Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa systemkameror begagnat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Minifotarn

Aktiv medlem
Hej. Jag funderar på att köpa en systemkamera begagnat. Är det värt det? Något speciellt att titta på när man ska köpa kameran?

Tack på förhand - Martin.

Jag köpte en Canon 20D tillsammans med ett Tamron 28-75/2.8 för tre år sedan och var väldigt nöjd med köpet. Det visade sig efter ett tag att objektivet var lite "soft" i skärpan. Det sa också säljaren, men efter en korrigering blev det helt perfekt.

Jag skulle kolla kameran genom att ta lite bilder, kolla dem i datorn för att se att eventuellt tillhörande objektiv fungerar.

Sedan är det väl bra att kolla att alla in och utgångar på kameran ser hela och rena ut. Med det menar jag blixtsko, syncsladdsuttag etc. Det här ser man nog ganska så enkelt genom att kameran verkar välskött, inte onödigt repig eller smutsig etc.

Kolla att avtryckaren fungerar som den ska, halvt intryckt ska ge fokusering på objketivet.

Kolla att det går att bläddra i menyer. Troligen inte något problem om bara kameran startar.

Hör efter hur gamla batterierna är. Det kostar att köpa nya om du ska köpa originalbatterier. Pirat eller snarare tredjepartstillverkade batterier kostar inte farligt mycket om du köper på ebay.

Jag tror inte att man ska behöva vara oroligt för begagnade kameror. Det är klart att en kamera som gått långt (många exponeringar) kan ha en sliten slutare och det kostar ju en slant att fixa (ca 2500 kr på canon 20D och tydligen enligt annan nyligen postad tråd ca 5000 kr för Canon 5D)

Vilken kamera du bör välja, hmm, de kan jag inte svara på direkt. Canon 20D är en bra kamera trots att den är gammal, ca 3000 kr på Blocket. Många anser att de efterföljande modellerna är bättre, men bara marginallet... så om Canonkameror får du läsa en massa trådar där man jämför modell efter modell.

Vilken kameramodell som du väljer kan vara avgörande om du tittar på hur stor begagnatmarknaden är på blixtar, objektiv och andra specifika tillbehör till ett visst märke. Det är svårt att få tag i begagnade saker till Pentax och Sony, i alla fall om du jämför med Nikon och Canon som är klart störst.

Lycka till!

Det tog mig över 20 år som entusiast innen jag köpte en NY kamera förra året - och enligt min erfarenhet så är det "riskfritt" att köpa begagnat.
Med den digitala världen har det blivit svårare tycker jag dock...kompisen har t.ex. Eos10D och kan inte köra med APC-anpassad optik trots att hans sensor är just så stor. Mjukvara rikerar att alltid bli lite klurigt när producenterna "tröttnar" på att supportera gamla modeller...men jag tycker ändå att det är värt det - så kör på.
Jag tror att Canon 20/30D är bra val liksom Nikon D200...antal exponeringar är viktigt - det kan du oftast hitta i menyerna någonstans...annars får du en bra uppfattning av hur säljaren skött sin kamera - alltså hur den ser ut helt enkelt...men testa den och gör lite olika inställningar så att du ser att knappar etc. verkligen funkar...

Men bli inte rädd av det jag skrivert här...oftast blir det jättebra...

Men du - betala ALDRIG i förskott om du inte fått någon typ av verifikation av säljaren så att du verkligen kan lita på denne. Se till att få kvitto på det med både era verifierade kontaktuppgifter...någon som villigt lämnar ut lättverifierade kontaktuppgifter som t.ex. telefonnummer (ej mobil) och adress är oftast ärliga....men det är endast enligt min erfarenhet - jag har inget facit.

Lycka till,

/Magnus

ps. Vill du snåla rejält så tar faktiskt både Canon 10D och Nikon D100 bra bilder när ljuset räcker till...och de är inte så "mörkrädda" som en del kommer att försöka övertyga dig om...de flesta bilderna på min profil är tagna med min gamla D100...de är inte fantastiska men helt Ok tycker jag själv...

Å andra sidan säljs ny Nikon D40 med kitobjektiv för 2995:- på flera av de större elektronikkedjorna just nu.

Jo, det är klart att en ny kamera med garanti etc. kan ge ett tryggare köp. En Nikon D40 är nog inte ett så dumt köp, själv har jag ingen erfarenhet av den. Alla systemkameror tar bra bilder förutsatt att man sätter på ett ok objektiv. Jag tror att är man ute efter en "rejäl" kamera som känns som mycket kamera i handen är D40 lite efter Canon 20D/30D/40D eller en ny 50D, men den jämförelsen är nog också lite sned. Nikon D40 ska nog jämföras med Canon 350D eller 400D.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto