Annons

Köpa photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm, självklart ska man betala för photoshop.
(hur många som verkligen gör det eller inte
kan man läsa i någon annan tråd här på fs)

Däremot kan man ju tycka att det är lite dumt
o fråga var man kan ladda ner ps här på fs.
bättre o gå på flashbacks forum eller nått då.
(ja där kan du läsa om allt från att tömma
andras bankkonton till vad man ska tänka på
när man tar LSD)

och den här posten är inte menad som
propaganda för någonting,. bara lite info


=)

/petter
 
Jag har en kompis som skulle vilja skaffa en äkta version av Photoshop. Och då kollade han på ebay ifall det fanns någonting legitimt där att hämta, men döm om hans förvåning när han istället fann 7 sidor auktioner för piratkopierade versioner av photoshop, där en del av auktionerna till och med var "special-dvd" grejer med _alla_ Adobes programvaror för kring £2.99.

Jag tror han hade fått svårt med att övertyga någon om han handlade i god tro ifall han köpt en sån och sen fått påhälsning.
 
Jag vill slå ett slag för Gimp, det klarar precis allt jag vill göra. Jag har tidigare kört PS Elements 3 och en demo av PS CS. Gimp är gratis, har alla funktioner jag behöver som lager, unsharp mask, curves, ramar och skript. Eftersom det är öppen kod fylls det på med funktioner hela tiden, en del bättre, andra sämre, tex finns ufraw, ett tillägg som gör att Gimp förstår raw-filerna från min EOS 300D. Gimp finns på svenska om man vill.

Till nackdelarna kan sägas att vissa saker är lite långsammare än PS, det är ibland lite ologiska menyer, troligen beroende på att det är ett antal programmerare inblandade. Utseendet är lite ovant då Gimp från början är skrivet för UNIX / Linux. Men det är en vanesak.

Men summan blir att pris / prestanda är oslagbart. :)
 
Lite lustigt att fototidningar som vänder sig till ammatörer, har massor av skolor i Photoshop.
Tycker nästan att dom på ett sätt uppmuntrar till piratkopieringen, för flertalet av deras läsare har troligtvis inte råd med programmet.
Eller läser proffsfotografer dessa tidningar?
 
Varför är det dumt att fråga var man laddar ner det?
Det är ju en fullt legitim fråga...Kristin skriver inte att hon är ute efter en piratversion.
 
jandk skrev:
Varför är det dumt att fråga var man laddar ner det?
Det är ju en fullt legitim fråga...Kristin skriver inte att hon är ute efter en piratversion.
"Vet någon hur man kan få tag på det om man inte vill/kan betala flera tusen?"
Säger inte det tillräckligt? :)
 
Undrar hur många hycklare det finns på fotosidan?

Om man jämför med ett spel till pc som tar min två år att utveckla och kostar 400-500 kr,är det då rimligt att ps cs 2 kostar 9.000 + moms.
 
JOLidman skrev:
Vad jag som amatör saknar så är det "kurvor" där jag med större noggranhet kan redigera bilden.

Trots att jag har försökt läsa mig till så mycket som möjligt är jag övertygad om att jag inte utnyttjar mer än 20% av Elements.

Att sedan vi amatörer helst vill ha PS2 kan ju också bero på tidningarna som har olika tips hur jag fixar bilden i exv PS2.

Jag tror själv att de som använder PS2 yrkesmässigt kan alla tips som tidningarna delger oss. Det vore bättre att skriva om hur jag gör samma sak i Elements, kanske inte lika "häftigt" att visa hur jag fixar en bild i ett program för 995:- när jag kan visa hur jag gör samma sak i ett program för 12.000:-

Var jag elak nu?

Tidningen "Digitalfoto för alla" har ju tips/tricks/kurser för Elements i alla deras nummer. Hur bra som helst.

/ Janne
 
Det behöver inte bli jättedyrt att vara laglig. En uppgradering från amerikanska adobe store kostar 169 dollar, dvs ungefär 1350 kronor. En gammal version att uppgradera kan man ju få för nästan ingenting.
 
JOLidman skrev:
...Jag tror själv att de som använder PS2 yrkesmässigt kan alla tips som tidningarna delger oss. Det vore bättre att skriva om hur jag gör samma sak i Elements, kanske inte lika "häftigt" att visa hur jag fixar en bild i ett program för 995:- när jag kan visa hur jag gör samma sak i ett program för 12.000:-

Var jag elak nu?
Jag skriver om Photoshop i en av fototidningarna.

Och jag undervisar också på olika företag, stora och små, i olika delar av grafisk produktion.

Tro mig, majoriteten av de som använder Photoshop yrkesmässigt kan inte alls alla tips som förkommer i tidningarna. Om de gjorde det skulle min verksamhet som utbildare vara helt meningslös...

Jag skulle gärna skriva mer om Elements men jag är av den åsikten att det som finns i båda programmen räcker att nämna en gång, de funktioner som inte finns kommer man själv upptäcka att de saknas i Elements.

Ibland har jag givit tips om hur man löser vissa funktioner på annat sätt, som till exempel i en stor artikel om hur man gör svartvitt från RGB.
Blanda kanaler finns ju inte i Elements men det går att lösa via nyans/mättnad.

Förra chefredaktören jag skriver åt var intresserad av att föra in mer av Elements, nu har jag inte riktigt någon bild av hur tankarna går.

Jag är certifierad i Photoshop (första gången jag ”certade” var vi bara 32 stycken i Sverige som var ACE) och har rätt bra koll på programmet.
Ändå läser jag artiklar och köper en del böcker för att lära mig mer.
 
egaeci skrev:
vad är det för funktioner som saknas i elements som gör att det är så himla mycket billigare? finns det listat någonstans? *nyfiken*
Ett liten lista på de vanligaste sakerna finns i en annan tråd. Där finns även länkar till några gratis tillbehör som är trevliga. Tyvärr fungerar vissa av dessa inte i Elements4.

Sen bör det också nämnas att vissa saker tycker jag är enklare att göra i Elements3 än i CS2, kanske är jag fortfarande för van vid Elements3 men programupplägget skiljer faktiskt lite mellan dessa. Jag tycker inte Elements är en stympad version av CS utan snarare en "lillebrorsa" med lite egen inriktning och egna fördelar. Båda samsas på min hårddisk och ibland väljer jag faktiskt att göra vissa saker i Elements.
 
Jag blir nyfiken. I alla diskussioner om rätten till sina bilder och piratprogramvara verkar moralen var hög här på FS.Är alla lika noggranna med att inte ta emot svarta pengar för sina fotojobb? Eller att inte göra lagliga men omoraliska avdrag? Tanka MP3-filer? Eller att aldrig lägga till ngt på anmälan till Trygg-Hansa för att slippa självrisken? Eller att aldrig gå förbi alkisen som ligger på trottoaren utan att fråga -"behöver Du hjälp?"

Ovanstående är naturligtvis inte ett försvar för att använda piratprogram men det är ändå intressant hur människor liksom väljer ett område att vara moraliska på men förbiser andra.

Med tanke på hur många som laddar musi, film, spel och program så räcker det nog med ett, -"Det får Du fråga på ngt annat forum" till den som startade tråden.
 
Loungepuppy skrev:
Med tanke på hur många som laddar musi, film, spel och program så räcker det nog med ett, -"Det får Du fråga på ngt annat forum" till den som startade tråden.
Vilket också var andemeningen i det fjärde inlägget, tillika andra svaret, i denna tråd.

Tråden fortsatte för att man frågade varför man inte skulle fråga sådant här med en ganska naturlig följd att folk börjar säga sina åsikter i denna fråga. Att sådana åsikter kanske framförs lite syrligt ibland kan nog härledas till hur ofta ett visst ämne avhandlas och hur långa trådarna tenderar att bli.

Men ja, personers moraliska ställningstaganden varierar från person till person, och för en och samma individ även med tid och plats. Inte alltid heller konsekvent. Men så är vi underliga varelser också. Du är mer än välkommen att ifrågasätta denna inkonsekvens.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.