Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa via adobe.com

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa Elements 7 från adobe.com men fick ett felmeddelande när jag skulle logga in med mitt gamla registrerade konto på adobe då detta var registrerat som Svenskt. Är det bara att registrera ett nytt konto fast för den amerikanska delen för att få köpa version 7 ?
 
Om du är bosatt i Sverige får du nog räkna med att du bara kan handla i den svenska butiken, till svenska priser.
 
Är det inte märkligt att man inte ska kunna köpa den "engelsktalande" versionen här? Eller missförstod jag det hela...

//L
 
Är det inte märkligt att man inte ska kunna köpa den "engelsktalande" versionen här? Eller missförstod jag det hela...

//L
Nej, du förstod mig korrekt. Jag tycker också att det är märkligt. Man kan säkert fejka en adress i USA någonstans och ladda ner programvaran genom ett "Amerikanskt" konto men visst är det märkligt.
 
Du kan köpa vilken språkversion du önskar via Adobe store - Sverige, men det går inte att handla från Adobe US, där priset är mycket lägre.
 
Du kan köpa vilken språkversion du önskar via Adobe store - Sverige, men det går inte att handla från Adobe US, där priset är mycket lägre.
ah, nu såg jag dropplistan. Tyvärr gick det inte ändå och felkoden "Ett fel med din order" känns inte så uttömmande att jag orkar gå vidare.
 
Något som är viktigt att tänka på om du försöker fejka att du bor i USA är att du inte får någon som helst support för programvaran eller möjlighet att köpa uppgraderingar så länge du inte verkligen är bosatt där. Serienumret avslöjar nämligen vilken "zon" programmet hör hemma i. Avtal reglerar var programmen får säljas och till vilka priser, och det är också anledningen till att du som svensk inte kan registrera ett Adobe-konto i något annat land än det du är bosatt i.
Just att folk (även företag faktiskt) köper Creative Suite eller liknande när de är på semester i USA och sedan upptäcker begränsningarna är ganska vanligt. Du kan ju fortfarande välja att köpa programmet i USA för att spara pengar, men kom ihåg att det innebär vissa begränsningar.

(Anledningen till att jag vet detta är förresten att jag under en längre tid har jobbat för just Adobe)
 
Tack för ditt förtydligande Mattias.

Nu var det inte av ekonomiska skäl (även om 600 kr lät väldigt billigt) utan det faktum att den svenske versionen inte kommit ut än som gjorde att jag letar en engelsk version.

Får nog ringa någon på Adobe i morgon och kolla varför det inte gick att beställa.
 
Glömde visst återkoppla...
Jag kunde sedan köpa den engelska versionen via adobe.se för 740 kr (utan moms) och det gick väldigt smidigt. Jag tror att det var något strul med deras internethandel på kvällskvisten innan.
 
Engelsk version finns på Dustinhome för 995:- frakt tillkommer och 1-2 dagars leveranstid.

Den Engelska versionen finns så vitt jag vet också att köpa via adobe.se, och borde va något billigare där.
Största fördelen med att köpa direkt från Adobe är dessutom att man då kan köpa programvaran som nedladdning och slippa både leveranstid och en låda med bräckliga dvd:er som ska förvaras någonstans.
För den som tänker på miljön är det ju också bra, eftersom boxar ska tillverkas, skickas och ändå bara står och samlar damm. Träden bakom huset som behövs till pappersmassan gör sig bättre som fotoobjekt, och det vore tråkigt om mitt favoritberg inte längre kan ge mig perfekta soluppgångsfoton bara för att man har börjat gräva efter kol i det eller fyllt det med vindkraftverk - allt för våra Photoshop-kartonger ;)
 
Eller grävt ur berget för att göra digitalkameror av det.

Jo, fast digitalkamerorna är ju en *ähmm* livsnödvändighet för oss här på forumet ;)

Nikon och de andra får börja att sälja sensoruppgraderingar, AF-kit etc på lösvikt istället för att minska miljöbelastningen :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.