Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd! är A1 förlegad????

Produkter
(logga in för att koppla)

C-J Y

Aktiv medlem
Hej allihop, jag är ny här på fotosidan. Verkar vara ett trevligt och bra forum.

Nu är det så att jag har beslutsångest.
Saken är den att jag har möjlighet att köpa en ny Minolta A1 för 3995 kr.
Det jag söker är ca 6 mp kamera med vidvinkel (gärna 28 mm) och tele ( gärna 200 mm). Det jag kommer fotografera är mestadels byggnader (nyexaminerad, fotointresserad och jobbar som arkitekt).
A1 täcker mina behov vad gäller upplösning och zoom, är bara tveksam till om den är för gammal, om man får mer för pengarna idag. Har även hört att brusnivån är hög på A1, annars känns den som ett bra val.

Prioriterar följande: 1. Zoom och optik 2.snabbhet, 3, upplösning.

Även kul om man kan filma i 30 fps och minst 320*240.

Har tittat på följande kameror:
Minolta A1 och A2
Nikon 5700, 5800
Canon Powershot Pro1, S60 och S70
Panasonic FZ10 och FZ20

Min tänkta budget ligger på ca 6000 kr men nåt som är perfekt kan jag betala mer för.

Vad ksulli ni göra, dela gärna med er av erfarenheter, speciellt om ni har en eller har haft en A1 och använder nåt annat idag.

Som gammal avdankad arkitekt och innehavare av en 7i kan jag säga att jag uppskattar objektivet med sin vidvinklighet. Med en vidvinkelkonverter kommer du ner till motsvarande 22 mm. Det finns inte så mycket som slår det idag (tror jag). Det som saknas är restitutionsmöjlighet, men det går att fixa hjälpligt i Photoshop. Det finns ju shiftobjektiv till systemkamerorna, men då skall du upp till fullformatssensor för att inte tappa i brännvidd och därmed förlora vad du vinner i räta linjer. Med konvertern kan du antingen hålla kameran horisontellt och beskära i nederkant, eller luta kameran och rätta till störtande linjer ganska bra i Photoshop.

C-J Y skrev:
Saken är den att jag har möjlighet att köpa en ny Minolta A1 för 3995 kr.

Köper inte du kameran för 4000 så gör jag det. =) Vart säljer de den så billigt?

Jag går själv i kameraköpstankar, och har efter mycket dividerande fram och tillbaka bestämt mig för en A1 eller en A2. Efter många synpunkter här på forumet så tyckte jag att det är värt 1000 kronor extra att köpa en A2 isället för en A1. Men då får jag ju punga ut med ca 7000. Min tänkta budget var 5000 från början...

Men kan man köpa en A1 för 4000 så hade jag inte tvekat ens en gång. Det är som Kim säger. Men kamera för den slanten kan man nog inte få. Dessutom så e den ju sprillans ny, efter vad jag förstått.

Men som sagt, köper inte du så gör jag ;)

Tack för snabb respons! Vet att det är ett bra pris och en bra kamera. Kommer delge var kameran söljs om jag inte köper den. Det är sista exet utom demot som de också har. Om jag köper den så kollar jag priset på demot och meddelar. Skulle gissa runt 3500 för demot, saknas säkert nåt.
Hur som helst, när jag ber om råd i olika fotobutiker i Stockholm City så rekommenderar de inte A1:an, de säger att den är gammal och att nya kameror är bättre. De vill ju sälja och har inte A1:an hemma så deras objektivitet kan ifrågasättas. Därför tvekar jag och har vänt mig hit.

Kommentarer?

C-J Y skrev:
Kommentarer?

Får du en ny A1a för 4000kr kommer ingen av de andra i närheten av att vara lika prisvärd. Köp!

Jag väljer mellan samma modeller som du, ungefär, och min enda invändning mot A1 är storleken och att Minolta har haft en del kvalitetsproblem.

Ett par kandidater jag har/har haft som inte finns på din lista är Fujifilm S20Pro och Canon S1.

Jag vet att det är ett bra pris på A1:an, frågan är om den håller måttet, hur mycket bättre är de nya kamerorna. Vill ju inte känna att den är gammal innan jag ens öppnat paketet.

Och jag håller med, den är lite stor och klumpig och går inte att manövrera den med en hand.

Forfarande tacksam för erfarenheter, synpunkter och råd.

Tack på förhand.

cj

Senast ändrad:
God morgon allihop, är forfarande ute efter lite tips och råd för att dämpa min beslutsångest så hör gärna av er.

C-J Y skrev:
Och jag håller med, den är lite stor och klumpig och går inte att manövrera den med en hand.
Vill du ha en kamera som känns som en kamera i handen så köp en A1 eller en större..vill du ha en fickkamera så köp något annat.

Varför man skulle vilja fotografera med hjälp av bara en hand förstår jag inte..

sagan skrev:
Varför man skulle vilja fotografera med hjälp av bara en hand förstår jag inte..

Mobilen sitter fast i den andra...Skämt åsido...Jag delar din uppfattning helt och hållet. Det förekommer naturligtvis tillfällen när man måste men att välja kamera därefter....nja...

//Jonas

sagan skrev:
Vill du ha en kamera som känns som en kamera i handen så köp en A1 eller en större..vill du ha en fickkamera så köp något annat.

Det hander att man behöver hålla i sig med en hand, typ på en båt, seglar mycket. Sen finns det mer kompakta kameror i den klassen och bättre men de är ju dyrare, tänker främst på powershot pro1.

Klokast kanske är att köpa denna, sälja om ett tag ifall den inte håller måttet och då uppgradera. Önskar bara ett självklart val kom som en blixt från ovan. :)

Okej, men frånsett att du inte kan zooma samtidigt, så visst fungerar det att fotografera med en hand med A1...bildstabilisatorn lär ju vara extra användbar om man bara använder en hand dessutom ;-)

C-J Y skrev:
Jag vet att det är ett bra pris på A1:an, frågan är om den håller måttet, hur mycket bättre är de nya kamerorna. Vill ju inte känna att den är gammal innan jag ens öppnat paketet.

Forfarande tacksam för erfarenheter, synpunkter och råd.

Tack på förhand.

cj

Alltså säljare på OnOff eller expert eller var du nu verkar ha varit ska du inte lyssna på :) De flesta där kan inte speciellt mycket om foto, de är bara intresserade av att sälja en så dyr produkt till dig som möjligt... Gammal? Har någon av de andra modellerna du funderat på bildstabelisering? bara ett exempel. Jag tror inte du behöver vara orolig för att den känns gammal. Kom igen när vi börjar snacka EOS 10D och D100, dom börjar bli gamla :)

Nej, lyssna inte på all försäljningsbull som man får höra titt som tätt. I det här fallet är det ju solklart att du ska köpa den för de pengarna.

Jag var förresten själv inne på expert i kista igår. Dom säljer både D70 och EOS 300D. EOS fanns inte inne för tillfället och givetvis fick man ju direkt förklarat för sig hur otroligt mcket bättre bilder D70 tar och att den är bättre på allting och att han själv minsann själv skulle köpa en DSLR och givetvis skulle ha en D70. Undrar hur det hade låtit om det varit D70 som inte funnits på lagret :D

Visst, men jag har bara varit hos riktiga kamerabutiker, kungsfoto, kameradoktorn m.fl.

Hursomhelst så sitter jag nu och laddar batteriet till min nya a1:a. Känns bra. Köpte den på Kameradoktorn och JOAKIM, de har ett demoex som säljs för 3995:- och om nåt saknas dras väl det av från det priset. Kanske är intressant för dig.

Tack för alla kommentarer, återkommer med lite tyck och tänk när jag lärt mig kameran.

Tjoho... Kameradoktorn, Here I come :)

Skickar de per post också, eller måste man besöka dem i butik?

Det här är väl den enda gången som man önskar att man var Stockholmare istället för Göteborgare ;)

Senast ändrad:
en som har bägge

Köp A1an, jag har både A1 och A2 och det enda som är bättre med A2an är skärmen och sökarbilden, dessutom är det inte så stor skillnad. Testare med allsköns instrument hittar kameror med bättre upplösning, medan fotografer (bla jag) älskar kameran för att den är användarvänlig pålitlig och ger ett mycket bra bildresultat.
Jag väljer ofta A1an framför Canon 10D för att den är så trevlig att jobba med.
Försäljare i Stockholm och på andra ställen är just det; försäljare. En kamera so sjunkit hälften i pris har inte lika stora vinstmarginaler som en ny fullpriskamera. I know.

Ring och tala med en av tjejerna där, hälsa från Carl-Johan som köpte A1:an, de vet vem jag är. De kan säkert skicka den. FÖrsöka förhandla lite, säg att du är osäker på vilket skick den är i osv. Be dem putsa linsen och göra rent den. Den var något kladdig på linsen tror jag och lite dammig. Lycka till!!!

Skall ta och slå de en pling i morgon när de öppnar. Det är ju alltid lite vanskligt att köpa något som man inte har sett, men man får väl se vad de har att säga. Oftast så brukar ju inte demoexen vara mer än kanske några kladdiga fingrar här och var. Kan ju inte hända så mycket med dem...

Vad tycker du om kameran så här långt då? Eller du kanske inte har hunnit testa den något ännu?

Tack för tipset också ;)

Ska just börja testa lite. Jag tror inte det är nåt fel på kameran, kan kolla på den när jag ska dit. Ska hämta en väska de inte hade inne till kameran. Det blir förmodligen imorgon men annars på måndag. Åtrerkomemr till forumet lite senare, ska iväg nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar