, handhavande är klart bätre på 400D.

Att 400D inte skulle vara någon succé kan man ju alltid diskutera. Om vi tar antal ägare på fotosidan som måttstock, så har 350D ca 3300 vilket är betydligt fler än de ca 1000 som 400D har. Å andra sidan har 400D fler ägare än vad Nikond D80, Sony A100, Pentax K100D och K10D har tillsammans...

Succé är ett relativt begrepp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar