C-J Y
Aktiv medlem
Hej allihop, jag är ny här på fotosidan. Verkar vara ett trevligt och bra forum.
Nu är det så att jag har beslutsångest.
Saken är den att jag har möjlighet att köpa en ny Minolta A1 för 3995 kr.
Det jag söker är ca 6 mp kamera med vidvinkel (gärna 28 mm) och tele ( gärna 200 mm). Det jag kommer fotografera är mestadels byggnader (nyexaminerad, fotointresserad och jobbar som arkitekt).
A1 täcker mina behov vad gäller upplösning och zoom, är bara tveksam till om den är för gammal, om man får mer för pengarna idag. Har även hört att brusnivån är hög på A1, annars känns den som ett bra val.
Prioriterar följande: 1. Zoom och optik 2.snabbhet, 3, upplösning.
Även kul om man kan filma i 30 fps och minst 320*240.
Har tittat på följande kameror:
Minolta A1 och A2
Nikon 5700, 5800
Canon Powershot Pro1, S60 och S70
Panasonic FZ10 och FZ20
Min tänkta budget ligger på ca 6000 kr men nåt som är perfekt kan jag betala mer för.
Vad ksulli ni göra, dela gärna med er av erfarenheter, speciellt om ni har en eller har haft en A1 och använder nåt annat idag.
Nu är det så att jag har beslutsångest.
Saken är den att jag har möjlighet att köpa en ny Minolta A1 för 3995 kr.
Det jag söker är ca 6 mp kamera med vidvinkel (gärna 28 mm) och tele ( gärna 200 mm). Det jag kommer fotografera är mestadels byggnader (nyexaminerad, fotointresserad och jobbar som arkitekt).
A1 täcker mina behov vad gäller upplösning och zoom, är bara tveksam till om den är för gammal, om man får mer för pengarna idag. Har även hört att brusnivån är hög på A1, annars känns den som ett bra val.
Prioriterar följande: 1. Zoom och optik 2.snabbhet, 3, upplösning.
Även kul om man kan filma i 30 fps och minst 320*240.
Har tittat på följande kameror:
Minolta A1 och A2
Nikon 5700, 5800
Canon Powershot Pro1, S60 och S70
Panasonic FZ10 och FZ20
Min tänkta budget ligger på ca 6000 kr men nåt som är perfekt kan jag betala mer för.
Vad ksulli ni göra, dela gärna med er av erfarenheter, speciellt om ni har en eller har haft en A1 och använder nåt annat idag.