Annons

Köpa vykortspapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Poeten

Ny medlem
Har sökt här i forumet men inte hittat något svar på var man kan köpa papper till vykort 270-300g. Det ska gå att skriva på båda sidorna.

Eftersom vi gör kollagebilder med foto och text har vi tänkt skriva ut det på egen skrivare. Någon som har ett tips på en bra sådan?

Tack på förhand!
Iréne

Det beror på vad du menar med vykortspapper? Menar du färdigskuret i ett visst format, eller vill du själv skriva ut på t.ex. A4 och skära ner?

Dubbelsidiga papper finns det ju en del av, hör med t.ex. YFO eller Kameradoktorn i Sthlm som har rätt gott om papper i lager i butikerna.

Vad ska du göra på baksidan? Svartvitt (t.ex. linjer för att skriva adress, copyright etc) eller enklare färgutskrifter (tonplattor, färg på text)? I så fall klarar du dig med vilket enkelsidigt papper som helst - det går ju att skriva ut även på baksidan, det är bara det att du inte får samma bildkvalitet och skärpa på text. Värt att prova om du inte redan tänkt på det.

Om du tror att ovanstående kan fungera kan jag verkligen rekommendera Hahnemühles papper Photo Rag Satin 310g - ett i grunden matt konstpapper som har fått en lätt bestrykning som ger en helt underbar bildkvalitet med skjut i färgerna utan att vara ett blankt eller halvblankt papper.

Det finns hos YFO (www.yfo.se).

:) Petter

Tack för svar och bra frågor!

Det ska helst vara färdiga 102X152 mm och inte A4.

På baksidan ska det går att med datorn skriva ut svarta linjer för adress och copyright. Problemet är att det inte vill torka på ensidiga papper. Men det kan ju bero på skrivaren Canon i450...

Hittade inte Photo Rag Satin 310g hos YFO. Ska leta vidare.

/Iréne

Senast ändrad:
YFO har papperet (jag köpte ett 50-pack idag för 914 kr + moms) men kanske inte på deras webb, det är ett nytt papper.

Vad gäller problemet med att få bläcket torrt på baksidan så gissar jag att du provat skriva ut på baksidan av blanka/halvmatta papper som har en lätt glättad/plastig baksida? Då fungerar det sannolikt inte. Du måste välja ett mattare papper eller ett papper med en annan bas (tex de flesta av Hahnemühles papper), eller förstås ett äkta dubbelsidigt papper.

En sak slog mig som jag glömde nämna, jag läste om denna tillverkares papper:
http://www.moabpaper.com
Klicka på "Shop by size" och kika vad de har. (De har även färdigutskurna gratulationskort.) Jag har ej testat dem ännu dock.

Lycka till.

// mvh Petter

Vykortspapper

Tack för svar och bra frågor!

Det ska helst vara färdiga 102X152 mm och inte A4.

På baksidan ska det går att med datorn skriva ut svarta linjer för adress och copyright. Problemet är att det inte vill torka på ensidiga papper. Men det kan ju bero på skrivaren Canon i450...

Hittade inte Photo Rag Satin 310g hos YFO. Ska leta vidare.

/Iréne

Hej Iréne ! Jag letar själv efter precis det Du söker. Hahnemules Photo Rag Satin 310 g i den aktuella storleken har dom inte i lager hos Scandinavian Photo. Söker med ljus och lykta efter ett lämpligt papper.
Får Du tag i det, skulle jag vara tacksam om Du hör av Dig. Min e-postadress är [email protected].

Bästa / Kent Forsén.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto