Jo, det där med att ta cropfaktorn med i beräkningen är en sak jag kommit till insikt om nyligen. Däremot har jag ett batterigrepp till kameran som förbättrar handhavandet betydligt. Det är sällan f/5,6 ger tillräckligt bra ljus för slutartider under 1/1000s, i alla fall om man som jag vill undvika att pressa upp ISO för högt.
Nu beror det förstås på situationer och motiv, men inom sportfoto resonerar man ofta så här: brus från höga iso kan man till stor del jobba bort i efterbearbetning, oskärpa på grund av rörelse kan ingen efterbearbetning rädda ...
Men att ha en maxbländare på 5,6 är en begränsning, helt klart.
Fotograferade en del på en utomhuskonsert igår på Finlands största jazzfestival Pori Jazz. Det var vackert väder, och den gigantiska scenen var vänd så jag satt i skuggan av den, och scenen var upplyst. Försökte fota på ISO 400, men det gav för långa slutartider t.o.m. med maxbländare 5,6. ISO 800 gav tider på allt mellan 1/320s och 1/800s så det fick duga. Däremot led skärpan av både maxbrännvidden och maxbländaren.
Det är i sådana här lägen bildtabilisering kan vara en mycket stor hjälp, som hos Nikons lite dyrare 70-300-variant. Med lite träning kan man då ofta handhålla på runt 1/50 på 300 mm och få en del skarpa bilder.
Om du säger det så... Jag tycker mig bara ha sett bildexempel här där skärpan helt klart legat på en annan nivå med fullformat. Men hursomhelst jag har inga planer på att investera i en sådan så jag får göra det bästa jag kan med min D60 ett tag till. Jag är också övertygad om att jag med den kameran kan få till mycket skarpare bilder än de jag hittills tagit.
Sensorstorleken har (inom rimliga gränser
ingen egentlig betydelse för skärpan. Det går att till exempel utmärkt att få utsökt skarpa bilder med alla Olympus systemkameror som har ännu mindre sensorer än din D60
Men så har Olympus många väldigt skarpa och fina objektiv också.
Att du sett bättre skärpa från fullformatskameror beror nog gissningsvis namn på tre helt andra faktorer: a) Köper man en kamera för mer än 20000 kr kostar man i allmänhet även på sig dyra och fina objektiv, b) de flesta som kör den typen av kameror efterbearbetar själva sina bilder från råformat och kan åstadkomma bättre skärpa än kameran själv normalt gör i sina jpg-filer och till sist, c) givetvis inte alla, men många som kör dyra fullformatare har många års träning och erfarenhet som helt enkelt gör att de får skarpare bilder
Tänk på att om du kör jpg så är jpg-bilderna du får ur en D60 (och ur nästan alla Nikons kameror) jämförelsevis försiktigt skärpta jämfört med andra märken och kan behöva lite försiktig skärpning i efterbearbetningen.
På tal om skärpa: Här är bilder tagna med en D200 som har i stort sett samma bildsensor som din D60:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=31750052&changemode=1
Nu har han ett mycket fint objektiv (500/4), men inget större fel på skärpan där
Bra lista på saker där som inverkar. Angående handhavandet, så försöker jag med teleobjektivet hålla i kameran med ena handen på avtryckarsidan och andra på objektivet, för att förhindra skakningar och speciellt rotationer så gott det går. Avtryckaren håller jag i botten tills bilden är färdigt exponerad.
Alla människor är olika skapta och det finns inte två fotografer som håller kameror exakt lika ... Men vissa enkla grundtips: Håll som sagt med högerhanden kring handtag och avtryck, vänster hand under objektivet, vid långa tider är det bra att trycka in armbågarna mot kroppen och så att säga trycka fast kameran i ansiktet.
Kör gärna serietagning när du är på gränsen tidsmässigt och krama av två-tre bilder i taget - ofta blir det olika mycket skakningsoskärpa, för mig brukar andra eller tredje bilden nästan alltid bli bättre.
Ska kolla om det felfokuserar, har haft på känn att det gör det. Måste väl montera upp den på stativet och använda fjärrutlösaren för att ta reda på saken.
Prova att fokusera på en lite snedställd linjal eller så, men tänk på att fokus kan vara helt ok på nära håll, men sämre på långt eller tvärtom. Ofta är de bättre att provfota lite systematiskt (många bilder och med lite olika "siktpunkter") på något motiv som påminner om det som man ändå sedan vill fota. Sätt dig till exempel vid en fotbollsplan och försök fokusera på fötterna/smalbenen på spelarna och titta sedan på gräset runt deras fötter var fokus verkligen hamnat.
Tack för feedbacken om bilderna, det uppskattas! Och ditt utförliga svar i övrigt.
Orsaken till att jag håller mig så mycket på gränsen med slutartid och bländare är att det känns som jag blir tvingad till det. En annan här på FS rekommenderade ett Tamron 70-200 f/2.8 som kostar uppemot 700 euro. Inte billigt men säkert prisvärt. Ska försöka få tag på ett sådant, alternativt ett annat i samma prisklass med stabilisator.
Dpreview har testat Tamron 70-200/2,8
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16
och var mycket imponerade av skärpa och bildkvalitet i stort, även vid närbilder. Däremot var de missnöjda med fokushastigheten, så kommer du fotografera mycket sport kan nog Sigmas version vara ett bättre val
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_70-200_2p8_n15