Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa systemkamera. D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker väldigt mycket om att fotografera men har enbart ägt kompaktkameror tidigare. Nu har jag dock tänkt att invenstera i en Digital Systemkamera.

Det jag tycker om att fotografera är sport (fotboll) samt vyer. Både natur och stadsmiljöer. Reser även väldigt mycket.

Den kamera som jag har tittat på, och hört mycket gott om, är Nikon D90. Hur är denna kamera, är det något som ni skulle rekommendera? Har denna kameran "allt jag behöver"?

Hittat ett kit med kamerahus + 18-105-objektiv. Hittade två kit, antar att det är samma både på OnOff och Scandinavian Photo.

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/60499?opendocument
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8358778

Vad innebär VR DX när man pratar om objektiv?

Läser även på Scandinavien Photos hemsida; "Icke-CPU : Autofokus stöds inte. Kan användas i exponeringsläge M, men exponeringsmätaren fungerar inte." Kameran måste väl ha autofokus?

Tacksam för hjälp
//Johan
 
1) Har denna kameran "allt jag behöver"?
2) Vad innebär VR DX när man pratar om objektiv?

3) Läser även på Scandinavien Photos hemsida; "Icke-CPU : Autofokus stöds inte. Kan användas i exponeringsläge M, men exponeringsmätaren fungerar inte." Kameran måste väl ha autofokus?

1) Det kan vi inte veta, men det är mycket troligt.
2) VR betyder skakreducering, DX betyder att objektivet inte kan användas på en D700 eller D3 (eller 35mm-kamera).
3) Visst har kameran autofokus. Det texten gäller är gamla objektiv (utan CPU).

Det finns många nöjda ägare av D90, titta på recensionerna här på fotosidan.se till exempel. Du kan tryggt köpa en.

Per.
 
Ska du köpa ett sånt fint hus skulle jag titta på 16-85VR istället för superzoomen du valt. Dyrare men optiskt bättre. Komplettera med ny optik efterhand när du hittar din kravnivå :)
 
Ska du köpa ett sånt fint hus skulle jag titta på 16-85VR istället för superzoomen du valt. Dyrare men optiskt bättre. Komplettera med ny optik efterhand när du hittar din kravnivå :)

Ok, jag ska slå till på ett 16-85VR-objektiv istället.Är detta ett betydligt bättre objektiv? Vill nämnligen ha ett med lite mer zoom, men då kanske jag ska satsa på ett med betydligt mer!?

En fråga gällande alla dessa kit med hus och objektiv som säljs. Om det står att det är en D90 med 16-85VR, är det då samma objektiv alla säljer eller finns det olika modeller med olika "kvalite"?

Som svar gällande om jag bestämt mig för en D90; Nja, jag tror det, men tar gärna emot förslag på andra hus. Men efter allt jag hört så ligger D90 bra till :)

Är det någon efterföljare på G förresten?

Tack för allas svar.
 
Ok, jag ska slå till på ett 16-85VR-objektiv istället.Är detta ett betydligt bättre objektiv? Vill nämnligen ha ett med lite mer zoom, men då kanske jag ska satsa på ett med betydligt mer!?

En fråga gällande alla dessa kit med hus och objektiv som säljs. Om det står att det är en D90 med 16-85VR, är det då samma objektiv alla säljer eller finns det olika modeller med olika "kvalite"?

Som svar gällande om jag bestämt mig för en D90; Nja, jag tror det, men tar gärna emot förslag på andra hus. Men efter allt jag hört så ligger D90 bra till :)

Är det någon efterföljare på G förresten?

Tack för allas svar.

Jag tror att efterföljare dröjer ett tag då D90 är ganska ny. och jag tror duklarar dig väldigt länge med den, jag kör föregångaren D80 (som kom 2006) och har gjort över 1 år och känner inte att jag behöver värre än så än så länge så d90 står sig nog ett bra tag till.
 
Det finns många recensioner där ute på objektiven. Men här kan du titta på en erkänt duktig site:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr?start=2

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/377-nikkor_1685_3556vr?start=2

Jag gick från kompakt till system för 1.5 år sen. Då blev det en Canon 450D som var lika het som jag tycker D90 är idag (som jag hade valt idag...). Hade jag då vetat vad jag "vet" idag hade jag skippat kitzoomen jag köpte och satsat på kvalitetsoptik direkt. Och då är Canons kitzoom ändå betydligt intressantare än den superzoom du valt ut (Canons kitzoom är faktiskt riktigt ok, speciellt på lägre brännvidder). En superzoom blir alltid en optisk kompromiss, Nikons 18-105 är bra för att vara en superzoom, men fortfarande en optisk kompromiss alltså. Och när jag läste ditt inlägg tror jag du är tillräckligt intresserad för att "gå vidare".

Därför är 16-85VR så bra. Nikons är mycket bättre än Canons motsvarighet (17-85IS) och rent av optiskt hyllad. Du får mindre behov av kommande vidvinkelköp. Däremot kommer du säkert vilja ha ett bra tele såsmåningom. Men ska då köpa ett mer renodlat. Där har Nikon flera riktigt bra alternativ (låt vara inte lika bra som Canons 70-200L serie, men ändå ;-)

Fasta ljusstarka objektiv kommer antagligen också hamna på din lista såsmåningom, men det beror lite på vad du fotar och hur du ser på blixtanvändning, sånt kommer du märka.

Jag har svårt att se ett bättre val än D90 med 16-85 för den intresserade amatörfotografen som idag helt enkelt. Jag tycker inte Canon matchar det, iaf inte i samma prisklass.

Mina små cent igen, lycka till! :)
 
D90 vs EOS 40d

Jag satt som en toker och läste review's för ett tag sen, till slut blev det en kamp mellan D90 och EOS 40d :), jag valde eos'en pga av bildkvalitén enligt dom tester jag läst och sett. EOS'en är lite billigare också.

Det är väl mer eller mindre en smaksak kanske.

+ i kanten för lite över 6 bilder i sekunden.

Frid
 
Följdfråga.

Jag är väldigt intresserad av att köpa en D90 själv, dock har jag inte riktigt ekonomin till att köpa med dyra objektiv, min fråga är då;
Är det värt att köpa den med ett 18-55, eller ska jag ta någon kamera från ett billigare segment istället, men med bättre obketiv från start?

Tar jag D90 med 18-55 så kommer jag ju givetvis köpa till objektiv så fort jag kan, men kommer jag bli hemskt besviken tills dess?

Tack på förhand! :)

**
(http://www.dustinhome.se/pd_5010315205.aspx <- är denna jag funderar på)
 
Jag satt som en toker och läste review's för ett tag sen, till slut blev det en kamp mellan D90 och EOS 40d :), jag valde eos'en pga av bildkvalitén enligt dom tester jag läst och sett. EOS'en är lite billigare också.

Det är väl mer eller mindre en smaksak kanske.

+ i kanten för lite över 6 bilder i sekunden.

Frid


Vad jag har fått uppleva är att ergonomin skiljer sig ganska mycket mellan dom kamerorna, var du och klämde på kamerorna eller lästa du bara på internet?
 
Det finns många recensioner där ute på objektiven. Men här kan du titta på en erkänt duktig site:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/410-nikkor_18105_3556vr?start=2

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/377-nikkor_1685_3556vr?start=2

Jag gick från kompakt till system för 1.5 år sen. Då blev det en Canon 450D som var lika het som jag tycker D90 är idag (som jag hade valt idag...). Hade jag då vetat vad jag "vet" idag hade jag skippat kitzoomen jag köpte och satsat på kvalitetsoptik direkt. Och då är Canons kitzoom ändå betydligt intressantare än den superzoom du valt ut (Canons kitzoom är faktiskt riktigt ok, speciellt på lägre brännvidder). En superzoom blir alltid en optisk kompromiss, Nikons 18-105 är bra för att vara en superzoom, men fortfarande en optisk kompromiss alltså. Och när jag läste ditt inlägg tror jag du är tillräckligt intresserad för att "gå vidare".

Därför är 16-85VR så bra. Nikons är mycket bättre än Canons motsvarighet (17-85IS) och rent av optiskt hyllad. Du får mindre behov av kommande vidvinkelköp. Däremot kommer du säkert vilja ha ett bra tele såsmåningom. Men ska då köpa ett mer renodlat. Där har Nikon flera riktigt bra alternativ (låt vara inte lika bra som Canons 70-200L serie, men ändå ;-)

Fasta ljusstarka objektiv kommer antagligen också hamna på din lista såsmåningom, men det beror lite på vad du fotar och hur du ser på blixtanvändning, sånt kommer du märka.

Jag har svårt att se ett bättre val än D90 med 16-85 för den intresserade amatörfotografen som idag helt enkelt. Jag tycker inte Canon matchar det, iaf inte i samma prisklass.

Mina små cent igen, lycka till! :)


Ja en superzoom är alltid en kompromiss men 16-85 är också en kompromiss om även något mindre än 18-105.
 
Tar jag D90 med 18-55 så kommer jag ju givetvis köpa till objektiv så fort jag kan, men kommer jag bli hemskt besviken tills dess?
Nej, jag tror inte du kommer att bli besviken. Det är ett helt okej och prisvärt (speciellt till paketpris!) objektiv. Givetvis finns det många objektiv som är bättre på olika sätt -- men då kostar de också mer.

Fast när det gäller det paket du länkar till misstänker jag att det är den gamla versionen av 18-55, som inte har VR (antiskak). Versionen med VR kostar bara några hundralappar mer och det är väl investerade pengar.
 
Tack Erland!

Jag är som ni kanske förstår en ren amatör, men har ett brinnande instresse för foto och vill gärna utveckla.
Har du/ni kanske något tips på vart jag i så fall skall inhandla, en med VR dvs?

Tack på förhand!
 
Svar till zphere,

Jag satt och läste så jag får hålla mig borta från något påstående om hur dom känns. D90 ser redig ut, därför blev det lite svårt att välja. Jag jämförde bildkvalitet när man forstorar upp foton, är ute efter skärpa på dom små detaljerna, Här finns olika tester kamrerna imellan, http://www.dpreview.com/

Lite snaps från D40 ligger här, bara testbilder, så ni får vara snälla :) - http://photos.mepprograms.org/

Skulle inte rek sigmas 18-125 som jag köpte till min, oskärpa efter 100-110 mm. Annars fungerade objektivet bra, men jag håller med alla andra här på forumet, lägg större delen av slantarna på objektiv.

Må väl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.