Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa sigmaobjektiv i USA (Hjälp!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen_

Aktiv medlem
Känner några som ska till New York snart och jag hade tänkt beställa ett objektiv med dom på Adorama.
Hade tänkt beställa ett Sigma 100-300 F4, och jag undrar om man får någon garanti i Sverige?
Har också läst att även om man köper det i USA och tar hem det till Sverige så måste man endå betala andra extra kostnader, stämmer det?

http://www.adorama.com/SG100300DGNK.html

Tacksam för svar!
 
Kanske ingen hjälp, men efter att lokal moms (ca 10%) lagts på så tjänar man minimalt på USA köp kontra ex.vis Pixmania inom EU där alla garantier gäller. I vissa fall kan t.o.m Japan Photo, Rajala osv ligga lägre än Pixmania. Iaf till Canon, vet inte vad du har men Sigma till andra kameror verkar ligga 10-20% högre i pris på de jag tittat på då och då. Ska du dessutom tulla så är det ingen vinst alls, ofta tvärtom.
 
Ja, New York-momsen är runt 10% sist jag kollade, du kan inte lämna affären utan att betala den. Sen ska du eg. förtulla objektivet, den skattesatsen kan jag inte men jag har för mig den är högre. Om du skippar låda osv i din packning så ska du väl ha otur om du stöter på någon tulltjänsteman som är övernitisk, men om rätt ska vara rätt så tillkommer även den kostnaden.

EDIT: vet fortfarande inte vad du fotar med. Men för flera dyra Canonobjektiv så är det väsentligt billigare - trots moms osv att köpa i NY. Det är just Sigma där det inte är så stor skillnad av någon anledning.
 
Senast ändrad:
Jag flyger ofta till New York och jag har köpt många kameraartiklar i NYC. Både på Adorama, B&H eller J&R. Just nu när dollarn står i ca 7.25 är det goda möjligheter att göra bra affärer där. Den lokala skatten tillkommer dock. Fn 8.75 %. Skatten kan man komma undan genom att handla online och skicka artikeln till en annan stat där man plockar upp den. Dock är det inte säkert att ditt svenska kreditkort accepteras för köp online, (I butiken är det dock inga problem).i

Beträffande garantier i USA så är det lite lurigt. Försäljningsstället (Adorama) ger normalt bara två veckors garanti. I övrigt beror det på vilket märke på utrustningen man köper. Nikon ger ett års USA-garanti. Canon tror jag normalt ger ett års världsgaranti men ibland säljs sk "grey market" eller "white box" och då är det även där bara USA-garanti. Sigma vet jag inte. Men om du vill ha garantier som gäller i Sverige så finns det internationell garanti att köpa till. Jag brukar på Adorama köpa till "Mack international warranty". Jag tror den i ditt fall kostar ca 35 dollar för 7 års tilläggsgaranti.
Om objektivet går sönder under denna tid så mailar du Mack så blir du anvisad vart du ska sända objektivet för att få det reparerat i Sverige. Obseverera att denna garanti bara gäller ursprungliga fel. Slår du till objektivet så det skadas och detta syns utanpå så gäller inte garantin.
Det finns många oseriösa ställen i New York, men Adorama, B&H och J&R är ok. Alla har världsgaranti att köpa till och alla har webbsidor med aktuella priser.

Observera att dina kompisar riskerar att åka in i tullen i Sverige och få betala tull för produkten eftersom de får ta in varor för max 4300:- . Lycka till med köpet.
 
Tack så mycket för alla era svar! :)
Jag kanske är lite trög men menar du att om jag skickar objektivet till tex florida så slipper jag alla extra kostnader (skatt, moms?)
 
När det gäller Canon-objektiv (inte hus) så råder världsgaranti. Dvs ex.vis Intervision i Sverige är "skyldig" serva dom om det behövs. Det finns s.k. "imports" (på B&H där jag köpt) som är någon enstaka procent billigare. Men jag har köpt de märkta med "USA" och då gäller garantin worldwide - det framgår även av papprena som kommer med objektiven. Det här gäller alltså inte Sigma-objektiv till Canon - utan bara Canon, Sigma har sina egna regler - och som sagt, Sigmas priser i USA är inte lika förmånliga trots nuvarande dollarkurs som de som gäller för USA-sålda Canonobjektiv.
 
Ja, New York-momsen är runt 10% sist jag kollade, du kan inte lämna affären utan att betala den. Sen ska du eg. förtulla objektivet, den skattesatsen kan jag inte men jag har för mig den är högre. Om du skippar låda osv i din packning så ska du väl ha otur om du stöter på någon tulltjänsteman som är övernitisk, men om rätt ska vara rätt så tillkommer även den kostnaden.

EDIT: vet fortfarande inte vad du fotar med. Men för flera dyra Canonobjektiv så är det väsentligt billigare - trots moms osv att köpa i NY. Det är just Sigma där det inte är så stor skillnad av någon anledning.

Fotar med en nikon d3000
 
Jo, det är riktigt. Skickar du den till Florida så slipper du den lokala (delstatliga) skatten på 8.75 % som annars tillkommer.
Tar dina kompisar hem objektivet och går genom tullen så är ju risken försvinnande liten att de
åker in i tullen, men om de gör det så är det bra om kartongen till objektivet är slängt occh objektivet ligger jämte en annan kamera. Då lär ingen tullare fråga några frågor.
Jämför priserna på J/R, Adorama och B/H och köp där det är billigast. Men det kanske är som wfrank säger att vinsten är liten.
Jag rekommenderar världsgaranti- Det gör objektivet garanterat lättsålt som begagnat i Sverige.
 
Jag kanske är lite trög men menar du att om jag skickar objektivet till tex florida så slipper jag alla extra kostnader (skatt, moms?)
Nej, det du kan slippa genom att be butiken i NY skicka till Florida är den lokala försäljningsskatten på drygt 8 procent. Svensk moms och tull ska du betala när du tar in varan i landet.

Alla är vi ju olika, men personligen skulle jag ha svårt att tänka mig att be några vänner begå brott för att jag skulle spara ett par tusenlappar.
 
Nej, det du kan slippa genom att be butiken i NY skicka till Florida är den lokala försäljningsskatten på drygt 8 procent. Svensk moms och tull ska du betala när du tar in varan i landet.

Alla är vi ju olika, men personligen skulle jag ha svårt att tänka mig att be några vänner begå brott för att jag skulle spara ett par tusenlappar.

Jag skulle inte heller göra det.
 
När det gäller Canon-objektiv (inte hus) så råder världsgaranti. Dvs ex.vis Intervision i Sverige är "skyldig" serva dom om det behövs. Det finns s.k. "imports" (på B&H där jag köpt) som är någon enstaka procent billigare. Men jag har köpt de märkta med "USA" och då gäller garantin worldwide - det framgår även av papprena som kommer med objektiven. Det här gäller alltså inte Sigma-objektiv till Canon - utan bara Canon, Sigma har sina egna regler - och som sagt, Sigmas priser i USA är inte lika förmånliga trots nuvarande dollarkurs som de som gäller för USA-sålda Canonobjektiv.

hmm, är du säker på att världsgarantin gäller i Europa på objektiv som är köpte i USA, jag är det inte,men kanske nån som vet säkert?

I övrigt har vi väl alltid vetat att Sigmaobjektiv tjänar man aldrig på att köpa i USA, lika bra att lägga ner idén och köpa här hemma.
 
Alla är vi ju olika, men personligen skulle jag ha svårt att tänka mig att be några vänner begå brott för att jag skulle spara ett par tusenlappar.

Jag nog inte heller be några vänner begå brott även för större summor, men det är väl inget brott att skicka objektivet till Florida? Brottet vad jag vet är att inte deklarera skatten.

Hur som helst, jag håller med om att risken är väldigt liten att bli kollad. Har rest till och från USA de senaste 7 åren och inte blivit stoppad en enda gång. Tror inte riktigt tullen har resurser, kunskap eller prioriterar att kolla om folk tar med sig nya objektiv från utlandet.
 
Jag nog inte heller be några vänner begå brott även för större summor, men det är väl inget brott att skicka objektivet till Florida?
Nej, det tror jag inte det är. Men det var ju inte det som det handlade om, utan att TS skrev att han skulle be vänner köpa prylarna och ta med dem hem.
 
Vill du ha lådan etc så skicka dessa med post hem till dig och ta objektivet genom tullen tillsammans med din kamera = i det närmaste noll risk att en tullare skulle bry sig. Skulle ha fråga så hävdar du bara att du haft det med dig ut från Sverige.
 
Nej, det tror jag inte det är. Men det var ju inte det som det handlade om, utan att TS skrev att han skulle be vänner köpa prylarna och ta med dem hem.

Aha. Ja, förlåt, man kan inte be sina vänner att ta hem saker från USA utan att skatta eller tulla för dem. Det vore hemskt. Mao borde inte ens såna här trådar få existera. Men om de nu ändå gör det kan jag också råda TS att ta hem objektivet utan lådan, för säkerhets skull.
 
Nej, det tror jag inte det är. Men det var ju inte det som det handlade om, utan att TS skrev att han skulle be vänner köpa prylarna och ta med dem hem.

Fast själva frågan var om han skulle skicka det till t.ex. Florida för att slippa den statliga skatten. Och det är inget brott i sig. Bara när man sedan glömmer bort att deklarera för det.
 
Jag skulle aldrig be mina vänner att begå något brott för att jag ska tjäna några tusen.
Det enda jag undrade var om man fick med någon världsgaranti och om det var några extra kostnader.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.