Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa skärm?? 20"+ budget

Produkter
(logga in för att koppla)

rica5736

Ny medlem
vad ska jag leta efter för spec när det gäller skärm för under 3000.- om jag ska ha en skärm för redigering osv ? idag har jag två 21" crt skärmar och vill gå över till wide skärmar flr redigering då dem tar mindra plats! vart och vad ska jag leta efter ? tips och andra erfarenheter är mycket välkommnande.

MVH
Rikard
 
Nu är den visserligen ingen widescreenskärm, men jag är enormt nöjd med min Sony SDM-S205F.
Det är en IPS-panel så färgerna är helt underbara!

Den har gått upp och ner i pris ett tag, just nu tar komplett.se 3995:- för den, jag gav 3400:- i vintras.

1600x1200 räcker utmärkt för mig, men jag vet förstås inte om det gör det för dig...
 
I mitt tycke "måste" man gå upp på 24" om det ska vara wide. Mindre skärmar än så har bara 1080 pixlar i höjdled. Alltså obetydligt mindre än de vanliga 19" TFT-skärmarna på 1280x1024. Det är rätt tunt för redigering av bilder i porträttformat.

Kruxet med wide är att man inte "får" pixlar på bredden utan skalar bort pixlar på höjden, för att få wide-formatet. Så ur redigerings-synpunkt skulle jag själv jämföra 20" på 1600x1200 med 24" på 1920x1200 när man väger wide kontra icke-wide.
 
Acer AL2216Ws 22" 5ms TCO-03 Widescreen

lite segt i repons, men ligger i prisklassen 2945:- kr men har du högre krav så är det bara att slänga in lite mera pengar.



freka586 skrev:
I mitt tycke "måste" man gå upp på 24" om det ska vara wide.

22" räcker, man lär snart inse att texten blir små så småningom, men 24" för 3000:- nääh... funkar inte riktigt. Isf skulle behövas lägga ut lite mera pengar på en bra 24" isf...
 
För 3k är det nuförtiden svårt att hitta något som är lite mer inriktat mot redigering. Verkar som om wide-skärmar med TN-paneler börjar bli normen. Och jag själv behåller nog gärna de extra 200 pixlarna på höjden så länge det bara går ;)

Om man kan skramla ytterligare 775 kr så har LG L2000C en riktigt fin S-IPS panel som ska vara mkt bra just för detta, 20" och 1600x1200. Samma panel under skalet som i dyrare och kritikerrosade NEC-skärmar. Se bara till att det inte blir L2000CE, den varianten har TN-panel.
 
en philips 200wp7es kommer det nog bli nu, då jag inte hittar en enda bra rewiew om LG. i 200wp7es är det mvp paneler i och verkar vara helt ok.
vad tror ni om den ?

eller skall jag ta en Lars Göran =?
 
Jag har försökt köpa en LG2000C skärm sen i våras utan framgång. Den har utgått och ingen verkar ha någon kvar. Någon som har något bra tips?
 
Nä, skärmar med 1600x1200 verkar (tyvärr!) vara ett utdöende släkte, framför allt med kvalitetspaneler.

Vad finns för ytterligare alternativ i rimliga prisklasser?
 
DET skulle jag verkligen med vilja veta.. känner inte att vare sig min plånbok eller värdet av att lägga 6-11 000 på en skärm känns bra..

men däriemot 2 st får kärna kosta på sin höjd 6500.-
 
Nu är skärmarna köpta.
Det lev 2 st Philips 200WP7ES och jag kan inte vara mer än super nöjd. och dem är inte MVA paneler i dessa utan S-IPS paneler. /jag orka inte ringa eller så så jag montera isär den ena för att verkligen försäkra mig om detta.
Tips till alla är att köpa en (om man nu köper dessa) se till att tillverknings datumet är senare än juni 2007 då det finns flera som är äldre och har dem gammla MVA panelerna i dessa och lider av små fel och ev defekter som kan bara "uppstå" som Philips sa. då jag pratat med en del tekniker för att verkligen få fram om det är MVA eller S-IPS maneler. Kan verkligen Rekomendera denna skärm varmt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.