Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa/sälja stulen utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej på er,

Finns det något sätt för mig som privatperson att kolla upp om det är stöldgods som jag är på väg att köpa?

Jag skall eventuellt köpa ett antal begagnade fotoprylar, priserna verkar ok, dvs inget misstänkt med priserna eller så.
Jag känner inte säljaren men lever i tron att det är en ärlig person.

MEN

Jag vill inte råka ut för köp av stöldgods.

Går det överhuvudtaget att kolla upp detta någonstans, tex polis eller försäkringsbolag eller... ?!?!

Mvh
Anders Gunnare
Luleå
 
Det är helt på eget iniativ av de som förlorat utrustning. Det är altså igen sammanställning från försäkringsbolag eller polis.

Jag tror inte det finns någon som är beredd av avsätta tid och pengar för att göra en sådan listan. Det nåste vara ett häst jobb att samla in data och uppdatera en sådan lista.
 
Stöldgods

Hej Anders!
Var så säker på att det finns mängder av stöldgods på marknaden. På Tradera, Blocket, E-bay, i tidningar; och här på fotosidan. Om möjligt möt säljaren, få et skrivet kvitto,kopi av tidligare nota, manualer etc. Da har du gjordt ditt, og kan inte lastas för evnt. heleri.
God handel
mvh Erik
 
Re: Stöldgods

fujicanon skrev:
Hej Anders!
Var så säker på att det finns mängder av stöldgods på marknaden. På Tradera, Blocket, E-bay, i tidningar; och här på fotosidan. Om möjligt möt säljaren, få et skrivet kvitto,kopi av tidligare nota, manualer etc. Da har du gjordt ditt, og kan inte lastas för evnt. heleri.
God handel
mvh Erik

Men man blir däremot av med prylarna utan ersättning...

Vill man vara helt säker ska man ta legitimation på säljaren och se till att man får originalkvittona till prylarna.

då vet man i alla fall vem amns ka skicka polisen på och vem man ska kräva på ersättnignen för prylarna som polisen lämnat ut till det riktiga ägaren.
 
Re: Re: Stöldgods

Dajo skrev:
...se till att man får originalkvittona till prylarna....

Finns ju ett problem, den dagen exempelvis undertecknad vill sälja något ur den befintliga kameraväskan. Har typ 10 artiklar på ett och samma kvitto, säljer jag en glugg vill jag ju fortfarande ha kvar kvittot för resterande prylar, eller hur!?

Förstår andemeningen, men ibland får man nog nöja sig med en kopia av ett kvitto som köpare...

Mvh
André
 
Re: Re: Re: Stöldgods

D.A.Ö skrev:
Finns ju ett problem, den dagen exempelvis undertecknad vill sälja något ur den befintliga kameraväskan. Har typ 10 artiklar på ett och samma kvitto, säljer jag en glugg vill jag ju fortfarande ha kvar kvittot för resterande prylar, eller hur!?

Förstår andemeningen, men ibland får man nog nöja sig med en kopia av ett kvitto som köpare...

Mvh
André

Då kanske originalkvittot kan uppvisas vid köp...

Min tanke är att det ju väldigt sällan är någon som lyckas stjäla pryl, originalkartong samt kvitto.

Själv är jag noga med att få ett separat kvitto för varje pryl.
 
Kräv att du får serienummret på prylarna i förväg. Får du det så är det nog OK.
Jag skulle köpa en bärbar dator på BLOCKET.
Dom flesta "försvann" när jag bad om serienummret/servicenummret.
 
Tackar

Hej på er,

Tack till er som svarat på min fundering, det finns flera saker man bör tänka på för att inte råka illa ut.

Det är många kloka saker som ni sagt som jag skall ha i åtanke på vid köp.

Ha en bra dag

Mvh
Anders
 
Re: Re: Re: Re: Stöldgods

Dajo skrev:
Då kanske originalkvittot kan uppvisas vid köp...

Min tanke är att det ju väldigt sällan är någon som lyckas stjäla pryl, originalkartong samt kvitto.

Själv är jag noga med att få ett separat kvitto för varje pryl.

Håller helt med, såvida inte köparen bor i Malmö och säljaren i Kiruna ;-)

Kanske inte vore en dum idé att göra så i fortsättningen när man köper utrustning, att separera allt. Tack för tipset!

Mvh
André
 
Lite förvånad blir jag...

Varför är det ingen som föreslår att man kan ringa polisen ???
På småsaker för de inget riktigt register på det viset men på dyra prylar såsom kameror, objektiv etc.. så finns faktiskt ett nationellt register..
Jag ringde polisens växel i Göteborg och frågade om de hade möjlighet att göra en sökning i ngt nationellt register och det gjorde de så gärna medans jag väntade i telefon...
Självklart skall man begära att åtminstone få se kvitton men de kan ju faktiskt komma bort av helt legitima orsaker - flyttning, separationer eller inbrott...
När jag köpte min beg. kamera så begärde jag dessutom ett skrivet signerat kvitto från säljaren utöver ovanstående...vilket han gärna skrev med artikelnummer och allt...

Lyck till med ev. köp !!

/ Magnus
 
Re: Lite förvånad blir jag...

Mangepange skrev:
Varför är det ingen som föreslår att man kan ringa polisen ???

...

/ Magnus

Tack Magnus,

Det var ju faktiskt en god idé,
jag tror att anledningen till att
man inte tipsat om detta kanske tror/trott
att Polisen inte hade tid att hjälpa till med detta.

Tipset var bra.

Mvh
Anders
 
Det är klart man kan ringa polisen men hur kul är det att sitta i telefonkö eftersom det nog inte är så lämpligt att ringa på deras larmnummer.

Jag väntade i 45 minuter i kö när jag skulle göra en anmälan.

Men det är Stockholm det.

Bättre att ringa salapolisen eller så.

Alla stöldanmälda serienummer finns naturligtvis i ett nationellt register.

Annars ska jag bli tjuv och bara stjäla utanför Stockholms länsgräns.

Och sälja grejerna innanför länsgränsen.
 
Lasse H skrev:
Det är klart man kan ringa polisen men hur kul är det att sitta i telefonkö eftersom det nog inte är så lämpligt att ringa på deras larmnummer.

Jag väntade i 45 minuter i kö när jag skulle göra en anmälan.

Men det är Stockholm det.

Bättre att ringa salapolisen eller så.

Alla stöldanmälda serienummer finns naturligtvis i ett nationellt register.

Annars ska jag bli tjuv och bara stjäla utanför Stockholms länsgräns.

Och sälja grejerna innanför länsgränsen.

Vilket nummer ringer du då?


Dom gånger jag har behövt komma i kontakt med polisen i icke akuta situationer har 11414 fungerat utmärkt med svar efter några få signaler på kontorstid.
 
Jag minns inte vilket nummer jag fick via 118118.

Tog mig 45 minuter att anmäla att jag hittat en stulen Porsche på Järvafältet...
 
Lasse H skrev:
Jag minns inte vilket nummer jag fick via 118118.

Tog mig 45 minuter att anmäla att jag hittat en stulen Porsche på Järvafältet...

Det kan ju förklara saken.

Är inte receptionen bemannad just då (eller dom kanske inte har tid att svara i telefon) så är det säkrare att ringa deras nummer för icke akuta situationer 11414 som tagits fram just för att man itne ska riskera att ringa till telefoner som ingen svarar i för tillfället.

Jag ser en ensam ringande telefon i ett tomt kontorslandskap framför mig...
 
Nome Nescio skrev:
Det finns en lista med serienummer som är publiserad på en norsk webadress, foto.no. Kolla under "registret"

Borde inte FS ha någon liknande lista där man kan anmäla serienummer på stulen utrustning? Stöldlistan skulle kunna vara kopplad till recensionsbanken, så blir det lätt att söka på just den pryl man tänker köpa.

(Kanske har frågan varit uppe förr,men jag hittade iaf inget när jag sökte.)
 
Jag gillar polisen..

Jag slog upp gula sidorna och hittade ett "icke-akut" nummer som jag ringde. I mitt fall var det till "Hotell Skånegatan" som vissa skämtsamt kallar polishuset i Göteborg.
Damen som svarade var mycket trevlig och hjälpte mig på ett jättefint sätt, men självklart kan det bero på arbetsbelastning etc..vilket man också måste ha respekt för.
Mitt samtal tog totalt ca 15 min och jag fick ingen kötid alls...kanske hade jag tur, men varför inte försöka ?

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.