Annons

Köpa photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
[redigerat av forumvärd]

Och jag bryr mig inte ett dugg omm alla kommentarer som 40+ gubbar kommer att skriva om mig haer i forumet, efter det haer inlagget... om hu fel jag har, omogenhet med mera...damen stallde en fraga och jag svarade pa den... inget mer med det...
/Rickard
 
Jonsjoberg skrev:
Är väl ingen som kallat dig för "äcklig tjuv", Bengt Johnsson skrev "Tjuvar är äckliga" och så länge du inte är en tjuv så finns det ingen anledning att ta åt sig, eller?


Nej efterssom jag inte är nån tjuv så tar jag inte åt mig *s* Men man skulle ju kunna tolka era inlägg som att ni anser att jag är det, eller varför annars skriva att tjuvar är äckliga? På vilket sätt var den kommentaren relevant i den här diskussionen , om inte för att ge mig en liten pik?
 
BengtJohnsson skrev:
Jag har - mycket medvetet - inte kallat någon för någonting.

Möjligen skulle man, om man är på det humöret, kunna tolka dina inlägg här så att du letade efter ett sätt att plocka åt dig resultatet av åratals utvecklingsarbete utan att betala för dig.

En annan tolkning är naturligtvis att du letar efter en on-line-affär, så att du slipper extrakostnaderna för själva CDn med programmet. Så har jag själv köpt PhotoImpact, och det blev både billigt och lagligt.

Nej jag vill verkligen inte plocka åt mig resultatet av ngn annans arbete utan att betala för mig. Faktiskt så har jag inte fattat att det är en så stor grej, jag är rätt ny på det här med att ladda ner saker.Men jag tkr det är rätt otrevligt att skriva spydiga kommentarer osv till mig, jag har inte varit otrevlig mot ngn med min fråga.....
 
petter olsson skrev:
Hm, självklart ska man betala för photoshop.
(hur många som verkligen gör det eller inte
kan man läsa i någon annan tråd här på fs)

Däremot kan man ju tycka att det är lite dumt
o fråga var man kan ladda ner ps här på fs.
bättre o gå på flashbacks forum eller nått då.
(ja där kan du läsa om allt från att tömma
andras bankkonton till vad man ska tänka på
när man tar LSD)

och den här posten är inte menad som
propaganda för någonting,. bara lite info


=)

/petter

jämför du nedladdning av gratis photoshop med att stjäla pengar eller använda droger? Det är väl lite långsökt.... eller ska jag känna mig som en jättedålig människa nu? *s*
 
Hej igen!
Jag tänker INTE ladda ner ngn piratversion och är alltså INTE en tjuv, så ni som känt er manade att skriva spydiga kommentarer kan sluta med det nu. You´ve made your point....
Jag har fått tips och hjälp på annat sätt, UTAN att vara olaglig =)

Tack till alla som kom med tips och råd på ett trevligt sätt =)
 
Lynx76 skrev:
Nej jag vill verkligen inte plocka åt mig resultatet av ngn annans arbete utan att betala för mig. Faktiskt så har jag inte fattat att det är en så stor grej, jag är rätt ny på det här med att ladda ner saker.Men jag tkr det är rätt otrevligt att skriva spydiga kommentarer osv till mig, jag har inte varit otrevlig mot ngn med min fråga.....



Du ville ha tag i Photoshop "utan att betala flera tusen".
Du ville "ladda ner nånstans".
Du ber oss "haha, ta och slappna av".

Vad tycker du att det ser ut som?

Om du hann läsa Rickards inlägg innan forumvärden raderade de värsta delarna, så... nåja, det är borta nu. Han mognar väl, om han har tur.
 
Lynx76 skrev:
jämför du nedladdning av gratis photoshop med att stjäla pengar eller använda droger? Det är väl lite långsökt.... eller ska jag känna mig som en jättedålig människa nu? *s*

Jämför och jämför.. olagligt är det alltihop iaf =)

för vad jag vet så finns inte photoshop för gratis
nedladdning på lagligt vis. (eller jo, du kan ju
alltid ladda ner demoversionen)
 
och nej jag är inte heller särskilt sugen på
att köpa ett program för flera tusen kr..
(tur då att jag har tillgång till ps genom
jobbet)
 
Vad skall man säga. Jag har köpt Nero i kartong men råkat drälla bort cd-skivan. Då är det väldigt trevligt att man kan ladda hem allt från tillverkarens webbplats utan att behöva betala en massa pengar för en ny version eller cd.

Bara ladda hem och peta in serinummret och allt är som det skall vara. Inga olagligheter har begåtts och jag kan inte tänka mig att någon ens kan anse det vara omoraliskt. Säker kan man dock inte vara...
 
Loungepuppy skrev:
Ovanstående är naturligtvis inte ett försvar för att använda piratprogram men det är ändå intressant hur människor liksom väljer ett område att vara moraliska på men förbiser andra.

Jag instämmer. Skattefifflare moraliserar över hembrännare och och hembrännare moraliserar över fortkörare och i slutändan är det nog ganska tillfredsställande att alla egna brister till trots kunna få spy galla över någon med än större brister.

med vänliga hälsningar

Johnnie
 
Lynx76 skrev:
jämför du nedladdning av gratis photoshop med att stjäla pengar
Det handlar inte om pengar. Det är svårt att värdera digitala produkter; det problemet har vi dragits med ett tag och vi kommer säkert att göra det ett tag till. Det tråkiga är att den olagliga distributionen är en del av problemet. Det bekräftar bara för producenterna att produkterna har ett värde. För 10 år sedan var Gimp i sin vagga. Ingen skulle säga att det är en fullvärdig konkurrent idag men hur ser det ut om ytterligare 10 år? Det blir svårt för Adobe att ta betalt för sin produkt när vi har kommit så långt. Frågan är när vi når den gränsen. Det gör vi den dagen som vi går över till Gimp (eller något annat) och på det sättet visar för Adobe att Photoshop inte har ett mervärde. Ja... media är också en del av problemet men fotoindustrin och fototidningar har gått i varandras ledband sedan mellankrigstiden så det är inget nytt.

Sedan har vi det där med respekt och det behöver inte heller vara kopplat till pengar. Det är klart att jag skyddar min monetära rätt. Samtidigt är det en marginalinkomst för mig och då är det viktigare för mig att jag kontrollerar hur bilderna används. Det går att spekulera huruvida Adobe tjänar eller förlorar på den olagliga distributionen men det är totalt ointressant. De har valt att kontrollera användningen av sin produkt genom att ta betalt för den. Jag tycker kanske inte om det men jag respekterar det.
 
BengtJohnsson skrev:
Du ville ha tag i Photoshop "utan att betala flera tusen".
Du ville "ladda ner nånstans".
Du ber oss "haha, ta och slappna av".

Vad tycker du att det ser ut som?

Om du hann läsa Rickards inlägg innan forumvärden raderade de värsta delarna, så... nåja, det är borta nu. Han mognar väl, om han har tur.

Nej jag hann inte läsa Richards inlägg, vad stod det?
Jo jag förstår att det ser ut så men jag kanske uttryckte mig otydligt... man behöver ju inte ta för givet att jag menar att jag vill ladda ner en piratkopia av hela programmet och börja skriva otrevliga svar? Det var väl det jag menade med att ni som skriver sånt ska "slappna av".
Sen såg jag ju att det fanns en demoversion som man kan testa i en månad och att det finns andra, gratis, program och det var nåt sånt jag var ute efter , efterssom jag skrev att jag inte kan betala flera tusen. Jag HAR faktiskt inte 10000 att lägga på "riktigt" PS, även om jag skulle vilja.
 
petter olsson skrev:
och nej jag är inte heller särskilt sugen på
att köpa ett program för flera tusen kr..
(tur då att jag har tillgång till ps genom
jobbet)

Haha, det kommer jag också ha, kom jag på, i januari börjar jag på nytt jobb =)
 
Lynx76 skrev:
Nej jag hann inte läsa Richards inlägg, vad stod det?
Haha :) Jag förmodar att du skämtar? Eftersom forumvärdarna raderade i hans inlägg så hoppas jag du förstår att om någon skulle skriva samma sak skulle det inte bara raderas om utan även den personen skulle få en varning från forumvärdarna. Så jag tycker det är onödigt om att be om sådant. Visst får folk göra som de vill men redaktionen brukar vara ganska tydliga med vad de vill se i forumen.

Jag HAR faktiskt inte 10000 att lägga på "riktigt" PS, även om jag skulle vilja.
Det har inte jag heller. Men därför skulle jag nästan rekommendera också att du då provar demoversionen av Elements. Det är ju inte fel att testa båda och se om kanske Elements duger lika bra. Vill man sen köpa licens så får man Elements under tusenlappen vilket i mitt tycke är väldigt lite pengar för så mycket funktionalitet.

Själv började jag med Elements, var väldigt nöjd och skulle troligen inte köpt CS2 om det inte vore för det enormt förmånliga studenterbjudande som finns (och att jag kanske inte är studerande så värst länge till...)
 
maxzomborszki skrev:
Haha :) Jag förmodar att du skämtar? Eftersom forumvärdarna raderade i hans inlägg så hoppas jag du förstår att om någon skulle skriva samma sak skulle det inte bara raderas om utan även den personen skulle få en varning från forumvärdarna. Så jag tycker det är onödigt om att be om sådant. Visst får folk göra som de vill men redaktionen brukar vara ganska tydliga med vad de vill se i forumen.


Det har inte jag heller. Men därför skulle jag nästan rekommendera också att du då provar demoversionen av Elements. Det är ju inte fel att testa båda och se om kanske Elements duger lika bra. Vill man sen köpa licens så får man Elements under tusenlappen vilket i mitt tycke är väldigt lite pengar för så mycket funktionalitet.

Själv började jag med Elements, var väldigt nöjd och skulle troligen inte köpt CS2 om det inte vore för det enormt förmånliga studenterbjudande som finns (och att jag kanske inte är studerande så värst länge till...)



Jo jag var lite ironisk, verkar som man måste vara tydlig med att påpeka det här *s*

Tack för tipset, jag provar nog Elements. Obs: LAGLIGT ;)
 
Lynx76 skrev:
Vet någon hur man kan få tag på det om man inte vill/kan betala flera tusen?
... Går det inte att ladda ner nånstans?

-mycket tydligare än så kan man väl inte vara?

(såvida du inte trodde att det var själva CD-skivan som programmet levereras på som kostar 12000 kr, och att man alternativt kan ladda ner en gratis, CD-lös verision från Adobe. I så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt!)
 
Lynx76 skrev:
Jo jag var lite ironisk, verkar som man måste vara tydlig med att påpeka det här *s*
Ok, då är vi på samma våglängd :) Och, ja, tyvärr ska man nog akta sig för att vara för ironisk eftersom det så oerhört lätt missuppfattas och lett till mer än en inflammerad diskussion där redaktionen eller forumvärdar tvingats ingripa. De har till och med bett att man ska undvika ironi om möjligt både i forumreglerna och i de generella reglerna.

Skriftlig kommunikation är i mitt tycke ganska begränsat sätt att uttrycka sig på, men det är klart, alla 59000 medlemmar skulle inte få plats hemma hos mig så vi får väl leva med begränsningarna :-D
 
Re: Re: Köpa photoshop?

Per skrev:
-mycket tydligare än så kan man väl inte vara?

(såvida du inte trodde att det var själva CD-skivan som programmet levereras på som kostar 12000 kr, och att man alternativt kan ladda ner en gratis, CD-lös verision från Adobe. I så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt!)


Läste du inte ordentligt vad jag skrev eller???
Det jag menade var ngn sorts demoversion eller ngt liknande, ngt som man kan ladda ner UTAN att behöva betala en massa pengar, alltså UTAN att ha allt det som finns i PS...
Tycker att det räcker med den här diskussionen nu.
Det finns väl annat att ägna sig åt eller?
 
Trist

Lynx76 skrev:
...
Tack till alla som kom med tips och råd på ett trevligt sätt =)

Kristin, stå på dig.<br>
Tyvärr verkar det var ett ganska så vanligt förekommande fenomen i diskussionsgrupper på Fotosidan.se att personer som svarar på frågor ofta verka förutsätta att man har oärliga intentioner med frågor likanande din.

Det är lite trist att bli dömd/utpekad/påhoppad utan att dessa personer vet syftet och tanken bakom olika inlägg.

Men å andra sidan har de väl inte så mycket att göra och troligtvis ganska så trist liv att de får nått slags utbyte med dessa inlägg.

Kristin, lycka till med ditt sökande av PS och hoppas att du får möjlghet att prova den.

Jag började med PS Elements men växte ifrån den, kör numera PS CS2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.