Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Trist

andersgunnare skrev:
Kristin, stå på dig.<br>
Tyvärr verkar det var ett ganska så vanligt förekommande fenomen i diskussionsgrupper på Fotosidan.se att personer som svarar på frågor ofta verka förutsätta att man har oärliga intentioner med frågor likanande din.

Det är lite trist att bli dömd/utpekad/påhoppad utan att dessa personer vet syftet och tanken bakom olika inlägg.

Men å andra sidan har de väl inte så mycket att göra och troligtvis ganska så trist liv att de får nått slags utbyte med dessa inlägg.

Kristin, lycka till med ditt sökande av PS och hoppas att du får möjlghet att prova den.

Jag började med PS Elements men växte ifrån den, kör numera PS CS2.

Tack Anders, det kändes bra efter alla dessa inlägg *s*
Jag har haft PS förut, därför känns det lite trist att inte ha råd och behöva gå tillbaka till ngt annat, men men... sånt är livet.Ha det bra!
/Kristin

Inflamerade diskusioner är inte bara ett vanligt fenomen, de är legio i de flesta diskussionsfora, har många gånger funderat över det.
Fotosidan är en skön västanfläkt i jämförelse med andra. Vissa platser för man helt enkelt inga diskussioner på, man smädar varandra och tar ära av varandra.
Om det beror på olika höjd på toleranströskeln från forumvärdens sida eller om det är olika med olika kategorier människor vet jag inte.

Klart är att öga mot öga, där kroppsspråk och tonfall kommer in i bilden, uppstår inte missförstånd lika lätt och samtalet blir mer civiliserat.

Ja, jag har missuppfattat och det var väl dumt. Jag hoppas att de citat jag samlade ger lite förståelse för min tankegång.

Dessutom finns det så många som försvarar piratkopiering att jag direktkopplade ditåt...

För att ge en mer nyanserad kommentar så är det väl så att en piratkopiering ganska ofta är ett brott som är "ganska oskyldigt", "ringa", "inte formellt olagligt" och allt vad man vill. Problemet är MÄNGDEN av piratkopiering. Om Kalle och Pelle piratkopierar är ingen större skada skedd, men och Kalle och Pelle och miljontals andra Kallar och Pellar helt slutar skaffa musik, film och program på lagligt sätt så är det ett stort problem. Jag saknar skivaffärerna!

Re: Re: Trist

Lynx76 skrev:
Jag har haft PS förut, därför känns det lite trist att inte ha råd och behöva gå tillbaka till ngt annat,
Men i så fall är det väl bara att ringa till Adobe? De skickar nog ut en ny skiva om den gamla har förkommit.

Hej Hopp !!

Vilket tjafs om att vara ärlig eller ej !! Hur många här inne har varit 100 % ärliga hela sitt liv ?? Har själv PS CS2 men tänker inte tala om ifall jag köpt programmet eller laddat ner det :)

God Fortsättning på det nya året !!

Re: Re: Re: Re: Trist

BengtJohnsson skrev:
Och efter denna försiktiga fråga om förra licensen så tvärdog tråden...

Ja, det var nog ingen som orkade mer,förutom du.
Starta en ny tråd vetja,antipirater vs pirater.
Tjatas ju i media varje dag om detta,folk tycker nog det är roligare och prata foto här.

;)

Ja det verkar vara mycket

Delade meningar om piratkopiering och olagliga nerladdningar av program mm.Sitter o funderar på hur stora adobe hade varit som företag idag om inte piratkopiering och olagliga nertankningar funnits.Troligen inte speciellt stora dom flesta hade inte ens vetat vad adobe var för företag.Man kan även sia in i framtiden vad händer om några år om det nya kopieringsskyddet drm funkar fullt ut och alla använder sig av det.Kommer allt att stanna av då våra providers som hela tiden bygger ut och erbjuder mer o mer bandbredd till bättre o bättre priser.behöver man 100 mbit eller mer för att läsa aftonbladet eller läsa något skitinlägg som det här?? på fotosidan eller beställa bilder från fotolabo 3-4 gånger om året.Ja hur som helst så skulle det vara intressant att se hur mycket mer pengar företagen skulle tjäna om all tankning o piratkopiering försvann.I min värd så så tror jag att dom förlorar på det.Vill tillägga att om man använder ett dataprogram i kommersiellt syfte så ska man absolut köpa det.

Om all piratkopiering försvinner kommer ju fri programvara att ha en mycket starkare ställning - den konkurreras ju i dagsläget ut av piratkopierad kommersiell programvara. Dessutom kommer konkurrensen att både möjliggöra och tvinga fram lägre priser på kommersiell mjukvara.

Det märkliga är att många inte ser kopplingen utan är ivriga förespråkare av både fri programvara och piratkopiering av kommersiell dito.

Re: Ja det verkar vara mycket

vargen24 skrev:
...Sitter o funderar på hur stora adobe hade varit som företag idag om inte piratkopiering och olagliga nertankningar funnits.Troligen inte speciellt stora dom flesta hade inte ens vetat vad adobe var för företag...
Kan kanske vara värt att veta att Adobe är inte bara Photoshop.

Jag har inte lyckats få reda på hur stor andelen av vinsten är men PostScript är en av Adobes stora produkter som kom före layoutprogramen, 1982 om jag minns rätt.
PostScript är det språk som används för att tala om för skrivaren vad den skall skriva ut, var färgpigmenten skall hamna på papperet.
Största konkurrenten är nog HP:s PCL men PostScript är standard i grafiska branchen för tryck och skrivare (och teckensnitt).

Varje programtillverkare, teckensnittstillverkare och skrivartillverkare (nästan) betalar licenspengar för att få använda PostScript.
Där rullar kulorna in...

Re: Re: Ja det verkar vara mycket

mipert skrev:
Kan kanske vara värt att veta att Adobe är inte bara Photoshop.

Jag har inte lyckats få reda på hur stor andelen av vinsten är men PostScript är en av Adobes stora produkter som kom före layoutprogramen, 1982 om jag minns rätt.
För att inte tala om PDF som idag är de facto-standard för elektroniska portabla dokument. Det har funnits flera försök från andra företag innan Adobe gav sig in i matchen men de saknade alla något, ofta stöd på flera plattformar. Adobe gjorde ett format med öppen specifikation och gratis läsare till en mängd plattformar. Det tror jag var succen där.

Och det Mikael säger om PostScript är mycket värt att lägga på minne. Kolla på en viss skrivare och se vad samma skrivarmodell fast med inbyggd PostScripttolk kostar. Det skiljer rätt rejäla pengar (även om Adobe säkerligen inte får hela den mellanskillnaden i fickan).

Och visst är PostScript behändigt, när man lärt sig programmera dokument direkt i PostScript kan man göra roliga saker :)

Personligen tror jag att Adobe är så stora för att de faktiskt kränger ur sig saker som är bra! Många av de produkter de har under sitt flagg är sådana som jag sätter som förstahandsval när jag ska arbeta, och då är det inte för att de är "industristandard" utan för att de gör jobbet enklare för mig. Dessutom så har de inte EN produkt utan en mängd som hela tiden uppdateras. Det är viktigt om man vill fortsätta vara stora.

jimh skrev:
...Det märkliga är att många inte ser kopplingen utan är ivriga förespråkare av både fri programvara och piratkopiering av kommersiell dito...
Varför tror du så? Eller har du några belägg för att förespråkare av fri programvara också skulle vara detsamma av piratkopiering?

Med ett fritt op, tex Linux, så behöver man ju inte ens intressera sig av piratkopiering - "allt" är ju fritt!

Iofs finns ju musik, men LimeWire är iaf fritt :)

Bra lösning på era problem.

Jag kan inget annat än le åt all Sandlåde mentalitet Men jag hoppas att alla kommer till rätta med vad dom tycker.

Mina råd till er alla som VILL äga en Adobe licens vad det än är men få den billigare än ATT lägga en stor summa pengar är dessa:

1. Skaffa en gammal version beg av någon tex PS verfsin av äldre modell brukar hittas för någon hunda lapp på nätet. Då Adobe har möjligheten att man alltid kan Uppgradera HUR gammal och vilken version du har till den senaste. Går ända bak till version 1.0. Detta gör ni hos vem som helst som säljer produkterna eller på Adobe Store på nätet.

2. OM du eller någon annan i er familj går på Skola allt från FÖRSKOLA till Universitet så kan man köpa en Education licens till mycket bra priser tex en PS cs2 för 2825:- inkl moms ( http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e946022&ReferId=3 ) eller en Creative Suite 2 Prem för 4675:- iställer för ca 21000:-
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1004064&ReferId=3

Om du vill se alla Priser från Adobe kolla här: http://www.adobe.se/education/purchasing/price_se.html eller om du vill veta vilka som får eller inte får handla detta: se här. http://www.adobe.se/education/purchasing/qualify.html

Det finns ett par återförsäljare som får sälja denna versionen och dom kan du hitta här: http://www.adobe.se/education/purchasing/reseller/main.html

OM du vill ha mer råd om så hjälper jag gärna till...

Lycka till med allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar