Annons

Köpråd! är A1 förlegad????

Produkter
(logga in för att koppla)
A1 är hemskans gammal, vi som hann få våra till fullpris fick dem redan i slutet av september 2003, ja den sista september 2003 t o m, så de fyller ett år om ca en månad. Det är antikrundan nästa, kan se framför mej hur förvånade de blir när en del reglage fortfarande fungerar ;-)
 
Jag får ge fasen i både A1 och A2, och köpa en Z3 istället. Den är ju rätt nyutkommen på marknaden.

Men tänker man efter så om ett år så är den ju oxå året gammal... AARGGH!!! Kommer aldrig att kunna köpa en kamera =)
 
Eller så köper du en kamera som är så gammal att ett år eller ett par till inte spelar nån roll! Jag har ett mästerverk på 320x240 pixlar i upplösning. Blir riktigt skapligt i storlekar upp till ett litet frimärke. Skärpan är inte så bra o färgerna går knappt att känna igen. Bildformatet kräver specialkunskap och kablage är nog svårt att uppbringa idag.

Å andra sidan slipper du en LCD skärm som drar en massa ström o du behöver aldrig fundera på minneskort av olika snabbhet eller storlek. Kameran rymmer 8 bilder i högupplösning (se ovan) eller 32 i lågupplösning. Blixt finnes icke. Autofokusen är blixtrande snabb. Snabbare än på nån ny kamera. Kallas fixfocus. Gå inte för nära bara... o inte för långt ifrån.

Originalkartong medföljer. Ge mej ett bud!
 
ha ha ha det är ett samlarobjekt... det andra exemplaret finns på MOMA i NY, du får åka dit o kika ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
A1 är hemskans gammal, vi som hann få våra till fullpris fick dem redan i slutet av september 2003, ja den sista september 2003 t o m, så de fyller ett år om ca en månad. Det är antikrundan nästa, kan se framför mej hur förvånade de blir när en del reglage fortfarande fungerar ;-)

Inte vad jag ville höra... suck! ;-)

Jag har tagit några provbilder och jämfört med vad jag hade tidigare (Fujifilm s5000 och Nikon 3100) och just sålt så är den grym. Tog en natt bild över takåsarna sent igår kväll och något brus märkte jag inte av. Har långan väg kvar att lära mig hela kameran men än så länge ser det mycket lovande ut.
 
C-J Y skrev:
Inte vad jag ville höra... suck! ;-)

Äsch då, vårda den ömt bara så ska du se att den fungerar lika bra om ytterligare ett år o säkert efter ännu ett... än vet ingen hur gammal en A1 kan bli ;-)
Jag behåller nog min över vintern o då hinner jag nog upp i närmare 50.000 exponeringar o 1,5 års ägande. Rekorden slås på löpande band...

Å andra sidan finns det inget bättre att köpa f n (skulle vara A2 förstås) så vad skulle man byta till??
 
HDFS) (KGS skrev:
Äsch då, vårda den ömt bara så ska du se att den fungerar lika bra om ytterligare ett år o säkert efter ännu ett... än vet ingen hur gammal en A1 kan bli ;-)
Jag behåller nog min över vintern o då hinner jag nog upp i närmare 50.000 exponeringar o 1,5 års ägande. Rekorden slås på löpande band...

Å andra sidan finns det inget bättre att köpa f n (skulle vara A2 förstås) så vad skulle man byta till??

Det skulle vara en Canon Powershot Pro1, den är lite mindre och smidigare, ska ta väldigt fina bilder och har 28-200 mm objektiv som A1 och A2. Men så kostar det, minst 7500 kr har jag sett den på internet för + frakt och minst 512 mb minne (eftersom det är 8 mp) och väska och då lär man landa på 9500 kr säkert, jag har betalat exakt 4830 kr (hälften) för min med 256 mb UltraII minne och väska, känns som ett vettigare val om man inte tjänar sitt leverne på fotografering eller är enormt entusiastisk. Det kostar att ligga på topp :)
 
C-J Y skrev:
Det skulle vara en Canon Powershot Pro1

Men den har väl inte bildstabilisering? Utan stabilisering går den helt bort. För övrigt är skillnaden mellan A1 o den inte större än till A2 o det känns för lite för att byta även om A2 är bättre än A1 på flera viktiga punkter. Canonen har fördelen med vridbar skärm. Det konceptet hoppas jag Minolta snor endera dagen!
 
Förhoppningsvis så är jag oxå snart en stolt A1 ägare. Ringde till Kameradoktorn och fick prata med en trevlig tjej. Det enda som fattades till kameran, var batteriet. Så det beställer hon ett nytt, kommer om ca en vecka. Sedan så är det bara till att skicka ner den till mig.

Så om du ändå har vägarna förbi affären, Carl-Johan, så får du hemskt gärna kolla lite närmare på kameran och se så att allt är OK på den.

Sjuttsingen, nu känns det ju nästan som om man är fem år och det snart är julafton =)
 
Minolta har lagt in en kraftig brusreducering i A2:an...som träder in från 100 ISO upp uppåt.

Det är därför A2:an faktiskt ger lägre brus än A1 trots att pixlarna är mindre.

Brusreduceringens negativa sida är att upplösningen blir lidande..men hellre lite lägre upplösning än en massa brus..*tycka*
 
okej, kraftigare brusreducering än A1 alltså... för A1 ståtar ju liksom D7 serien med brusreducering på långa slutartider.

- Fler pixlar
- Bättre sökare
- Effektivare brusreducering
- Snabbare AF (?)
- Snygg guldrand

nåja, jag kan vänta ändå... när kommer A3? Eller en Canon Pro med bildstabilisering?

/kg, som gärna byter märke nästa gång
 
HDFS) (KGS skrev:
Men den har väl inte bildstabilisering? Utan stabilisering går den helt bort.

Lite beroende på hur du nyttjar AS/IS så kompenserar väl Pro1s mer ljusstarka optik lite.

Bruset i Pro1 kontra A2 har vi ju diskuterat förr. Det är ju en smaksak om man killar kornigt brus eller smetigt brus.
 

Bilagor

  • rgb_graph.gif
    rgb_graph.gif
    16.7 KB · Visningar: 255
dl_4711 skrev:
Lite beroende på hur du nyttjar AS/IS så kompenserar väl Pro1s mer ljusstarka optik lite.

2,4-3,5 vs 2,8-3,5 kan väl inte vara såååå stor kompensation?

PS! Diagrammet var av den sorten som förvirrar mer än förklarar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.