Annons

Köpråd! är A1 förlegad????

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte 4 steg, 3 steg vilket är det Konica-Minolta hävdar att AS klarar.

f/1.4 är dock bara 2 steg från f/2.8...så egentligen skulle den behöva vara på f/1.0-f/1.4


Vad gäller Canons IS så är den äldre IS-varianten på 2 steg och den nyare på 3 steg.
 
Senast ändrad:
Jozze skrev:
Förhoppningsvis så är jag oxå snart en stolt A1 ägare. Ringde till Kameradoktorn och fick prata med en trevlig tjej. Det enda som fattades till kameran, var batteriet. Så det beställer hon ett nytt, kommer om ca en vecka. Sedan så är det bara till att skicka ner den till mig.

Så om du ändå har vägarna förbi affären, Carl-Johan, så får du hemskt gärna kolla lite närmare på kameran och se så att allt är OK på den.

Sjuttsingen, nu känns det ju nästan som om man är fem år och det snart är julafton =)

Hej Joakim!

Var förbi och hämtade kameraväskan och kollade din kamera, skulle även testa att den fick plats i en miniväska jag hittat. Om du inte har nån så rekommenderar jag den, Lowepro TLZ 10. Kameran får precis plats men man måste vända motjuskyddet bakochfram för at få plats på djupet. Kompakt och bra, som handen i handsken. Finns tyvärr inte plats för laddaren, men vem vill bära på den. 200 riksdaler kostar den! De har även en väska av samma märke som heter MINI och den har lite mer plats och man öppnar den ovanifrån och utåt (tvärtemot vanliga väskor) vilket är praktiskt om man har den på magen, locket är ju inte i vägen då. I den får allt plats och lite, lite till. Båda är bra alternativ.

Så snart är vi kamerabröder kan man säga ;)

Jag hittade förresten inte linsskyddet i förpackningen så be dem dubbelkolla innan de skickar den. Annars såg kameran fin ut. Sa åt dem att göra rent den lite, typ putsa LCD:n och linsen. De kasnek glömmer det men det är inga repor i alla fall och om du var missnöjd så kunde du skicka tillbaka den. De är hyggliga där och det är väl kanske Stockholms mest välsorterade butik och proffsiga så det ska nog gå bra. Enda dåliga är att de är lite dyra, men inte i vårt fall. :)

Är borta till söndag så undrar du nåt mer får du svar då.

Trevlig helg!
 
Hej Carl-Johan,

Tusen tack för att du kollade upp så att kameran är helt OK. Skall ta och slå dem en signal i morgon och kolla så att verkligen linsskyddet kommer med. Men i och för sig så brukar ju linsskyddet ändå sitta mest i vägen när man skall plåta ;)

En ny väska måste jag ha, och då skall jag titta närmade på de två som du föreslagit. Laddaren är ju inte så viktig att ha med sig, men gärna kanske ett extra batteri och ett minneskort. På tal om minneskort så måste jag ju fixa ett. Min gamla kamera ville ha SD-kort, så det kan jag ju inte använda.

Jag måste säga att jag är hemskt nöjd med min affär hitills. Nästan lite för billigt, så man funderar på om det är någon hake någonstans. ;) Särskillt du som fick en sprillans ny kamera för samma pris. För din kamera var väl ingen demo?

Jag vet inte hur jag skall kunna tacka dig så mycket som jag vill. Hade jag eller du varit en tjej så hade jag kommit upp till dig och gett dig en puss. Men så som läget är nu, så tror jag att vi avstår,va? =)

Hoppas att du haft en trevlig helg med mycket fotande

//Din blivande kamerabroder ;)
 
C-J Y skrev:
Tack för snabb respons! Vet att det är ett bra pris och en bra kamera. Kommer delge var kameran söljs om jag inte köper den. Det är sista exet utom demot som de också har. Om jag köper den så kollar jag priset på demot och meddelar. Skulle gissa runt 3500 för demot, saknas säkert nåt.
Hur som helst, när jag ber om råd i olika fotobutiker i Stockholm City så rekommenderar de inte A1:an, de säger att den är gammal och att nya kameror är bättre. De vill ju sälja och har inte A1:an hemma så deras objektivitet kan ifrågasättas. Därför tvekar jag och har vänt mig hit.

Kommentarer?

Granska alltid källan till infomationen kritiskt. Finns det ett bakomliggande syfte att rekomendera eller inte rekomendera en viss kamera? Butiker har fler olika intressen, dels att de kan vara så att de tjänar mer pengar på en viss modell, att de genom att öka försäljningen av ett visst märke kan få bättre inkäöpspriser och därmed tjäna mer pengar framöver och givetvis försäljarens egna intresse för sin försäljningsprovesion som kan variera mellan olika produkter.

Om kameran du tittar på uppfyller dina krav och har rätt pris så skulle jag köpa den, men jag skulle inte köpa den i en butik som rekomenderar en annan kamera enligt de argument de framförde till dig. En affär ska vara bra för båda parter och i den butiken kommer inte kunna säla A1 eftersom de själva har dömt ut den.
 
Jozze skrev:
Hej Carl-Johan,

Tusen tack för att du kollade upp så att kameran är helt OK. Skall ta och slå dem en signal i morgon och kolla så att verkligen linsskyddet kommer med. Men i och för sig så brukar ju linsskyddet ändå sitta mest i vägen när man skall plåta ;)

En ny väska måste jag ha, och då skall jag titta närmade på de två som du föreslagit. Laddaren är ju inte så viktig att ha med sig, men gärna kanske ett extra batteri och ett minneskort. På tal om minneskort så måste jag ju fixa ett. Min gamla kamera ville ha SD-kort, så det kan jag ju inte använda.

Jag måste säga att jag är hemskt nöjd med min affär hitills. Nästan lite för billigt, så man funderar på om det är någon hake någonstans. ;) Särskillt du som fick en sprillans ny kamera för samma pris. För din kamera var väl ingen demo?

Jag vet inte hur jag skall kunna tacka dig så mycket som jag vill. Hade jag eller du varit en tjej så hade jag kommit upp till dig och gett dig en puss. Men så som läget är nu, så tror jag att vi avstår,va? =)

Hoppas att du haft en trevlig helg med mycket fotande

//Din blivande kamerabroder ;)

Hej Joakim! Har du fått kameran... Om inte så ska du se fram emot det.... Har just börjat upptäcka vilken fantastisk liten apparat detta är. Fotade för fullt hela helgen och fick just tillbaka några bilder jag framkallat på www.korthuset.se. Framkallade några bilder i A4 och det går inte att se skillnaden på vanlig 35 mm om man inte verkligen, verkligen, verkligen kollar noga. Dittills har jag bara använt autoinställningar men idag har jag börjat utforska lite andra inställningsmöjligheter. Wow, man kan ju ställa in prcis vad som helst.

Poängen är att jag är grymt nöjd och det tror jag du också kommer bli.

Tack för pussen men jag avstår ;-) Uppskattar tanken.

Hör av dig på tråden.

C-J
 
C-J Y skrev:
Poängen är att jag är grymt nöjd och det tror jag du också kommer bli.

grattis! jag fick nyss hem 129 bilder från fotolabo.net en hel del hade ett irriterande gulstick som inte finns i originalfilerna, men vad gäller skärpa och (avsaknad) av brus så är bilderna så bra så det inte är normalt!

Bilder som kan te sej brusiga på skärm o i 100% crop blir... sagolika. Jag jämför också med mina analoga bilder och de är klart sämre. Kan ha berott på min Konica (!) TC och relativt billiga optik, men ändå...
 
Nu står A1:an här på bordet bredvid mig =)

Men det var svettigt igår... Ringde upp till Kameradoktorn på eftermiddagen för att få ett kollinummer så att jag kunde kolla hur långt den hade kommit. På postens sida så gjorde jag en spårning och såg att den på förmiddagen var på väg ut till mitt "serviceställe", som posten så käckt kallar det för. Gick ner vid 16-tiden för att hämta mitt paket. Tänkte att jag har ju ingen lust att vänta tills de skickar ut en avi till mig dagen efter. Men väl där nere så hittar de inte mitt paket. Postbilen som lämnat paketen hade missat en vagn, så de hade bara fått 34 paket, mot 56 som de skulle ha. Hon bakom disken ringer posten för att få reda på vart mitt paket tagit vägen, men de vet inte alls vart den saknade vagnen har dumpats av någonstans... Kan väl säga som så att jag bidde något kinkig. Var bara att gå hem med svansen mellan benen. Men så vid 18-tiden fick jag för mig att jag skulle göra en ny sökning på posten sida. Till min stora glädje så fanns mitt paket på ett annat serviceställe tre kilometer bort. Så igår kväll kom hon hem, min A1:a =)

Läste igenom den 176 sidiga manualen igår kväll. Nu skall man ju bara komma ihåg alla inställningsmöjligheter. Det är ju som du säger, hur många som helst. Var ute och fotade lite efter jobbet idag. Körde mest på autoläget, men exprimenterade lite med de manuella inställningarna. Så jag hoppas på att jag snart skall lära mig lite så att det blir jag som bestämmer över kameran, och inte tvärt om. Än så länge är jag helnöjd med mitt köp. Ångrar det inte för en sekund.

Köpte en väska idag med. Köpte också en Lowepro, men inte 10:an som du, utan modell 20 som är något djupare. Tyckte att det blev lite väl trångt i den mindre. Så kan man ju ha motljusskyddet påmonterat åt rätt håll också ;) Skall bara fixa ett ilägg så den inte vilar på objektivet, utan får lite stöd på kamerahuset också.

Pussen sparar jag väl till någon av det andra könet då, när du inte vill ha den :p

//Jozze
 
Apropå ingenting, så har jag lyckats byta in min kameraväska som var liten och bra mot en lite större som rymmer laddare. Jag nämnde desssa tidigare i tråden. Är mycket tacksam för det Kameradoktorn! Tack!!

Joakim! Hur går det, får du nån pli på kameran!!
 
C-J Y skrev:
Joakim! Hur går det, får du nån pli på kameran!!

Än så länge så fegkör jag på autoläget. Har inte börjat med så hård uppfostran på den ännu, men ligger i startgroparna. Jag vill ju gärna att A1:an skall lära känna mig först och våga kunna lita på mig ;)

Har börjat exprimentera lite med de manuella inställningarna, men har inte riktigt fått kläm på de ännu. Försökte få några effektfulla bilder med kort skärpedjup, men de blev inte alls som jag ville. Tror att A1:an var lite kinkig, för den hade fått ligga i väskan hela natten. Så när den äntligen kom ut i det fria, så ville den väl sträcka lite på "benen". Men skam den som ger sig. Jag skall nog så småningom visa vem som är herre i sitt eget hus!

Jag köpte den lite större väskan. Lowepro nånting 20. Den som är lite djupare än din första väska, Lowepro 10. I den behöver jag inte vända på motljusskyddet för att få ner den i väskan, utan den passar perfekt. Skall bara skära till en liten bit etafom (har det på jobbet och används till väskinredning) så att den inte bara vilar på objektivet, utan också får stöd på själva huset.

Annars så måste jag säga att jag är helnöjd med mitt köp. Så himla mycket rattar och knappar att pilla på =) Nu gäller det ju bara att lära sig att använda den rätt och kunna utnyttja alla finesser och inställningar så man går från att vara glad amatör till en glad amatör som också kan ta bra kort!

Hur går det för dig då, Carl-Johan? Har du kastat dig in i kameravärldens manuella möjligheter, eller står din ratt kvar på det gröna läget? ;)

Ha en fortsatt trevlig fotohelg!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.