Annons

hjälp väldigt fort tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft flera olika billiga skräpobjektiv och det har alltid slutat med att jag köpt något annat sedan. Då förlorar man ju alltid pengar längs vägen. Men finns inte budgeten så...

Jag kan dock lova dig att 70-200/4L är tokskarp och snabb. Har älskat mitt sedan den dag jag köpte det!

Har du vägarna förbi Jönköpingstrakten får du gärna komma och prova det. Jag har även ett gammalt ex som är lite defekt som du kan få billigt :)


Men som sagt, det känns lite mycket att jag som fortfarande är lite av en amatör, ska dra på med ett sånt objektiv, och sen när jag inte heller har budgeten, så blir det knivigt...

Jag är ju ganska ofta och kollar på HV71, så det är möjligt.
Och hur mycket defekt är det vi pratar nu då? ;-)
 
Defekten består i att den har någon konstig kantoskärpa. Lite som att man har lagt på nått oskarpt filter ju längre utåt kanterna man kommer. Kanske är någon lins som hamnat snett eller nåt, jag vet inte. Autofokus och sånt funkar fint.
 
Det här att autofokusen tvekar beror ofta mer på en kombination av kameran och mängden ljus. Tänk på att de här objektiven har maxbländare på runt 5,6 när man närmar sig längsta läget, jämför det med ett dyrt proffstele med maxbländare 2,8 - där har autofokussensorn i kameran fyra gånger så mycket ljus att arbeta med under samma förhållanden. Sedan är processorkapaciteten som stödjer autofokusen inte speciellt snabbtänkt i billiga kameror, inte jämfört med dyra proffskameror i alla fall. Sedan är det väl också lite skillnad i kvalitet på fokusmotorn i ett objektiv för ett par tusen och i ett proffobjektiv som kanske kostar det tiodubbla eller mer.

Det är klart. Jag har tänkt skaffa ett ljusstarkare tele så fort jag får råd - det jag nu har fick jag med kamerapaketet som jag köpte begagnat för en månad sen.


Det är just en tumregel och en massa saker påverkar även när man i teorin håller sig på den "säkra sidan" så att säga. Själv försöker jag, oavsett brännvidd, hålla mig kortare än en tusendel så fort jag fotograferar något som rör sig - om jag inte är ute efter avsiktlig rörelseoskärpa förstås. Eller om förhållandena helt enkelt inte tillåter det.

Tänk också på det här: Om du kör din Sigma på 300 mm så ger tumregeln 1/brännvidden faktiskt 1/500 - man bör ta med cropfaktorn (1,5 x) i beräkningen. Dessutom är det faktiskt extra svårt att hålla ett så lätt kamerapaket stilla (en D60 och den Sigma väger ju bara runt ett kilo), i synnerhet som D60 har ett så pyttelitet handgrepp.

Jo, det där med att ta cropfaktorn med i beräkningen är en sak jag kommit till insikt om nyligen. Däremot har jag ett batterigrepp till kameran som förbättrar handhavandet betydligt. Det är sällan f/5,6 ger tillräckligt bra ljus för slutartider under 1/1000s, i alla fall om man som jag vill undvika att pressa upp ISO för högt.

Fotograferade en del på en utomhuskonsert igår på Finlands största jazzfestival Pori Jazz. Det var vackert väder, och den gigantiska scenen var vänd så jag satt i skuggan av den, och scenen var upplyst. Försökte fota på ISO 400, men det gav för långa slutartider t.o.m. med maxbländare 5,6. ISO 800 gav tider på allt mellan 1/320s och 1/800s så det fick duga. Däremot led skärpan av både maxbrännvidden och maxbländaren.

Nja, sensorstorleken skall i sig inte spela någon som helst roll. Det går att få precis lika skarpa bilder med en sådan.

Om du säger det så... Jag tycker mig bara ha sett bildexempel här där skärpan helt klart legat på en annan nivå med fullformat. Men hursomhelst jag har inga planer på att investera i en sådan så jag får göra det bästa jag kan med min D60 ett tag till. Jag är också övertygad om att jag med den kameran kan få till mycket skarpare bilder än de jag hittills tagit.


Det är inte alls otroligt att objektivet är en del i det hela, men det är sällan bara en orsak till bristande skärpa. Saker som handhållningsteknik, hur man trycker av, iso-egenskaper hos kameran, fokussensorerna i kameran, skicklighet att få autofokusen att mäta på rätt ställe (dvs sikta bra :), om autofokusen i kameran är en aning feljusterad (händer oftare än många tror), hur mycket motivet rör sig, hur luften mellan kamera och motivet rör sig (luft sprider ljus och rör sig), slutartid, bländare, objektivets kvalitet och kanske viktigast av allt - ljusförhållandena när man fotograferar. Det är många saker som skall funka om man skall få perfekt skarpa bilder.

Bra lista på saker där som inverkar. Angående handhavandet, så försöker jag med teleobjektivet hålla i kameran med ena handen på avtryckarsidan och andra på objektivet, för att förhindra skakningar och speciellt rotationer så gott det går. Avtryckaren håller jag i botten tills bilden är färdigt exponerad. Ska kolla om det felfokuserar, har haft på känn att det gör det. Måste väl montera upp den på stativet och använda fjärrutlösaren för att ta reda på saken.

Det är inte alls otänkbart att din telezoom är lite tråkig, men en snabb titt på dina bilder ger mig intryck av att du ibland lever på gränsen vad gäller exponeringstid och bländare. Nästan inga billiga objektiv är speciellt skarpa på maxbländaren eller i ändlägena på zoomingen. På 300 mm med det objektivet skulle jag när så är möjligt försöka komma ned till bländare 8-9 eller så. Exempel på bilder där du är på gränsen vad gäller tid och bländare är fågelbilderna på Stenskvättan. Jag ser i alla fall ett exempel på lite felfokus (insekten på bilen med namnet "7"), eller kombinationen av tunt skärpedjup och maxbländare ("Fjäril i gräset på ängen"). I de fallen hade det nog inte hjälpt speciellt mycket med ett skarpare objektiv.


PS
Men snygga bilder rent allmänt! Du har öga för färgkombinationer och motiv plus att du vågar beskära motiv tajt - det är sånt här som är de viktiga sakerna att lära sig :)

Tack för feedbacken om bilderna, det uppskattas! Och ditt utförliga svar i övrigt. :) Orsaken till att jag håller mig så mycket på gränsen med slutartid och bländare är att det känns som jag blir tvingad till det. En annan här på FS rekommenderade ett Tamron 70-200 f/2.8 som kostar uppemot 700 euro. Inte billigt men säkert prisvärt. Ska försöka få tag på ett sådant, alternativt ett annat i samma prisklass med stabilisator.
 
Jo, det där med att ta cropfaktorn med i beräkningen är en sak jag kommit till insikt om nyligen. Däremot har jag ett batterigrepp till kameran som förbättrar handhavandet betydligt. Det är sällan f/5,6 ger tillräckligt bra ljus för slutartider under 1/1000s, i alla fall om man som jag vill undvika att pressa upp ISO för högt.

Nu beror det förstås på situationer och motiv, men inom sportfoto resonerar man ofta så här: brus från höga iso kan man till stor del jobba bort i efterbearbetning, oskärpa på grund av rörelse kan ingen efterbearbetning rädda ...

Men att ha en maxbländare på 5,6 är en begränsning, helt klart.

Fotograferade en del på en utomhuskonsert igår på Finlands största jazzfestival Pori Jazz. Det var vackert väder, och den gigantiska scenen var vänd så jag satt i skuggan av den, och scenen var upplyst. Försökte fota på ISO 400, men det gav för långa slutartider t.o.m. med maxbländare 5,6. ISO 800 gav tider på allt mellan 1/320s och 1/800s så det fick duga. Däremot led skärpan av både maxbrännvidden och maxbländaren.

Det är i sådana här lägen bildtabilisering kan vara en mycket stor hjälp, som hos Nikons lite dyrare 70-300-variant. Med lite träning kan man då ofta handhålla på runt 1/50 på 300 mm och få en del skarpa bilder.

Om du säger det så... Jag tycker mig bara ha sett bildexempel här där skärpan helt klart legat på en annan nivå med fullformat. Men hursomhelst jag har inga planer på att investera i en sådan så jag får göra det bästa jag kan med min D60 ett tag till. Jag är också övertygad om att jag med den kameran kan få till mycket skarpare bilder än de jag hittills tagit.

Sensorstorleken har (inom rimliga gränser :) ingen egentlig betydelse för skärpan. Det går att till exempel utmärkt att få utsökt skarpa bilder med alla Olympus systemkameror som har ännu mindre sensorer än din D60 :) Men så har Olympus många väldigt skarpa och fina objektiv också.

Att du sett bättre skärpa från fullformatskameror beror nog gissningsvis namn på tre helt andra faktorer: a) Köper man en kamera för mer än 20000 kr kostar man i allmänhet även på sig dyra och fina objektiv, b) de flesta som kör den typen av kameror efterbearbetar själva sina bilder från råformat och kan åstadkomma bättre skärpa än kameran själv normalt gör i sina jpg-filer och till sist, c) givetvis inte alla, men många som kör dyra fullformatare har många års träning och erfarenhet som helt enkelt gör att de får skarpare bilder :)

Tänk på att om du kör jpg så är jpg-bilderna du får ur en D60 (och ur nästan alla Nikons kameror) jämförelsevis försiktigt skärpta jämfört med andra märken och kan behöva lite försiktig skärpning i efterbearbetningen.

På tal om skärpa: Här är bilder tagna med en D200 som har i stort sett samma bildsensor som din D60:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=31750052&changemode=1
Nu har han ett mycket fint objektiv (500/4), men inget större fel på skärpan där :)

Bra lista på saker där som inverkar. Angående handhavandet, så försöker jag med teleobjektivet hålla i kameran med ena handen på avtryckarsidan och andra på objektivet, för att förhindra skakningar och speciellt rotationer så gott det går. Avtryckaren håller jag i botten tills bilden är färdigt exponerad.

Alla människor är olika skapta och det finns inte två fotografer som håller kameror exakt lika ... Men vissa enkla grundtips: Håll som sagt med högerhanden kring handtag och avtryck, vänster hand under objektivet, vid långa tider är det bra att trycka in armbågarna mot kroppen och så att säga trycka fast kameran i ansiktet.

Kör gärna serietagning när du är på gränsen tidsmässigt och krama av två-tre bilder i taget - ofta blir det olika mycket skakningsoskärpa, för mig brukar andra eller tredje bilden nästan alltid bli bättre.

Ska kolla om det felfokuserar, har haft på känn att det gör det. Måste väl montera upp den på stativet och använda fjärrutlösaren för att ta reda på saken.

Prova att fokusera på en lite snedställd linjal eller så, men tänk på att fokus kan vara helt ok på nära håll, men sämre på långt eller tvärtom. Ofta är de bättre att provfota lite systematiskt (många bilder och med lite olika "siktpunkter") på något motiv som påminner om det som man ändå sedan vill fota. Sätt dig till exempel vid en fotbollsplan och försök fokusera på fötterna/smalbenen på spelarna och titta sedan på gräset runt deras fötter var fokus verkligen hamnat.

Tack för feedbacken om bilderna, det uppskattas! Och ditt utförliga svar i övrigt. :) Orsaken till att jag håller mig så mycket på gränsen med slutartid och bländare är att det känns som jag blir tvingad till det. En annan här på FS rekommenderade ett Tamron 70-200 f/2.8 som kostar uppemot 700 euro. Inte billigt men säkert prisvärt. Ska försöka få tag på ett sådant, alternativt ett annat i samma prisklass med stabilisator.

Dpreview har testat Tamron 70-200/2,8
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16
och var mycket imponerade av skärpa och bildkvalitet i stort, även vid närbilder. Däremot var de missnöjda med fokushastigheten, så kommer du fotografera mycket sport kan nog Sigmas version vara ett bättre val
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_70-200_2p8_n15
 
Just ja, det felfokuserar med vissa kameror också. Säljer det inte till någon som inte först provat det på sin kamera och har kollat bildresultatet. Funkar det bra kan man väl slänga iväg det för en tusenlapp eller så.


Du skulle inte kunna ta några bilder med det, i det befintliga skicket, så jag kan få se hur mycket det felar?
 
Nu beror det förstås på situationer och motiv, men inom sportfoto resonerar man ofta så här: brus från höga iso kan man till stor del jobba bort i efterbearbetning, oskärpa på grund av rörelse kan ingen efterbearbetning rädda ...

Men att ha en maxbländare på 5,6 är en begränsning, helt klart.

...

Det är i sådana här lägen bildstabilisering kan vara en mycket stor hjälp, som hos Nikons lite dyrare 70-300-variant. Med lite träning kan man då ofta handhålla på runt 1/50 på 300 mm och få en del skarpa bilder.

Jag är personligen mest intresserad av naturfoto (inkl. makro) och konsertfoto, sport är jag knappt alls intresserad av. Nikons objektiv med bildstabilisering kostar lite väl mycket för mig.


Tänk på att om du kör jpg så är jpg-bilderna du får ur en D60 (och ur nästan alla Nikons kameror) jämförelsevis försiktigt skärpta jämfört med andra märken och kan behöva lite försiktig skärpning i efterbearbetningen.

Har börjat fota i raw för någon vecka sen, och det ger helt klart mer frihet och bättre bilder. Tyvärr saknar UFRaw som jag använder (p.g.a. att det är freeware) uppskärpning. Nikons egna program har jag testat men var rätt jobbiga att använda.

På tal om skärpa: Här är bilder tagna med en D200 som har i stort sett samma bildsensor som din D60:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1039&message=31750052&changemode=1
Nu har han ett mycket fint objektiv (500/4), men inget större fel på skärpan där :)

Oj, dom var skarpa! Bättre skärpa än det där behöver knappast någon. :)

Alla människor är olika skapta och det finns inte två fotografer som håller kameror exakt lika ... Men vissa enkla grundtips: Håll som sagt med högerhanden kring handtag och avtryck, vänster hand under objektivet, vid långa tider är det bra att trycka in armbågarna mot kroppen och så att säga trycka fast kameran i ansiktet.

Kör gärna serietagning när du är på gränsen tidsmässigt och krama av två-tre bilder i taget - ofta blir det olika mycket skakningsoskärpa, för mig brukar andra eller tredje bilden nästan alltid bli bättre.

Prova att fokusera på en lite snedställd linjal eller så, men tänk på att fokus kan vara helt ok på nära håll, men sämre på långt eller tvärtom. Ofta är de bättre att provfota lite systematiskt (många bilder och med lite olika "siktpunkter") på något motiv som påminner om det som man ändå sedan vill fota. Sätt dig till exempel vid en fotbollsplan och försök fokusera på fötterna/smalbenen på spelarna och titta sedan på gräset runt deras fötter var fokus verkligen hamnat.

Tack för tipsen! Uppskattas. :)


Dpreview har testat Tamron 70-200/2,8
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16
och var mycket imponerade av skärpa och bildkvalitet i stort, även vid närbilder. Däremot var de missnöjda med fokushastigheten, så kommer du fotografera mycket sport kan nog Sigmas version vara ett bättre val
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_70-200_2p8_n15

Jag tror Tamronen skulle vara det bättre alternativet för mig, speciellt med tanke på makroegenskaperna. Testbilderna i slutet på båda recensionerna var dock fina i båda fallen. Kan montera en närbildslins framför tamronen (Hoyas +4 fick t.ex. utmärkt betyg i den senaste Kamera-tidningen (finsk)), och sen har jag nog vad jag behöver för en bra tid framöver för både tele- och makro-foto. Eller.. kanske en telekonverter skulle sitta bra också i nåt skede. :)

Tack igen för ditt svar, och hoppas att originalpostaren inte blev sur för att vi hijackat den här tråden lite... ;-)
 
Jag är personligen mest intresserad av naturfoto (inkl. makro) och konsertfoto, sport är jag knappt alls intresserad av. Nikons objektiv med bildstabilisering kostar lite väl mycket för mig.




Har börjat fota i raw för någon vecka sen, och det ger helt klart mer frihet och bättre bilder. Tyvärr saknar UFRaw som jag använder (p.g.a. att det är freeware) uppskärpning. Nikons egna program har jag testat men var rätt jobbiga att använda.



Oj, dom var skarpa! Bättre skärpa än det där behöver knappast någon. :)



Tack för tipsen! Uppskattas. :)




Jag tror Tamronen skulle vara det bättre alternativet för mig, speciellt med tanke på makroegenskaperna. Testbilderna i slutet på båda recensionerna var dock fina i båda fallen. Kan montera en närbildslins framför tamronen (Hoyas +4 fick t.ex. utmärkt betyg i den senaste Kamera-tidningen (finsk)), och sen har jag nog vad jag behöver för en bra tid framöver för både tele- och makro-foto. Eller.. kanske en telekonverter skulle sitta bra också i nåt skede. :)

Tack igen för ditt svar, och hoppas att originalpostaren inte blev sur för att vi hijackat den här tråden lite... ;-)


Jo, jag sitter här helt rasande!


Haha, nejdå, verkligen inte.
Det har ju om inte annat varit extremt mycket fakta om allt möjligt, så det har bara varit intressant att läsa, och fakta och info sitter ju aldrig fel, så jag har inget o klaga på, snarare tvärtom!







Men om jag nu ska föra det vidare här nu...



Jag har varit och kollat hos lokala fotohandlare och dom större kedjorna, och kännt och klämt på kamerorna.
Jag var ju först mest inriktad på att inföskaffa mig en billigare, i form utav:

Canon EOS 1000D,
Canon EF-S 18-55 IS,
Sigma 70-300 f/4-5,6 Macro.





Men efter allt testande så lär det nu bli en Canon EOS 40D, då även min budget har töjts ut lite, vilket alltid är bra!

Så nu lär det istället bli:

Canon EOS 40D,
Canon EF-S 18-55 IS,
Canon 55-250 IS,




Som helt klart verkar vara ett mycket bättre val!
Som jag har nämnt tidigare, så ska jag ha det lite till allt möjligt, men först och främst Motorsporter, bollsporter, konsertfoton, landskap/natur, m.m...
Lär detta kitet bli lyckat?
Det verkar ju onekligen asbra! Men vill höra lite mer sprida tankar om detta, skulle vara enormt tacksamt från min sida!


Mvh // Adam.
 
Jag har varit och kollat hos lokala fotohandlare och dom större kedjorna, och kännt och klämt på kamerorna.
Jag var ju först mest inriktad på att inföskaffa mig en billigare, i form utav:

Canon EOS 1000D,
Canon EF-S 18-55 IS,
Sigma 70-300 f/4-5,6 Macro.

Men efter allt testande så lär det nu bli en Canon EOS 40D, då även min budget har töjts ut lite, vilket alltid är bra!
Så nu lär det istället bli:

Canon EOS 40D,
Canon EF-S 18-55 IS,
Canon 55-250 IS,

Som helt klart verkar vara ett mycket bättre val!
Som jag har nämnt tidigare, så ska jag ha det lite till allt möjligt, men först och främst Motorsporter, bollsporter, konsertfoton, landskap/natur, m.m...
Lär detta kitet bli lyckat?
Det verkar ju onekligen asbra! Men vill höra lite mer sprida tankar om detta, skulle vara enormt tacksamt från min sida!
Mvh // Adam.

Hej!

Nu kommer jag trassla till det här ytterligare för dig :)

40D är en riktigt trevlig kamera, stabil och rejäl, bra sökare, tar bra bilder i svagt ljus, den är på många sätt en bättre kamera än 1000D, det håller jag med om. Dessutom säljs den billigt och ger ruskigt mycket kamera för pengarna.

Men, samtidigt kan jag känna som att man ofta får mer för pengarna om man satsar på en enklare kamera och istället lägger lite mer av pengarna på objektiv.

Det andra paketet du funderar på ger mig ett intryck av att du har en budget på lite drygt 12000 kr eller så.

Ett alternativ skulle kunna vara
Eos 1000D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + EF 85/1,8 USM
eller ännu bättre det aningen dyrare paketet
Eos 1000D + Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro + EF 85/1,8 USM

Du kanske tycker de här paketen ser underliga ut, men vad du får då är en standardzoom (nummer två är påtagligt bättre) och ett kort och mycket ljusstarkt teleobjektiv. Normalzoomen (18-55 eller 18-50) är för vardagsfoto och ifall du tar paket 2, kan du även ta hyfsade närbilder.

Att välja en 85/1,8 istället för en telezoom kan verka helt bakvänt, men tro mig, när du fotograferar inomhussport har du mycket mer glädje av en maxbländare på 1,8 än av zoomomfånget! Ute i bra ljus är en 55-250 smidigare, det håller jag med om, men vill du fotografera sport inomhus så är 85:an överlägsen. Dessutom är 85:an ett riktigt underbart objektiv med härlig skärpa, och möjlighet till kort skärpedjup (suddig bakgrund) - ett riktigt bra porträttobjektiv utöver att vara bra för inomhussport. Det är ett objektiv du har glädje av både som nybörjare och om du senare blir superseriös entusiast.

Men kommer du huvudsakligen foto utomhussport, då är 55-250 ett klokare val, men jag skulle hellre ha en Eos 1000D med Sigma 18-50/2,8 än en Eos 40D med 18-55/3,5-5,6.

Som sagt: nu har jag väl förvirrat dig ytterligare :)
 
Som sagt: nu har jag väl förvirrat dig ytterligare :)

Jovisst kan man göra många olika val när man köper en systemkamera. Kittet som är uppe 40D + zoomarna kostar 10k.

Frågan man ska ställa sig är hur mkt man betalar extra för 40D, 450D med zoomarna är ju tex dyrare. Säg att skillnaden är 2k. Du får ju en ruskigt kompetent kamera som skulle kunna ha följande nackdelar.

Ej video inspelning
Inte fullformat

Sedan är det väl nästan inte så mkt mer tycker jag. Vassare autofokus tex, ja det får man leta efter.

Den svaga länken heter väl ljusstyrka. Men att klämma in det i budgeten 10k å täcka in ett brett omfång är svårt. 55-250'ian behåller man gärna den dagen man tex skaffar ett 85 1.8 USM, så kan det då vara skönt att ha en 40D och använda sig av 85 1.8'ans vassa af tillsammans med ett rappt hus.

Skillnaden mellan 1000D och 40D är större än det antal kronor som det i dagensläge skiljer.
 
Senast ändrad:
Jovisst kan man göra många olika val när man köper en systemkamera. Kittet som är uppe 40D + zoomarna kostar 10k.

Frågan man ska ställa sig är hur mkt man betalar extra för 40D, 450D med zoomarna är ju tex dyrare. Säg att skillnaden är 2k. Du får ju en ruskigt kompetent kamera som skulle kunna ha följande nackdelar.

Ej video inspelning
Inte fullformat

Sedan är det väl nästan inte så mkt mer tycker jag. Vassare autofokus tex, ja det får man leta efter.

Den svaga länken heter väl ljusstyrka. Men att klämma in det i budgeten 10k å täcka in ett brett omfång är svårt. 55-250'ian behåller man gärna den dagen man tex skaffar ett 85 1.8 USM, så kan det då vara skönt att ha en 40D och använda sig av 85 1.8'ans vassa af tillsammans med ett rappt hus.

Skillnaden mellan 1000D och 40D är större än det antal kronor som det i dagensläge skiljer.

Hej!

Jag gillar 40D, det är en mycket trevlig, rejäl och grymt prisvärd allroundkamera. Men i mina ögon har den en svaghet jämfört med andra kameror i samma prisklass: autofokusen. Här var ärligt talat de äldre 20D/30D bättre och den nya 50D är överlägsen. 40D är bra på mycket, men för sportfoto är dess autofokus faktiskt inte så påtagligt mycket bättre än 1000D - jag har kört bägge.
 
Hej!

Jag gillar 40D, det är en mycket trevlig, rejäl och grymt prisvärd allroundkamera. Men i mina ögon har den en svaghet jämfört med andra kameror i samma prisklass: autofokusen. Här var ärligt talat de äldre 20D/30D bättre och den nya 50D är överlägsen. 40D är bra på mycket, men för sportfoto är dess autofokus faktiskt inte så påtagligt mycket bättre än 1000D - jag har kört bägge.

Okej. Jag har ju inte använt 1000D mer än att känt på den. 400D har jag använt länge dock. Även 30D har jag använt. 40D och 50D har ju i stort sätt samma AF, vet inte om det skiljer ngt.

Så där har vi väl olika uppfattningar helt enkelt.

Sedan vad som går snabbast gällande:

40D med 55-250 IS & 1000D med 85 1.8 är väl inte helt givet, men tror klart det senare alternativet är snabbare.

Ditt påstående om 40D svagare autofokus med samma kameror i samma prisklass får du gärna förklara. Har läst många bra inlägg av dig angående skärmval osv. Men här har jag svårt att förstå.
 
Okej. Jag har ju inte använt 1000D mer än att känt på den. 400D har jag använt länge dock. Även 30D har jag använt. 40D och 50D har ju i stort sätt samma AF, vet inte om det skiljer ngt.

Så där har vi väl olika uppfattningar helt enkelt.

Hm, en av Canons huvudpunkter när de presenterade 50D var just den drastiskt förbättrade autofokusen ... Så det är inte bara min uppfattning. Kom ihåg att autofokusprestanda inte bara bestäms av antalet fokuspunkter, utan också av den bakomliggande processorkapaciteten och det är så vitt jag förstår där den stora skillnaden mot 50D ligger.

40D med 55-250 IS & 1000D med 85 1.8 är väl inte helt givet, men tror klart det senare alternativet är snabbare.

I alla fall i dåligt ljus inomhus, utomhus i solsken blir skillnaderna antagligen små. Att sedan ha ett par bländarsteg till i ljusstyrka hjälper ju en hel del med tiderna när man fotar inomhus.

Ditt påstående om 40D svagare autofokus med samma kameror i samma prisklass får du gärna förklara. Har läst många bra inlägg av dig angående skärmval osv. Men här har jag svårt att förstå.

Jag jämförde 40D mot den äldre Nikon D200. Utfallet var blandat: I extremt svagt ljus och med stillastående motiv (tänk porträtt i ljuset av ett stearinljus) var 40D överlägsen, dess AF-assist funkar otroligt bra. Men så fort jag försökte köra följande autofokus med motiv som rörde sig, både ute i starkt ljus och inne i en hockeyhall så hamnade 40D hopplöst på efterkälken. Eftersom det här förbryllade mig sökte jag efter andras syn på det och hittade ett par diskussioner på Dpreview där rutinerade fotografer gått från 20D eller 30D till 40D och sedan blivit påtagligt besvikna över kombinationen autofokus och rörliga motiv.

Ett klassiskt citat är ju det från Rob Galbraith när han diskuterade AF i Eos 1D Mk3. På frågan om en 40D var ett alternativ svarade han (bland annat):

"... the EOS 40D produces an unacceptably low percentage of properly focused or even usably focused frames of track events, soccer, rugby, football and basketball in our testing."

Nu är det som sagt i jämförelse med 1D, men han är inte den enda att kritisera 40D för dess AF.

På Canons pressvisning av 50D så pratade de mycket om just AF-prestanda, de hade till och med spelat in en liten film där Brutus Östling visade att han kunde få bra live-bilder av fåglar i flykten med 50D, detta då för att verkligen visa hur mycket bättre AF hade blivit.

Jag har kört Eos 40D, 450D och 1000D och tycker överlag att deras AF-prestanda vad gäller rörliga motiv är ganska likvärdiga - vilket är ett bra betyg för 1000D, den är klart bäst på den saken i sin prisklass.
 
Till Adam, trådägaren:

Jag inser att jag dels i vanlig ordning har en förmåga att driva iväg diskussioner från huvudspåret, dels att det kan låta som om jag sågar 40D, men det är inte vad jag egentligen tänkt. 40D är en riktigt bra kamera och, skulle jag säga, sett till ren prisvärdhet förmodligen ett av de bästa kameraköp man kan göra just nu.

Min poäng är att just när det gäller sportfoto så ger en 40D överraskande liten fördel jämfört med en 1000D. Men visst har den fortfarande fördelar, det är en på i stort sett alla punkter bättre kamera - snabbare, robustare, fler knappar och reglage (gör den mer lättjobbad) osv osv. Ta bara en sådan liten detalj som att 1000D saknar spotmätning, något som i många situationer är mycket smidigt att ha.

Det paket du funderade på med 40D är ett bra paket, ingen tvekan om den saken. Men fundera gärna lite på några saker:
a) skall du prioritera kamera eller objektiv. Inget fel i någondera, men fundera gärna lite på saken. Jag tror många förköper sig lite på kamera och har sedan inte riktigt råd med objektiv de kanske haft större glädje av.
b) när du väljer objektiv, titta inte bara på zoomomfång. En 85/1,8 kan verka oerhört begränsad jämfört med en 55-250, men det finns fler saker att ta med i beräkningen, som ljusstyrka som dels ger dig kortare slutartider i svagt ljus, dels gör autofokusen snabbare.
c) du behöver inte fatta alla beslut här och nu. Börja med ett paket med en kamera och ett objektiv. Lär dig de grejerna och fortsätt sedan med nästa objektiv när du har mer egna erfarenheter och hunnit fundera lite mer på vad du tycker känns roligast. En av fördelarna med en systemkamera är ju just att det är ett system med en massa delar som man kan skaffa lite vartefter.
 
Tack alla för alla synpunkter och tips!


Som svar på tal här nu då, om vad ni har diskuterat, så har jag hittat detta:

Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 + EF 75-300 mm f/4-5,6 III = 6074kr (inkl.frakt)
och då även köpa till: Canon EF 85/1,8 USM = 4185kr (inkl.frakt)


Jag får ju inte IS i 18-55, men det kanske inte är så farligt eller kommer det i en del fall bli rätt jobbigt?
Jag får ju både ett hyffsat telezoom objektiv för utomhus-bruk, och det ljusstarka fasta 85/1,8, för 10259kr (inkl.frakter)


Blir då det paketet mer prisvärt än det med 40D´n?


Mvh // Adam.
 
Tack alla för alla synpunkter och tips!


Som svar på tal här nu då, om vad ni har diskuterat, så har jag hittat detta:

Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 + EF 75-300 mm f/4-5,6 III = 6074kr (inkl.frakt)
och då även köpa till: Canon EF 85/1,8 USM = 4185kr (inkl.frakt)


Jag får ju inte IS i 18-55, men det kanske inte är så farligt eller kommer det i en del fall bli rätt jobbigt?
Jag får ju både ett hyffsat telezoom objektiv för utomhus-bruk, och det ljusstarka fasta 85/1,8, för 10259kr (inkl.frakter)


Blir då det paketet mer prisvärt än det med 40D´n?


Mvh // Adam.


Jag citerar mig själv nu istället...

Det paketet med 40D verkar ju egentligen rätt oslagbart, även om man kanske får någon billigare kamera med något bättre objektiv för samma pris.
Men fallet är, att jag kommer köpa kameran o allt, för mina sommarjobbspengar som jag har jobbat ihop nu under sommaren.
Och jag kommer inte tjäna mycket mer pengar förrän till nästa sommar, med undantag för Julafton och födelsedag...

Och då kommer jag få ha ganska liknande saker under ca 1 år, och med det i tanken och att jag även redan har kommit en bit angånde "manuella" lägen i kameran, så är jag osäker på om jag kanske kommer växa ur 1000D under 1 år (jag är fortfarande amatör, men har av kompisar fått veta att det kan gå fort)

Och då är det kanske bättre att satsa på en kamera som 40D med dom 2 helt okej objektiven.
För till jul och 22 februari (födelsedag), så är det ju väldigt mycket om man får en ny kamera om man vill byta upp sig från 1000D.
Men om man då redan har 40D, så är det lättare att kunna önska sig lite mer objektiv, som t.ex. Canon EF 85/1,8 USM, som kostar runt 4000, istället för en hel kamera för ca: 8-10000. Det är mycket större chans att det går att genomföra, och det är ju faktiskt lättare att köpa fler objektiv på vägen, när ens erfarenheter ökar, än att köpa nya kameror.

Så med framtiden i åtanke, så känns det som att det är bättre för mig att ha en "långtids" fungerande kamera, istället för att ha en som man sedan behöver byta upp sig från, och det är också med min ekonomi i tankarna.

Jag vet även, att om man vill ha dom där riktiga "proffsobjektiven" så krävs det en hel del pengar, men det tar ju en ganska lång tid innan något sånt behövs... Och även då är det ju bra om man kan ha kvar detta köpets kamera, som fortfarande håller hög standard, så man inte behöver köpa en ny kamera för dom pengarna utan istället kan lägga dom på ett maffigare objektiv.



Rätta mig om jag har fel, men det är mina tankar över mitt kameraköp, tycker själv att det låter rätt vettigt (för att komma ifrån mig ;-) )


Mvh // Adam.
 
Jo jag tycker också ditt resonemang låter vettigt. Angående objektiven som följer med är inte själva bildstabiliseringen grejen (IS), utan mer att dessa är bättre optiskt än tex 18-55 och 75-300. Sedan att försöka få med 85 1.8 till konserter och inomhus sport är inte alls någon dum tanke som jag egentligen sätter mig emot. Utan att kompromissen till den övriga utrustningen blir för stor.

Men att göra ett komplement till 40D kittet med 85 1.8 är riktigt bra. Ett år går fort och var ungefär den tiden som det tog för mig att komplettera min 350D med ett 70-200 F/4.

Angående 40D och autofokus. Så kan man debatera mkt, och det är ett sidospår till tråden. Men jag ser mig nog ganska kräsen som användare på den punkten (autofokus). Foto ser ingen skillnad mellan 40D och 50D i snabbhet. Sedan så hade väl Brutus aldrig heller testat mot 40D. Det var ett litet marknadsföringsjippo för ett år sedan och där igenom fick 50D ett hårt mottagande av högt ställda förväntningar.

Well well, tur det handlar om kameror, men kan vara kul att skriva här ibland.

Inga super bilder som jag tog för 2 timmar sen här på smögen. Men man kan se på regnet att det blåste en del. Den översta är hela bilden, och den undre en liten beskärning. 40D och EF 400 5.6. Visst kunde jag använt en kortare tid, men det är inte alltid som man är med:)

EXIF: 1/500, ISO 640 och bländare 5.6
 

Bilagor

  • IMG_5575R-small-FS.jpg
    IMG_5575R-small-FS.jpg
    88.5 KB · Visningar: 94
  • IMG_5575R-small-FS2.jpg
    IMG_5575R-small-FS2.jpg
    86.7 KB · Visningar: 91
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.